Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1254 ggr
Ruffsen
0

Klåda och sår

Hej allesammans.

Jag har skrivi tlite förut om mitt ena marsvin Kurre som har haft sår och så. Vi har prövat schamponering och sånt men ingenting funkade. Så jaenvisades med att vi skulle gå till veterinären och de gjorde vi till slut.

Just nu har mitt ena lilla marsvin stora sår på frambenen han gnager så att det blir värre :(

Jag kom till veterinären. Hon kollade igenom hnoom och tog lite hår  från honom och gick och kollade i ett mikroskop men hon hittade ingenting. Hon gav mig i alla fall pencillin tror jag som jag nu ska ge honom i tio dagar morgon och kväll som då ska vara mot hans klåda (är inte säker om det var pencillin)(0,5 ml). Man skulle ge honom det i munnen. Sedan så sa hon att vi skulle åka till apoteket och köpa en medicin mot skabb som jag ska ge båda mina marsvin. En gång och sedan en gång till efter två veckor. Den medicinen heter: Stronghold. den skulle man droppa i nacken.

Jag undrar om detta låter bra? Är det rätt det jag gör?

Är tacksam för svar :)

Rubrik förtydligad av moderator

Fridaaaa
0

Stronghold är bra:D Ger man till katter & hundar med.'Var noga när du köper det att det blir till småhundar, alltså den för dem som väger minst om du fattar, är snurrig haha :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idipidi
0

Stronghold är bra. Frågan är bara vad du fick för något annat att ge i munnen. Förhoppningsvis inte penicillin för det är livsfarligt för marsvin.

FeliciaS
0

Jag tror det är Sellnic han har, och i så fall har du fått rätt medicin :) Däremot tål inte marsvin penicillin, så kolla upp ordentligt vad det är innan du ger det!

Det är väldigt smittsamt så tänk på att behandla burkompisar också samt rengöra buren och alla tillbehör noga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ruffsen
0

#3 Har rengjort allt i buren + buren.

#1 Ja jag har kollat så det är den för små katter och under under 2.5 kg (förpackningen är rosa).

Den där som jag trodde var pencillin heter i alla fall: Bacfrim. Det står så men det är lite slarvigt skrivet så jag är inte säker :)

Tack för alla svar :)

Mari
0

#4 Det är nog bactrim tror jag det heter och det är bra för marsvin :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ruffsen
0

#5 Åh vad skönt att höra tack så mycket :)

FeliciaS
0

#4 Då är det Bactrim, antibiotika. Frågan är varför han fått antibiotika? Om du inte vet tycker jag du ska fråga veterinären :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ruffsen
0

#7 Han fick det för hans klåda. Det var så mycke ton berättade på en gång så jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att det var för klådan :)