Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1025 ggr
SandraHamngren
0

Konstiga klor.

Min marsvins hane på snart ett år har två klor som ser väldigt mysko ut. Dom är som lila vid pulpan och sen blir dom gulare och gulare utåt. De är bägge yttre klorna på framtassarna. Alltså en på varje framtass.

Jag upptäckte de idag och klipper klorna regelbundet och har inte sett något tidigare. Jag försökte ta kort på de, men de syns inte nånting där. Lönlöst.

Är de någon som har sett eller vart med om något liknande som kan veta vad de är?

Han verkar i alla fall inte ha ont, men däremot va han väldigt tjurig när jag skulle ta upp honom, vilket han aldrig vart förut.

[Maijah]
0

Hmm vet inte riktigt hur du menar? Gula kan de ju vara om klorna är vita och har blivit smutsiga, men lila? Pulpan brukar ju vara rosa, fast det beror ju om klorna är mörka eller ljusa. Vilken färg är det på hans klor vanligtvis då?

SandraHamngren
0

Dom är ljusa, alltså, pulpan är rosa aktiga på alla andra klor, och de gula är verkligen jätte gult, de är så svårt att förklra, och ännu svårare att ta kort på där de syns.

Men dom ser ut som blåtiror, fast på klon, riktigt lila och gulare utåt. Men som sagt, han har inte ont och jag har kikat på de även idag, de ser iprincip lika dant ut. Eftersom de inte vart så länge så kanske jag ska avvakta en vecka eller så, Han visar inga tecken på nånting annorlunda.Springer runt som vanligt. Kan de blir så kanske om matskålen eller något vält över tassen? Att de rentutav kanske är en "blånagel" ?

FeliciaS
0

Jag har en hona med lite missfärgade klor och även huden omkring, fast hon har haft så sedan hon kom till mig för 1,5 år sedan. Om det är detsamma vi menar. Hon har även en otroligt tjock och grov klo, väldigt skum klokvalitet överhuvudtaget (tror dock att en del av det på tassarna beror på att hon sprungit runt utomhus innan hon hittades).

Annars kan förstås vita klor bli gulaktiga om det är lite skitigt i buren.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus