Vattenflaskor som väter ner
2 av 2 flaskor i det här huset är problemflaskor. Flaska nummer 1 rinner bokstavligen, medan flaska nummer 2 skänker golvet en droppe ungefär var 5:e sekund.
Finns det något knep för att få vattenflaskorna att sluta droppa? Spelar vattenmängden stor roll? Lutningen? Håller på att bli galen!
Flaska nummer 1 är en lite mindre vattenflaska för typ hamster, (tycker dock den är för stor för hamster), grå pip, själva flaskan är genomskinlig i väldigt tun plast med mått "inristade". Ser inget märke eller så på den, så det blir svårt att namnge den.
Flaska nummer 2 är en vanlig "bunny" flaska, genomskinlig med vit text på och röd pip. Bild finns HÄR

jag har samma problem, två av mina rinner och får fylla på en till två ggr dagligen. Dessutom blir spånet dåligt snabbt.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Känner igen mig. Det ska tydligen hjälpa att fylla ända upp till kanten, så att det buktar upp av ytspänningen i flaskhålet. Jag har inte märkt att det hjälper ett dugg dock ;) Ska köpa Sippy-flaskor till alla burarna, förhoppningsvis fungerar det bättre.
Hanna
#2 - jag funderar också på sippy flaskor.. Jag har gjort så mina lutar någon centimeter och har de alltid fulla då droppar de inte lika mycket. Men droppar ändå.
Jag övergav de flaskorna för lääänge sedan, tappade tålamodet på deras eviga läckande *s* Nu kör vi på Sippy, läcker visserligen lite när pipen börjar bli smutsig men då är det bara att skruva isär och lägga delarna ikokhett vatten - smutsen borta och de är som nya igen :) Dessutom slipper man alger, jag har i alla fall inte märkt att det kommit några under de år jag haft dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Hur fungerar sippy flaskor då? Det är väl ingen kula i pip på dom? Nyfiken, skulle kunna investera en sådan istället, eftersom att jag även på annat håll har hört att dom skall vara bättre :)
#2 Åt vilket håll lutar du dom? Flaskan framåt så att pipen pekar ordentligt neråt? :)

hm, jag tror att jag ska köpa sippy också, möjligtvis. Hur sätter man fast dem? 
#5 Pipen består av tre metalldelar, med två avlånga metalldelar som sitter mot varann i den stora metalldelen. Marsvinen får vatten genom att den ena metallbiten trycks upp mot den andra och vatten kan åka igenom ner i munnen :P Klumpig förklaring ^^
#6 Det finns nog flera alternativ, mest beror det på flaskans storlek och hur hög burkanten är (om det är bokhyllebur). Vid gallerbur finns en skruv som passar i den platta som vattenflaskan sitter fast i.
Mvh Felicia
#7 Tror att jag förstår din beskrivning, eftersom jag tittade på en sippy-bild samtidigt. :) Tack!
Jag ska ägna mig åt ett "dropp test" ikväll.. ska testa mig fram med mina 2 flaskor och se om jag kommer på nått knep som får de att sluta droppa. Så skriver jag sen.
Lyckas jag inte så får jag köpa en sippy imorgon ;)
#8 Jag testade (för flera år sedan): fylla med kallt resp. rumstempererat vatten, ska flaskan upp och ner när man fyllt helt med nytt vatten, trycka ur all luft ur flaskan innan samt efter man skruvat på korken/pipen… -.-
Mvh Felicia
Kom fram till följande… flaskor e skit. 
#10 - Wow, ska vi bilda klubb? ;)
Hanna
#10 #11 Jag är på!
Mvh Felicia
#10-12 kan jag joina också? ;)
Facebook nästa! haha.. ;)
#14 - tametusan nästan så vi får göra en grupp!
Jag kom dock på en grej…
ju större falskan verkar vara desstå starkare tryck blir det ju mot pipen, inte sant? och ju starkare tryck det blir mot pipen (som då ska peka så mycket ner mot golvet som möjligt) desstå mindre vatten kan sippra ut.
Visst ligger det någonting i det jag säger? : o
Alltså, ju större falska du har, desstå mindre läckage. Nån som hakar på den teorin? (observera att pipen inte också ska "växa" med flaskans storlek.. ju mindre pip du har, desstå mindre vatten läcker ju - de säger ju nästan sig självt
)
#16 - japp de gör det! Jag har två flaskor en 600 ml och en 320 ml läcket absolut minst ur 600 när den är full.
detta baserar jag på att flaska nummer 1 rymmer mindre vatten, men har större pip än flaska nummer 2 som rymmer mer vatten. Flaska nummer 2 har mycket mindre pip, och läcker mindre (nästan inget alls om man fyller precis ända upp).
Alltså kan vi då konstatera att de med idiotiska flaskor borde köpa så stor flaska som möjligt, med så liten pip som möjligt? :D
#19 - .. piparna till de röda flaskorna är alla lika stora XD
men de finns ju andra märken :)
Jag har 11 vatteflaskor här hemma sammanlagt till alla mina djur och ingen flaska läcker. Tror det har mycket med lutningen på flaskan att göra. Hänger den inte rakt så läcker det.
Då undrar jag va de är för nedrans mirakelflaskor du har hemma
Lust att skicka en till götet haha? - har vridit å vänt på dom i olika vinklar utan resultat nämligen.
#23 - inte ensam har prövat allt! Utom upp&ned.. Man kanske ska test?A ;)
Testade faktiskt uppochned också 
Jag har inte heller några problem med mina flaskor :) Hade aldrig problem under min första omgång marsvin heller. Inte en droppe läcker det o jag bara fyller på flaskan av bara farten utan att trixa me luftbubblor o grejer. I med vatten, på med korken, tjofs tjofs klart :) Det funkade i gallerburen när den hängde lite bakåtlutad o i bakhylleburen nu när den hänger rakt :P

Jag har problem med en vattenflaska som läcker kopiösa mängder (ser aldrig att det droppar, men det är dyblött när jag ska byta i buren). Men de andra verkar inte läcka.
#4 Har länge funderat på skaffa Sippy, men är orolig att grisarna inte ska förstå hur de ska dricka. Lärde sig dina snabbt?
Min flaska läcker ingenting. 
okej nu köpte jag en ny flaska idag på 500 ml.. som verkar läcka mer än min röda som är på ca 300ml. Vad trött jag blir -.- Har i alla fall ordnat så att ingen mat ligger bredvid å kan bli nerfuktad.. har lagt ett extra lager med tidningspapper på golvet under underlaget precis nedanför pipen.. Funderar på att byta ut tidningspappret just där mot nån liten mini bricka eller nått.. Näee.. om man skulle ta å lära dom å dricka direkt ur en karaff istället.
glöm inte att skaka flaskan lite när den är full så att luften i pipen kommer ut.började göra det och då läcker den inte.