Tips på marsvinsmat
Hej alla glada marsvinsvänner! =) jag har tre marsvin som dagligen får grönsaker som kraftfoder. alltså, inga pellets, dels för att jag hört att det är inte är "bra" och dels för att dem vägrar äta det sedan de blev presenterade för grönsaksdjungeln =) dem bryr dig säkert inte, men jag hade tyckt det var kul att prova ge dem något annat än bara morot, broccoli, vitkål, selleri, persilja etc. varje dag. Har ni några tips på något som era marsvin älskar? Jag läste någonstans om kligröt eller något liknande.. gillar marsvin det? om man ger något sådant, bör man endast ge dem en liten smakbit till att börja med för magens skull…? det är inget dem kan bli dåliga av? min tanke är att kli och havre sväller… men det kanske inte innebär några problem.
hoppas ni har mattips! =)
melon,knäckebröd,clementiner,rostar bröd,men jag tycker att det bör stå en skål pellets med .mina äter det när det inte finns något annat.att pellets inte ska va bra har jag aldrig hört.mina får även några lusernpellets varje dag.

Oxbows pellets är vad som brukar rekomenderas här på forumet, Oxbow Cavy cuisine. Jag ger just nu Oxbow Cavy performance blandat med "fyrgryn" (fyra sorters gryn) och lite blandade frön. Detta ger jag för att mina marsvin är ungar (6 veckor). När de blir äldre kommer jag att ge Cavy cuisine och "fyrgryn". Mina marsvin ÄLSKAR all sorts pellets. Om dina inte verkar intresserad och håller en bra vikt finns det ju ingen anledning att tvinga i dem pellets då det inte är nödvändigt för dem. Då kan du ge kligröt ibland om du vill istället, mina marsvin ÄLSKAR kligröt mest av allt. De får kruskakli blandat med lagom mycket vatten för att det ska få en lagom geggig konsistens.
låter som spännande mat =) men när du blandar kruskakli tar du då en del sådan och två delar vatten typ och låter det svälla en stund..?
#3 jag tar en del kli och två delar vatten och låter det svälla en stund för att de inte ska svälla i marsvinens magar, det kan vara farligt om de har gluffst i sig mkt.
(2msk kruskakli, 2msk vetekli, 2msk havregryn, 3-4 msk vatten åt 4st)

#3 Jag brukar inte mäta vattnet, bara blandar till det blir bra konsistens, tror nog jag tar mindre vatten än kli. Blandar runt med en tsk, mina marsvin gillar det fuktigt och inte blött :) Men det är ju bara att du provar dig fram.