När sammanföra hanar?
Vad är era erfarenheter av att sammanföra hanar? Finns det någon ålder som är bättre eller sämre (sämst)? Vid vilken ålder bråkar hanar som mest? Anledningen till att jag frågar är att jag kommer köpa två hanar i sommar från olika uppfödare och undrar nu vilka åldrar som är bäst att satsa på för att de ska ha störst chans att komma väl överens. Ingen av dem kommer iaf att vara över 1 år, i övrigt är jag öppen för förslag från erfarenheter. :)
Dela med er av era erfarenheter :)
En anna fråga: Jag har nu 4 små hanar som går tillsammans, de är 7 veckor gamla imorgon. När kan jag räkna med att det börjar bråkas? Just nu är det en del rumpvickande från vissa, gnöl och upp med huviúdet och nåt litet nafs i rumpan förekommer. Men inget som är problematiskt ännu.

Det är ju så olika, ibland går det jättebra och ibland mindre bra. Men skulle tro att vid ca 3-4 månader kan dom väl börja göra upp om rangen. Bäst är ju om hanarna är i olika ålder och allra bäst är ju att sätta en unge med en vuxen.
Men ihopsättning på neutral plats och rymlig bur, flera hus osv. så är det ju störst chans att det går bra.

#1 Men kan det då vara så att det inte spelar så stor roll? Om de är 3-4 månader när jag köper dem så gör de upp på en gång och om de är den ena är ex 6 månader (eller 1 år) och den andra 5v vid ihopsättandet så går ihopsättandet utmärkt och sedan gör de upp om rangen 1-2 månader senare? Men skulle du då säga att det allra bästa ändå vore att sätta en 5v unge med en 1 åring (för mig)?

Sätter du en ettårig med en unge så blir det automatiskt den äldre som blir högst i rang, så därför är det oftast helt problemfritt. Men visst funkar det att sätta ihop två ungar 3-4 månader också, men dom kommer att göra upp om rangen. Jag har ju satt ihop vuxna hanar som varit med honor och för det mesta funkar det också, även om det blir lite gruff nån dag.