Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1081 ggr
HLJB
0

Mor och son...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molly verkar besvärad av sin lille Vitamin nu.

Han blev 3 veckor i lördags och har fått dia ända till nu men nu verkar det som att Molly inte vill längre för hon hutar åt han så han piper när han försöker, hon flyr för brinnande livet och ändå sitter han "kloss i baken" på henne hela tiden. Han vägde 275g i lördags.

Jag har inte sett eller hört att han kurrar än så jag undrar, ska jag låta dem sköta det själva eller ska jag flytta Vitamin därifrån snart?

Undrar också varför Vitamin sover Ovanpå sin mammas rygg?

gnagarlover
0

ta o kolla hennes spenar så hon inte har några sår eller nån inflammation.att han sover på mammas rygg är bara mys och trygghet.kram

HLJB
0

Tittade på henne igår och då var de inga sår.. inget svuller eller tecken på inflammation heller.

gnagarlover
0

kan det va så att hon inte har mer di?

[Maijah]
0

Hon har väl kanske slut på mjölk helt enkelt. Mammorna vänjer ju av ungarna mer och mer (alltså de får dia mindre och mindre) ,kanske tycker hon att han är mogen att flytta fån henne alldeles strax och ger honom inte nå mer mjölk nu:P

Om han inte är haning och rider på henne nu så skulle jag låta dem vara, och sära dem när han är 4 veckor som det är rekomenderat.

elin85
0

Mina gjorde också så när ungarna var ca 3 veckor. Knuffade undan och lät dem inte komma till spenen, ibland fick de dock dia.

HLJB
0

Han blir ju 4 veckor på lördag (20/3). Jag ska sturdera han noga idag minst 1 timme så får jag ser hur han gör och om han känns att var apåväg in i eller är i könsmognad redan så flyttar jag han till något av mina två hanpar.

HLJB
0

Har under 1½ timme inte sett några som helst tecken på att Vitamin följer efter de andra honorna eller kurrar å vickar på rumpan, däremot så håller han sig i närheten av sin mamma ofta.

[Maijah]
0

#7 Tänker du flytta honom på lördag då? När mina killar var fyra veckor så var ena av dem jättekurrig och den andra gjorde inte ett ljud, så de fick flytta ut från mamma då tillsammans.

HLJB
0

Jag vet inte. Men troligen så kan det mkt väl bli så.. :-)