Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2193 ggr
Crest
0

Pallkrage?

Just nu har jag en 1200x600 gallerbur. Men jag tror att masvinen skulle gilla om det var lite mer öppet och större…

Så jag har några frågor om pallkragar:
Hur stora är de?

Vad kan man göra en botten av?

Måste man klä botten med någonting?

Måste man ha nät eller dyl för att de inte ska smita?

Kommer nog på fler frågor sen ;)

FeliciaS
0

Jag tipsar dig om artikeln Eget burbygge :) Där finns bilder på mina grisars bur - en bokhyllebur och en bur jag byggt av spånskivor. Enkelt, billigt och framförallt: marsvinen stormtrivs.

Pallkragar finns i olika storlekar, men störst tror jag är 120*80 cm, alltså bara 20 cm större bredd än vad du har nu. Ofta är de behandlade, vill du använda dig av pallkrage så kolla upp noga så de är obehandlade. Som botten borde det väl gå att sätta dit en tålig träskiva? Plastmatta måste du täcka botten med i så fall. Jag vet inte riktigt hur höga pallkragarna är, men är de inte under 25 cm tycker och tror jag inte du behöver något nät. Jag har haft många olika grisar i min bokhyllebur som har en kant på 28 cm, och ingen har någonsin visat minsta tendens att försöka ta sig ur :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Pallkragarna är ju ganska höga kanter på, ingen risk att dom tar sig ut där inte. Jag brukar använda pallkragar på sommaren till betesburar. Sätter bara galler över, för kvarterets katter, som ofta brukar sitta ovanpå burarna och kolla ner på marsvinen. Men man får flytta dom ofta för dom gnager ner gräset ända ner till rötterna på nolltid.

Crest
0

Tack för svaren :)

Ja, de gnager superfort, vi har en 2x2 meter betesbur på landet, och den måste man flytta efter bara 3-4 dagar, och det är 2 masvin…