Sellnic ?
Nu tror jag zita har fått sellnic.. Hon kliar och är lite kalare på en fläck. Hon kanske alltid har varit de. Jag vet inte. Jag TROR hon har en virvel där.. Men hur kan jag vara säker på att de inte är sellnic? Finns det något jag kan göra/se? Hon kliar sig inte jätte mycket men inte normalt heller.
Tacksam för svar!
Du märker om det är sellnic, eftersom det orsakar klåda och därmed väldigt mycket kliande. De hårlösa områdena kommer ju av att de kliar sig mycket, och har hon inte gjort det behöver du nog inte vara orolig. Var någonstans är det på kroppen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 - nacken.. Kan vara en vivel faktiskt. Hon är ju från zoo så de är inte helt omöjligt!
Fast du har ju haft henne länge och haft både dräktig hona och ungar med henne utan att det märkts på någon av dessa… Jag tycker inte att det känns som om det kommer från djuraffären om det är sellnic hon har.
Hanna
#3 - nej inte det. Zita har liksom bott här snart 3 år.. Och hanen som var här hans en rumkompis (inte bur!) hon fick sellnic! Men jag tror Eldorado inte var smittad när han kom hit.. För de skulle jag ha märkt tidigare isåfall de är ju drygt 2 månader snart han åkte hem!
#2 Kan du fota det? Det kala området i virvelns mitt brukar ju inte vara stort alls.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
När det är sellnic så behöver dom inte tvunget klia sig jätte mycket till en början utan det kommer mer o mer efter hur sellnicen utvecklas.
Man bör snabbt kontakta veterinär vid misstanke om Sellnic, då marsvin kan dö om dom inte får behandling.
Lycka till!
#9 - jag är en liten höns mamma också.. Mina marsvin kliar sig mycket men ingen tappar päls överhuvudetaget.