Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3134 ggr
Linnet
0

Bananfrossa

Mamma köpte en hel låda (ca 20 kg) bananer på Coop i dag för 30:-, en del lite övermogna men dom flesta är faktiskt helt ok. Provade att ge till marsvinen och dom gillar det jättemycket. Så det får väl bli deras påskgodis.

Abico
0

Banan är superuppskattat här hemma också, det får dom dock inte så ofta för det är ju rätt så sött :)

Hanna 

[Maijah]
0

Alltså, en sak jag undrat över. Någon gång för typ 1-2 år sedan läste jag om en engelskman som låtit sina två marsvin dela på en banan. Båda dog. Öh…. tror ni detta kan stämma egentligen? Jag är lite skeptiskt till det, men det kanske typ svällde i deras magar om de inte var vana vid stora mängder banan? Mina får förövrigt nästan aldrig banan då det ju inte är sådär jättenyttigt, men som lite godis har de fått.

shintaida
0

Vi ger våra marsvin banan…eller rättare sagt, vi delar våra bananer med dem.

Men Trasan vill hellre äta skalet! Ja, han är bakvänd han! Men jag älskar honom lika mycket som han älskar minimajs.

Vilket betyder MYCKET! Skrattande

FeliciaS
0

Mina grisar tycker banan är okej, lite väl kletigt verkar de tycka och rynkar upp läpparna så högt det går :P Det är otroligt sött så tänk på att inte ge för mycket bara :)

#2 Jag har också läst om någon som gav sina grisar banan och att de sedan dog.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

shintaida
0

Smaskar gör dom med!

Har funderat på att sy en mintgrön haklapp till Trasan och en blå till Buseman. *fniss*

Nu har dom lärt sig att springa efter en och tigga. Har ju varken bur eller hage till dom. Dom är fria i hela köket! ALLTID! Skrattande

Så nu har jag lagt en bordstablett som deras matplats. Och dom har LÄRT sig att det är en matplats, minsann!

Goa gris-hunds-katter vi har!

[Maijah]
0

#4 Hmm ok då är jag inte den ända då.

#3 Men skalet måste ju vara jätteonyttigt (alltså om det inte är ekologiska bananer) det är ju oftast hårt besprutade. Inte kan det väl vara så bra för honom? Eller jag kanske missupfattade det, du kanske inte ger det till honom…

shintaida
0

Jag tar en banan, fäller ner skalet, tar en tugga. Sen får Trasan ta sig en tugga och då tar han antingen bananen eller skalet.

Så sitter vi där och delar på en banan.

Han får inte äta så mycket av skalet, för jag har tvättat den innan, för att jag vet att han äter skalet med.

Brukar "leda in" honom på bananen. Skrattande

[Maijah]
0

#7 Ok, tänkte bara på att det inte är så nyttigt med massa kemikalier….. och de går väl inte att tvätta bort sådär jättebra heller.. Men det låter gulligt att ni delar på bananen haha^^ Så brukar jag också göra fast med typ äpple eller så:P

FeliciaS
0

#6 Ja, bananer är verkligen kraftigt besprutade (jag gjorde faktiskt ett arbete om bananodlingar på högstadiet, och de sanningar som kom fram där var allt annat än trevliga…) och skalet bör man inte äta. Om det inte är ekologiska bananer då, som du säger :) Det är väldigt bra att detta påpekas, kan inte vara bra för en känslig marsvinsmage med bananskal annars.

Mina grisar tycker faktiskt om skalet bäst :P

Mvh Felicia

[Maijah]
0

#9 Jo jag har läst någonstanns om vad de använder för slags kemikalier, och inte är de nyttiga för någon inte. Sen är ju jag & min familj lite eko-galningar om vi säger så, så vi köper och odlar mycket eko själva. Gissa varifrån jag fått alla kunskaper om odling och sådant ifrån? Min grönsakstokiga mamma;)

[Liinda]
0

Dom marsvinen som ni hört om som dog av att äta bananer, det kanske var så att dom hade fått hela bananer med skal och allt så att dom dog av att ha ätit upp ett helt bananskal? En teori bara

godisgrisen
0

Mina sötsar älskar banan så det brukar de få som godis. Jag står där och biter av små bitar banan och delar ut till alla små tiggande trynen son sträcks mot mig från alla håll. Söta! De brukar inte få några större mängder då blir de väl ännu fetare men lite banan tror jag mest är bara nyttigt.

Skalet däremot kulle jag aldrig mata mina djur med. Precis som nämns här ovan är det nog allt annat än ogiftigt. Eko bananer är väl kanske okej men vanliga bananskal är troligen väldigt farligt att ge dem. Jag har i många år jobbat med frukt & grönt och plockar man banarer utan handskar känns händerna konstigt domnade efteråt och börjar klia… De flesta som jobbar med frukt har bara handskar på sig vid just bananplock.

Linnet
0

Skalet är ju jättegiftigt om det inte är ekologiska, vilket våra var, fast skulle inte komma på att ge skal ändå.

[Maijah]
0

#11 Ingen aning om de gav skalet, kommer inte ihåg då det var så längesen nu..

FeliciaS
0

En uppfödare som jag hade marsvin ifrån en gång gav sina marsvin bananskal. Fick det som svar när jag frågade vad h*n brukade få för grönsaker att äta.

Mvh Felicia