matstejk!
Hej!
Nu är det så att jag hämtade mina små bebisar i lördags, men de verkar inte vilja dricka! varken ur flaskan eller skålen som jag ställt in.
Har gett gurka m.m med mycket vatteninnehåll så de klarar sig, men vill ju att de ska börja ta flaskan.. hur ska jag göra?!?!
är det vanligt att de "matstrejkar" då man nyss hämtat dem och hur gör jag då?
Hej Ika!
Grattis till nytillskottet! Många glada/härliga stunder väntar!
När vi hade hämtat våra telningar ville dom inte dricka vatten. Inte ens när vi "bjöd" på flaskan. Vår kanin drack ju, det skulle väl dom också tyckte vi.
Vi la fram mycket "vattengrönsaker" typ gurka, sallad - det finns i regel mycket vatten i alla grönsakerna. Dom åt det. Så dom fick i sig den vätskan som dom behövde genom grönsakerna.
Nu KAN det hända att dom dricker från flaskan, men det är sällan.
Var inte upprörd/rädd för att dom inte dricker ur flaskan, utan ge dom grönsaker. Mn ha flaskan uppe till dom och byt vatten varje dag i alla fall. Lycka till // Shintaida
Tack! känns lite bättre nu :)
En annan grej är att jag bara sett Gråskala äta, Skorpan sitter mest & tittar sig omkring.. Men när man kommer på morgonen så är nästan allt man lagt ut borta - så man får ju hoppas på att hon också äter.
Funderar på om det kanske vore smart att lägga höt närmare vattnet.. då kanske de kommer på att de är törstiga?
Jag skulle gissa att Skorpan (det hette vår kanin, förresten!) äter när inte du ser det. Kanske vill hon hålla koll på dig och din familj när ni är i närheten. Det är ingen idé att sätta vattnet närmare höet. Är dom törstiga på vatten hittar dom det i alla fall.
Vi har ju också två marsvin. Buseman och Trasan. De är som natt och dag. Trasan är den lille rädda och är på sin vakt hela tiden. Han springer iväg in i huset/buren så fort man kommer. Buseman kan sitta kvar fast vi går förbi.
Så var inte bekymrad. Utan håll bara koll på att hon inte blir matt och hängig. Hur är hon om du klappar henne? Vilka raser är det? *nyfiken*
//Shintaida
Nu idag har båda två bökat omkring och ätit även då jag varit i närheten, vilket känns bra.
Skorpan är tyst som en mus då hon klappas, medan Gråskala ger ifrån sig några ljud & rör sig litegrann.
Men det är väl som med allt annat också - det kommer med tiden. sen i lördags är det stor skillnad.
Gråskala är en Teddy - som är grå :P kan inte alla dessa färgbeteckningar. Skorpan är släthårig vit/svart/brun - va kan de vara för sort? Vilken ras är dina?
/Annika
Det låter fint att det börjar röra på sig!
Buseman är ett år och är en abessinier, Trasan är 10 månader och är en crest. Det är Trasan som inte säger mycket alls. Buseman pratar nog för dom båda! Jösses, vad han kan snacka på!
Jag kan inte heller färgbeteckningar. Men har Skorpan en virvel mitt på huvudet? Om hon har det, så är det en crest. LITE raser kan jag. Kolla på den lilla bilden här till vänster, så ser du Trasan. Han vilar jämnt på min axel när jag stickar.
Eller så ligger han i en mysmössa - som jag har stickat - så ligger han i mitt knä i mössan. Han har en liten mjuk kudde och en liten filt på sig…det är larvigt…men himmel och pannkaka vad jag älskar mina djur!
Ja, Trasan är "min" och Buseman är min sambos. Buseman ligger som en kanelbulle på min sambos mage, när han ligger på soffan och tittar på TV. Också han har en mysmössa. (Ja Buseman - inte min sambo
) Och i regel så pratar o pratar han hela tiden.
Vänta tills dom lär sig godisprassel från påsar eller kylen…ojojoj…det är en kul upplevelse!
// Shintaida
Lyckan är gjord!! Mina grisar går på flaskan!! Iaf någon har varit där nu.. :) oj vad bra det känns i mamma hjärtat :)
Skorpan har även börjat våga sig ut och äta även då man sitter bredvid buren och tittar på dem… vilka framsteg :)
/Annika