Hur fungerar grey?
Grey
Marsvinet ska vara mörkgrått, med grå hud och öron. Ögonen ska vara mörkt rubinfärgade.
Lilac
Marsvinet ska vara ljusgrått, utan brun ton. Hud och öron ska vara lilac-rosa och ögonen ska vara röda.
Från humlansmarsvin
#1 Det vet jag :-)
Men vad är det för gener inblandade

Grey är en "egen" gen som ligger på samma locus som anlaget för PE. Men man brukar skriva det som PG. Den är reccessiv mot P men dominant mot PE, så för att få en grey behöver du PG i dubbel uppsättning eller PG PE.
I praktiken är det faktiskt jättesvårt att se skillnad på en blek grey och en mörk lilac - i synnerhet på långhår som inte är färgavlade…
Är ögonen ljust röda eller mörkt röda? En grey är sk. ruby, men även här kan ögonen vara både ljusare och mörkare… Vet du något om färgerna på föräldrarna?
Att dra till minnes är att "greygenen" inte är en särskilt vanlig gen, speciellt inte hos långhår. Har hon några andra grey i stammen?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#3 Vad menas egentligen med att ögonen ska vara mörkt runbinfärgade? Hur ser detta ut menar jag till skillnad från PE? Jag är intresserad av att köpa en grey, men jag är så nyfiken på ögonfärgen och den blir ju bara "blixt-röd" på alla foton så jag får ingen uppfattning :/
Mamman är svart med grey i första eller andra generationen, kommer inte ihåg på rak arm, pappan är beige/saffron med marsvin från Sofiendals och von Werne, massa roliga färger med andra ord :-)
Var en till i kullen med samma färg som Petunia, och två varma lilac med röda ögon. Petunias ögon är ljus rubin
Den varmaste systern