Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 909 ggr
Fiona
0

Urinvägsinfektion

Jag misstänker att Aurora har urinvägsinfektion, hon tjuter när hon kissar/bajsar. Dock inte varje gång. Hennes pluttar är lite kladdigare än vad dom ska vara och lite ojämna i formen.

Frågan är nu, jag har Bactrim hemma sedan Kålan hade urinvägsinfektion och undrar om jag kan börja ge henne det utan att vetten undersöker henne? Kålan hade exakt samma symptom och fick en dosering på ½ ml morgon & kväll i 10 dagar.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

EvaLuna
0

Tycker att du ska gå till vetten iaf… :-( De KAN ju nämligen vara njursten / urinsten oxå. I så fall kan symptomen tillfälligt försvinna med Bactrim, fast stenarna finns kvar. Dom behöver avlägsnas (tror att man kan få bort dem med ultraljud) för att Aurora ska bli frisk.

Lycka till & krya på lilla pig!

Caspia
0

Jag tycker inte heller att du ska exprimentera med att medicinera henne själv.

Envishet och drömmar

[Liinda]
0

Man ska som regel aldrig ge receptbelagda mediciner utan att veterinären sagt det. Kroppen kan bli immun mot medicinen, nu händer det ju inte efter en gång men det är ett steg närmare om man håller på och prov medicinerar.

elin85
0

Jag håller med #3. När det gäller antibiotika bör man inte experimentera för mycket. Det finns ju så få antibiotika som marsvin tål så om de blir resistenta mot ett så finns det ju inte mycket val senare om de behöver antibiotika igen.

Fiona
0

Tack för svaren! Vetten får helt enkelt undersöka henne så får jag hoppas på att det "bara" är urinvägsinfektion

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg