Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2092 ggr
HEOL
0

Golvtid.

Ha alla ni som är här inne era marsvin på golvet? Eller i stora burar?

Jag har 2 hanar i en bur som är 120x70 cm stor. Från början stod buren på golvet men eftersom vi även har 2 stora hundar hemma så kändes det som om marsvinen kände sig otrygga där nere. Vi flyttade upp marsvinen så att de hamnade lite över hundarnas höjd.

Marsvinen verkar glada och nöjda och min tanke var från början att låta buren till marsvinen vara öppen så de kunde gå ut på golvet. Givetvis stänga för så att inte hundarna kan komma in. Vi provade i c:a 2 veckor så men marsvinen var aldrig utanför sin bur och jag gick hela tiden med en gnagande oro att sonen kanske skulle glömma att stänga för till rummet. Än så länge har han sina leksaker i samma rum som marsvinen är i.

Tror ni att vi var för snabba med att flytta upp buren innan marsvinen vågat gå ut? Marsvinen får mer sällskap när buren står som den står nu men mindre yta att röra sig på. i buren har de varsit hus ett rör att krypa genom och alltid en massa hö att göra gångar i.

Jag tycker det låter så mysigt när ni skriver om hur roligt era marsvin har det ute på golvet. Men jag upplevede det inte som om våra marsvin uppskattade det.

Vore kul att höra era åsikter i frågan.

/Helena

monkan
0

Vi har en stor bur som står på golvet. I tillägg har vi en liten inhägnad som jag satt fast i buren så de kan hoppa in och ut som de vill. Som underlag har jag en vaxad duk. De är ute och inne hipp som happ och har jättekul. I "uterummet" har vi ett rör, en sovpåse och sen lägger jag lite grönsaker där. Det händer de ligger och sover i sovpåsen där, eller så ligger de i huset inne. Nu har vi ingen hund eller annat djur så de kan känna sig trygga där. Tidigare hade vi buren på ett bord och släppte ut de på golvet i sonens rum varje dag, men de kissade och bajsade överallt och golvet blev förstört, sen kändes det ohygieniskt.. så därför gjorde vi den nuvarande lösningen.

[MatildaW]
0

Hm, ingen aning. Alla amrsvin uppskattar att få gå ut. Man måste bara hjälpa dom i början och släppa ut dom :) mina älskar att hoppa in och ut :)

dreamiz
0

Innan jag fick hem hunden hade jag inget galler till marsvinsburen men de hoppade aldrig ut ändå. Om jag lyfte ut dom hoppade de snabbt in igen dock…

Nu med hunden kan jag inte ha utan galler utan jag får stänga till o öppna till buren istället men de tycker inte det är roligare för det… Men de kanske ändrar sig. Tycker ju det skulle va kul att komma ut på golvet.

Snuttan2
0

Jag har fått lära nästan alla mina marsvin att man kan ta sig ut och in ur buren själv och uppmuntra dem till det rätt mkt innan de börjat göra det själva om de inte haft något äldre marsvin som försvann ut och in själv…

Mina marsvin har nästan öppet ut dygnet runt, de brukar vara mer ute än inne i burarana och kan bli rätt sura om man låser in dem…

Marsvin är ju nyfikna djur som gillar att busa och utforska, vi har heltäckningsmatta i källarn och bra möblering för marsvin där ;) och även främmande marsvin som kommit förbi har alltid reagerat på samma sätt, det är jätte lajbans att springa runt och utforska allting. Är ju viktigt med rätt underlag många gånger också så att de får grepp. Mina marsvin gillar inte att gå på plastiga eller träiga golv, är kallt och de får sämre fotfäste.

Har ju ingen hund så jag har aldrig haft det problemet, men kanske du skulle kunna ha någon sorts grind istället in till rummet som hundarna inte kan ta sig över och som Alltid ska hållas stängd så att marsvinen får vara ifred och man ändå kan se in i rummet och de kan få vara ute mera?

HEOL
0

Tack för svaren!

Ja kanske är det så att de måste hjälpas påtraven för att de ska uppskatta Utevistelse. JAg uppfattar det likadant i deras utomhusbur som är väldigt stor med tak över 1/3 ungefär. De har endast ätit av gräset som är under där deras hus står. Jag har fått för mig att de sitter där under och är livrädda för yttre faror.

Ja det är värt att prova att locka ut dem ur buren om de tycker att det är så kul som ni biskriver. Vi har en grind in i rummet där marsvinen finns men den kan hundarna hoppa över om rätt motivation finns. Risken är att ett springande marsvin väcker deras jaktlust och de hoppar över. Annars är hundarna ointresserade av marsvinen. En grind som de inte kan hoppa över är nog nästan lika hög som en dörr.

Det verkar så mysigt att ha glada marsvin som skuttar omkring på golvet!

Snart kommer sonen att få ett eget rum och då kanske förutsättningarna förändras för oss. Lägesmässigt så står marsvinen nog bäst nu eftersom rummet de är i står centralt i huset angränsande till köket där det alltid är folk. Det är även sonens lekrum och det är därför han har anledning att gå in och ut ur det rummet ofta. Jag vågar inte lita på att en 5 åring klarar av att ansvara för att stänga grinden hea tiden.

Tac för alla svar och tips igen!

FeliciaS
0

Mina marsvin bor i en stor bur på en 40 cm hög bänk, när solen skiner får de massa solljus :) Om de inte är i huset ^^,   Har man marsvin i burar ska man inte ha de direkt på golvet - inte heller på varandra, för alla varelser måste ha solljus när det finns men även sikten ska bli bra (marsvin är ju flyktdjur och vil gärna ha "koll på läget" liksom). Står de på golvet har de inte den möjligheten.

Ta ut marsvinen på golvet - antingen lösa eller i en inhängnad (som bör vara betydligt större en buren, annars är det ingen ide) minst 1h varje dag - i det vilda springer marsvin omkring mycket och samma behov har de i fångenskap ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

alimina
0

min står på golvet, men precis vid ett fönster så dom får solljus :P mina gillar också att hoppa in och ut :)

FeliciaS
0

#7 Fast de ska inte stå under ett fönster för det drar därifrån och marsvin är jättekänsliga för drag. Min brorsa öppnade ytterdörren när det var 0:an ute och då var Sera där, insvept i handdukar i 30 sek. men hon fick ändå snuva som höll i sig i 3 dagar…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#6. Man ska inte heller ha marsvin i direkt solljus, det kan ge solsting. Det är precis lika viktigt som att inte ha dom där det drar.

Min bur står på golvet, bakom min säng (sänggaveln) där det varken drar eller kommer direkt solljus, det blir ljust där, men inte direkt på buren. :)

Korven
0

Mina marsvin har ett eget rum, som är delat i två. En del för varje kille med sina respektive. Burarna står på golvet så att de kan hoppa in och ut som de vill. Så golvtid har de när de känner för det.