Ta blodprov imorgon
Imorgon har Lovika, Fiffe och Hugo fått tid hos veterinären för att testa för OD. Problemet blir att få tillräckligt med blod, behövs 0.25ml. Vet. sa att vi provar och går det inte imorgon får vi klura ut något sätt. Ponytails här på Mif sa att man skulle klippa dem i pulpan så vi provar det :-)
Testar de positivt kommer de alla att avlivas även om de inte börjat visa symtom 

Testa för OD? Vad är det man letar efter då? har aldrig hört talas om att man kan testa det genom ett blodprov.
Man kollar tydligen levervärdena (?) hittade det i en länk som finns i OD-tråden. Vet. verkade ha lite koll också, de slog upp och kollade när vi pratade. Jag får se vad som händer imorgon
Hoppas verkligen de visar negativt, OD är verkligen inte roligt, tycker det är bra att du testar dem.
Lycka till! Hoppas proverna visar negativt! Håller tummarna :)
Ger inte röntgen ett mer exakt svar? Eller har jag fel?
Hoppas på goda testresultat hursomhelst!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oj, så jobbigt :( Vi håller tummarna för att det går bra. Jag har aldrig hört talats om någon blodprovsmetod, hoppas den funkar bra. Men hur visar den att OD finns om marsvinet inte utvecklat det?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Enligt den tyska undersökningen är det skillnader på koncentrationen av flera olika ämnen i blodet.
För sjuka satiner ligger nivåerna t.ex. på:
totalkalcium; lägre än ca 1,8 mmol/l
oorganiskt fosfat; högre än ca 1,5 mmol/l
enzymet fosfatas; högre än ca 250 U/l
enzymet alaninaminotransferas; lägre än ca 12 U/l
Det vore väldigt intressant om en svensk veterinär undersöker dessa ämnen.

För att uttrycka sig i de termer man använder på lab
:
calcium
fosfor
ALP
ALAT
Jag har tagit blodprov på två sjuka satiner, med tydliga förändringar på skelett i ffa skenben.
Båda hade normala nivåer kalcium (Ca) och fosfor (P). OBS!!!!
Tog tyvärr bara ALP på den sista då vi ännu inte fått den nya infon från Desiree i Holland i slutet av 2009.
Den sista satinens ALP var 180 U/L och Desiree sa att det var MYCKET högt. Enl referensvärden jag hittat från guinea lynx stämmer det. Normal ALP 55-108 U/L.
Så enl den tyska undersökningen som #8 hänvisar med ALP över 250 U/L och förskjuten Ca/F balans måste sjukdomen vara långt skriden.

#0 Lycka till med provtagingen. 0,25 ml låter tyvärr mkt… Håller tummarna att det ska gå. Hör av dig och berätta.

Tycker ni 0,25ml låter mkt? Det är ju bara 1/4 kryddmått…? Det måste man väl kunna få om man klipper i pulpan? När jag har råkat klippa mina i pulpan känns det då som det kommer mer än så. Men det kanske bara är som det känns…?
Hoppas verkligen att resultatet blir negativt. Håller tummarna!
Får du provsvaret på en gång?
Appropå de här med att klippa i pulpan. Många säger att marsvinen inte känner någon smärta när man råkar klippa men att det kan blöda mkt och ändå är de inte farligt för marsvinet. Men jag undrar:
Hur kommer det sig att marsvinet piper till och försöker rycka undan tassen som man har råkat klippa för mkt på ena klon dådå?
De måste ju ha känsel och vist tycker de är obehagligt/gör ont.
Jag tror inte dom upplever det som hemsk smärta när man klipper i pulpan. Men jag tror definitivt dom tycker det är väldigt obehagligt.
#9 BRA att du kommer med tydligare info! Jag har bara gått in i undersökningen och läst av värden ur figurerna på ett sätt så att det inte skall bli någon tveksamhet om att djuren med de värdena verkligen är sjuka. För vissa av ämnena finns det annars en viss överlappning mellan värden för sjuka satiner, "friska" satiner (alltså ingen OD på röntgen eller bedömd av veterinär) och kontrollgruppen (icke-satiner).
Eftersom TS sagt att hon vill avliva vid tecken på OD tänkte jag att det var bäst undvika tveksamma värden. Men ponytails med sin långa erfarenhet har bättre info.

# 14 Den tyska undersökningen är intressant! Nu har jag satt mig in i de olika pdf filerna och hittade lab resultaten.
Där ser man väldigt tydligt satinerna ligger på ett högre ALP än både bärare och kontrollgrupp.
När det gäller Ca och Fosfor ser det jämnare ut. Nja, lägre Ca hos satiner men enligt de referensvärde jag hittat på marsvin så faller det inom normal.
Psst! Jag har ingen lång erfarenhet av "OD". Men jag har lång erfarenhet av den andra gruppen icke satiner vad gäller röntgen. Har aldrig sett de hemska förändringarna (OD) på de 100-tals "vanliga" marsvinen jag röntgat åt veterinärer genom åren. Höll på att ramla baklänges när jag röntgade den första satinsjuka grisen!
Jag har alltid fått lära mig att aldrig rekommendera avlivning bara med ett provsvar som ledtråd. Inga symtom på sjukdom (gäller hund, katt osv) avvakta! Ta nytt prov. Osv. Det gäller det stora hela, höjt njurvärde på katt, höjt levervärde på hund etc etc måste alltid kopplas ihop med symtom på lidande eller sjukdom innan avl.
Nu är vi hemma :-)
De tog alp-prover. Alla tre låg på ungefär samma värden, men jag vet inte exakt vilka ännu, vet skulle ringa idag eller imorgon.
Jag tycker att sannolikheten borde vara större att alla är friska än att alla är sjuka. Hoppas på det då ingen av dem visar symtom.
Blodprov togs genom klipp i pulpan. Lovika rakades på halsen för vet. ville testa "normalt" blodprov då han tyckte det kändes elakt att klippa i pulpan, men han kunde inte hitta halsvenen och ville inte försöka. Kan säga att Lovika protesterade rejält mer på rakningen än kloklippet.
#8 #9 Ah, okej :) Intressant..
#16 Okej, hoppas det är bra :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vi håller tummarna!^^

#12 Klart att det gör ont om man klipper i pulpan, det gäller ju alla djur, det märks ju tydligt att dom reagerar, när man råkar klippa för långt.
hoppas att det går bra :) håller tummarna
Har glömt uppdatera! Allt var normalt :-D Blev så glad!!!!!
Grattis!! Gud vad skönt!

Va skönt!^^