Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 902 ggr
Jansing
0

Burbygge

Jag håller på och planerar för införskaffande av två skinnymarsvin och ska nu bygga en bur till dem:)

Min plan är att använda plexiglas som kant runt buren. Frågan är bara hur hög kanten bör vara?

Jag tänker använda fleece som botten material och funderar på vad för slags bur botten som kan vara bäst. Vad säger ni som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla tips

freddiie
0

Tycker att det låterjättebra. Plexiglas kan bli ganska dyrt, och om buren ska stå emot en vägg så kanske buren inte behöver ha plexi där. Kanten bör vara runt 25 cm hög.

Som burbotten så tycker jag att du ska spånskiva, eller något annat tjockt. Det spelar ingen större roll.

Ett tips, när du har fleece, ha gärna buren uppdelad så att ena sidan är matdelen. Där kan du ha toalätt eller handdukar, där kommer marsvinen kissa och bajsa mest då marsvin kissar och bajsar när dom äter.

Hur stor blir buren?

Jansing
0

Jag har hittat plexiglas billigt på Bauhaus. De två kortsidorna kommer vara i trä och utmed den ena kortsidan kommer det vara två hus och ut med den andra en avdelning för mat.

Buren kommer att bli 150 x 80 cm.

25 cm? Låter lagom, funderade på 30 cm. Hur fungerar det för er som bara har 20 cm?

Abico
0

#2 - Jag har inte mer än 15 cm kant från spån till kant och tycker att det fungerar utmärkt.

Hanna 

Jansing
0

#3 Hur hög är kanten totalt?

Abico
0

#4 - De är nog på 20cm ungefär.

Hanna