Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2245 ggr
[liisu]
0

Fråga om vatten

Till jul köpte jag två marsvin åt mina barn. Två honor, trodde vi. Men de hade inte kollat noga i affären så Tottis var en hane. Igår kväll fick Lurvis två ungar, varav den ena dog. Den överlevande ungen är tack o lov pigg och kry. Ca. 65g. Lurvis som bara är 5 månader är en duktig mamma och Mopsis, som barnen kallar den, diar ofta och det verkar som om allt går bra. Tur det, för jag har varit så orolig.

Mitt problem är att Lurvis inte vill dricka vatten. För ungefär 4 veckor sedan började jag tillsätta c-vitamin droppar i vattnet åt henne. Jag satte mindre än det stod på burken men ändå vägrar hon dricka. Senaste veckorna har jag tagit bort dropparna helt, men hon vägrar, trots att jag klämt åt flaskan så hon har känt att det bara är vanligt vatten. Jag har hållit i flaskan och satt den mot hennes mun, men hon vägrar. Är helt uppgiven av detta. Jag minns att jag läste nångång att marsvin kan vara utan vatten, men kan det stämma? Jag ser till att hon får massor med våta salladsblad nu, så hon ska få tillräckligt med mjölk.

Chieko
0

Mina marsvin dricker inte så ofta heller… Kanske hon dricker på natten när du inte hör? Men det är nog bra att fortsätta ge henne grönsaker med mycket vatten i. Hon får väl massa Cvitaminrika grönsaker också? Gul paprika borde innehålla mycket vatten också :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

vilo
0

Våra marsvin dricker i princip inte heller… Vattenflaskan är helt full varje morgon, max dricker de nån ml..

Men så länge de kissar så får de nog i sig vätska via grönsaker och gröt.

[liisu]
0

Tack så mycket! Det känns ju lugnande. Hon har ju bara en unge att ge di åt så det går säkert bra.

HLJB
0

Hon dricker det hon behöver och som hon inte får i sig från grönsaker. :-)

FeliciaS
0

Bra att du tog bort c-vitamindropparna, de ska inte marsvinen ha i vattnet. Tillräckligt med c-vitamin får de genom den dagliga grönkost som de behöver (ex. broccoli, vitkål, paprika, rotfrukter - ej gurka, sallad, tomat osv). Grönsaker innehåller mycket vatten, särskilt de jag nämnde som de inte bör få dagligen, och därför dricker de mindre om de får mycket grönsaker. Om vattenflaskan sitter på lagom höjd, är ren med friskt vatten i så kan jag lova att hon dricker det hon behöver om hon är frisk :) Har hon fått extra mycket grönsaker på sistone kanske?

Lite OT, men hur har ni gjort med pappa marsvin nu? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Ge henne kligröt, då får hon ju i sig vätska. Vatten som man blandar med vetrkli och/eller havregryn.

Mina tre honor som har ungar dricker massor, får fylla på minst en gång om dagen, dom har en ½ literflaska. Men då är dom ju tre stycken och har sammanlagt 8 ungar, varav även dom äldsta ungarna har börjat dricka. Men jag tror inte det är nån fara, hon dricker nog det hon behöver.

[liisu]
0

Felicia, vi hade/har en stor hage åt marsvinen och för tre veckor sedan lade vi en plexiglasskiva emellan. 30 cm. visade sig vara för lågt staket för han var raskt över.Han har en egen koja nu. Honan fick stanna i den gamla kojan och den är stor nog åt henne och ungen.

När vi upptäckte att Tottis var en hane blev jag riktigt arg, eftersom de på djuraffären varit slarviga. Vi hade nämligen bara tänkt ta ett marsvin, men ändrade oss för vi tyckte synd om honan vi skulle köpa och tog en till. Vem vet om de är syskon?! Antagligen. Vi hade fått byta ut honom, men just då fanns det inga marsvin i butiken vi väntade en vecka, en vecka till och ni kan ju förstå att då gick det inte mer att föra honom tillbaka för barnens skull. Vi har frågat kompisar, men vi har int kunnat bli av med honom. Jag visste inte då att man kunde köpa marsvin från uppfödare osv. Låter säkert helt korkat av mig, då ni är så insatta med allt om marsvin, men jag har bara läst lite böcker om marsvin och det är först nu iom.dräktigheten som jag studerat närmare om marsvin.

Som tur är så fick Lurvis bara en unge. Jag vet inte ännu vilket kön då den är bara två dagar gammal. Hoppas det är en hona. Kanske vi kastrerar hanen så han slipper vara ensam.Det blir mycket jobb med tre marsvin istället för ett som vi tänkt från början. jag har sagt från början att det är barnens marsvin och att de sköter om städning och matning. Det är klart att jag hjälper till ofta, men de är jätteduktiga o ser minsann till att påpeka vems städtur det är. Vi får göra det bästa av det hela. Nu är glädjen stor då vi har vår lilla Mopsis unge som skuttar omkring! Både mamman och pappan är "rosett marsvin" . Ungen  är svartvit som pappan men mera vit. Jag ska nog visa bilder av hela familjen.

[liisu]
0

Ja just, om c vitamin dropparna! Han på djuraffären sa att vi ska blanda dem i vattnet iom. att hon var dräktig och behövde extra c vitamin. Såklart jag gjorde som han sa. Jag var ju rädd att hon skulle bli sjuk och barnet skulle bli missbildat eller nåt…..

FeliciaS
0

#7 #8 Det är svårt att inte tro på det djuraffärerna säger när man är nybörjare och okunnig :) Men de vill bara få en att köpa deras saker så de får bättre inkomst. Tur (i oturen) att ni köpte två i alla fall, för ensamma trivs de ju verkligen inte. Själv tycker jag inte tre grisar är mer jobb än två (minimiantalet alltså) för de håller varandra sällskap ritkigt väl, har man en lagom stor bur med lagom mycket bottenmaterial behöver inte städningen göras så ofta.

Du kan lägga in bilder här om du vill få reda på ungens kön :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Hur ska du göra med hanen nu? Det bästa vore kanske om ni kunde kastrera honom eller skaffar en killkompis.

[liisu]
0

Jag trodde nog att det var för tidigt att avgöra vilket kön den är. Om det är en hona så blir det väl bäst att vi kastrerar pappan så han inte blir ensam. Om det är en hane blir ju mamman ensam. Jag ska försöka kolla ikväll. Den är lite rädd när man ska ta i den och springer gärna iväg och jag vill inte att det ska kännas obehagligt för ungen om jag lägger den på rygg.

elin85
0

#11 Det går att se kön redan från födseln. Vill du ha hjälp kan du som sagt fota och lägga upp en bild här. Det är nog ingen fara för ungen att du pysslar lite med den, bara bra att den vänjer sig vid att bli hanterad.