Men vad galet! Bra lag, men nog överdrev de. Som att en fjortonåring inte vet hur man tar hand om en guldfisk. ;P
Om de bara kunde engagera sig lika mycket i att förebygga vanvård hos djur som sköts av vuxna människor eller fixa nya lagar för djurens välmående i sina hem…
Har England någon lag om att ha marsvin tillsammans än? Det har de inte, eller?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Märkligt… Okej om man tvingat stället att stänga, men varför fick tanten fotboja? Är det mer sannolikt att hon säljer råttor till minderåriga förståndshandikappade eller guldfiskar till 14-åringar på nätterna än på dagarna?
Å andra sidan vet vi ju inte vad som inte nämns. Tänker t ex på figuren i Ystad som kallas "Gryningspyromanen", han är aldrig dömd för någon av de xx-antal bränder han misstänkts för, däremot en gång till hårdast möjliga straff för *trumvirvel* cykelstöld. Kanske hade tanten en marijuana-odling i kassaapparaten som hon inte kunde dömas för, så de passade på att trycka till henne? 
Envishet och drömmar
#2 Det har du en poäng i :-)
Ja jag tänkte som #2 det kanske är en massa slarv i verksamheten överlag. Om de sålde EN gerbil som är lika mycket flockdjur som marsvin och som dessutom fick bada i en kaffekopp känns ju inte det precis som en seriös affär.
Så måste bara akvaristen i mig påpeka att fiskarna på bilden inte är guldfiskar utan koi.
Visst är det väl bra att lagarna följs, men det känns ju som om det borde finnas värre saker att lägga energin på. Är det p.g.a. sådant här som riktiga fall aldrig blir någonting av i Sverige?
Hanna
#5 Det verkar så, tyvärr… jag har hört om flera stallägare som har fått betala stora pengar för att takhöjden i stallet är ett par centimeter för låg, men när det gäller gnagare verkar de agera segt och ge lägre straff.
Känns jobbigt att olika djurarter ska behandlas olika. Som att det är mer vanvård för ett större djur än för ett litet.

Jag tycker att det är bra att de agerar, jämfört med sverige. De har ju brutit mot lagen och får sitt straff.
#5 Det här hände ju i england inte i sverige. Det är ju inget som säger att de inte lägger energi på andra saker också. I sverige tror jag inte att det läggs tillräckligt med energi på fall som har med djur att göra :(
#2 Bra synpunkt! Är som maffiabossen Al Capone som de aldrig fick fast för bankrån, mord, narkotikaaffärer etc. Men skattebrott åkte han dit på & fick 11 års fängelse.
Jag tycker inte det är urlöjligt!
Vi borde skaffa en sån lag i sverige att man måste vara minst 18 år eller ha föräldrarna med när man köper ett djur i djuraffären, vet om folk som skaffat djuren utan föräldrarnas tillåtelse, endel av dessa djur hamna som bortskänkes på blocket nästa dag om dem hade tur eller ute i skogen om dem hade mindre tur!
Och ja lagen är lika för alla, är det lag på 16 år så är det, fotbojan var säkert för att tanten skulle få nåt straff men som inte skulle påverka henne allt för hårt pga hennes ålder och den milda överträdelsen, som folk skrev, vad skulle hon springa runt ute på natten för? Så hon lider nog inte så mycket av fotbojan ;)
#8 Jo, det är jag medveten om. Men Hanna frågade ju om Sverige, inte England. :)

#11 Jo, men jag menar att vi skulle ju aldrig göra sådär i sverige. Här har vi ju knappt straff för lagöverträdelser :/ Därför kan man ju inte enligt mig anse att sverige lägger energi på sådana saker.