Tappat tänder, igen
Idag lade jag märke till att ett av marsvinen, Turbo, har tappat två tänder i nedre käken (alltså de två längst fram, de har ju fler tänder bak i munnen). Jag vet att de kan gå av, men det här är andra gången redan! De hade just växt ut och nu har de gått av/lossat igen. Kan det bero på något särskilt eller är det bara otur? Äter gör han, så jag är inte orolig, men jag tycker det är lite konstigt att han har tappat dem igen.
Jag fick veta av en veterinär att när marsvinen slagit i tänderna så att de går av, kan det bli en stor spricka längre uppåt rötterna också. När sprickan sen växer ut ramlar tänderna av. Bryts de av en tredje gång tycker jag att du ska börja oroa dig, men som det är nu är det nog bara att vänta på att de växer ut igen. Håll koll så att tänderna i överkäken inte blir för långa bara, nu när de inte kan slipas.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
I förrgår upptäckte vi att framtänderna i överkäken var för långa och att ena tanden i nedre käken var lite rödaktig, så vi beställde tid till smådjurskliniken för att få allting upprätt.
Idag var vi alltså hos veterinären och hon klippte några millimeter från alla tänder. Den "röda" tanden tyckte hon att kändes ihålig eller porös, så vi måste följa med och se hur det hela utvecklas. Övertänderna var inte heller så farligt långa som vi hade trott (vi jämförde med våra andra marsvin), men nog en aning på längre sidan åtminstone. Turbo har också lite överbett, men det kan hända att det växer bort.
Bara att vänta och se hur det hela utvecklas alltså. Det känns alltid bra när man fått ett utlåtande av någon som har bättre koll på sånt här :)