Burströ
Jag är överkänslig mot sågspån och tänkte höra om det finns något annat effektivt alternativ?(ej toalätt som jag tyckte var dåligt)

Hm, jag har sett att vissa använder fleece..? Jag har dock inte själv gjort det, men det verkar funka i alla fall. :)
Jag har hört talas om halmpellets. Utvecklat till hästar men hört om ett par med smådjur som använt det med positivt resultat också. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Toa-lätt ska vara något som kan fungera.
Fleece borde du prova :)
Det enda är väl att man måste tvätta fleecetyget rätt ofta men det verkar torka fort. Har själv inte så tora erfarenheter av det men har snappat in lite saker från andra personer :)
Fleecetyg måste man byta väldigt ofta. Jag hade det ett tag i början åt mina första marsvin och jag vill aldrig direkt gå tillbaka till det, inte ens nu när jag kommer bo hus med tvättmaskin 2 rum ifrån buren!
Jag håller med om att fleece är ganska krävande. De halmpellets som #2 nämnde verkar kunna vara något, frågan är om de suger upp kiss bra?
Är det trä och damm i allmänhet du är överkänslig mot eller är det barrträd (/terpentin)? För det finns alspån, spån av lövträd alltså, och det har lite annan struktur och utseende än vanligt kutterspån. Själv gillar jag det starkt - det ser så himla mysigt och trevilgt ut, det luktar jättegott och dammar inte det minsta. Tyvärr tillåter inte priset mig med 5 marsvin att ha det spånet, när jag egentligen inte behöver. Men det är kanonbra! (hade det en gång som lager längst upp när jag hade ett överkänsligt marsvin)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 dom ska suga upp kiss alldeles utmärkt, tanken med dom till hästar är att bli bra permanent bäddar - dvs (för dom som inte vet vad det är) en bädd som suger upp kisset kompakt och håller undan lukt och på så vis kan ligga kvar ca 1 år då man bara plockar ut bajs och fyller på rent.
Till marsvin som inte är lika tunga så får man nog dock städa som vanligt. :)

Jag rekommenderar verkligen alspån! Det är rätt dyrt, men också väldigt drygt, man behöver inte byta lika ofta som med vanliga spån.
Jag är lite överkänslig, så jag har också en luftrenare i beredskap.Du kan också prova att byta ut höet mot lucernmix, det reagerar jag inte på som jag ibland kan göra med hö…
#7 jag tror du menar ministrö! fick information om det på gbg horseshow…det är ganska nytt och säljs inte på så många ställen… man ska dock hålla det fuktigt för att det inte ska damma o lukta, hur funkar det med marsvinstassar?
träpellets + halm fungerar oxå! träpelletsen är ju lite hård att gå på, har man då halm över blir det skönare för tassarna, men är det dammet du är känslig för så dammar ju halm oxå…….
Jag tycker fatiskt inte att fleece är speciellt krävande, det är ju bättre för mina och grisarnas lyftvägar, samt mjukt och snyggt. Visst måste man städa bort kluttar & tvätta ofta, men för mig är det inget problem.
#9 - nej det jag pratar om heter just halmpellets. Den tillverkaren jag har varit i kontakt med sålde både storsäck till hästar och småsäck åt kattlådor och gnagare.
Halmpelletsen ser rätt hård ut, men den verkar bra i övrigt :)
Mvh Felicia
Tack för tipsen.Tror jag ska prova alspån och lucernmix som någon nämde istället för hö.
#13 Alspån är riktigt bra, som sagt :) Däremot ska marsvin inte ha något annat foder istället för hö, de behöver den rätta näringen och de fibrerna som finns i timotej m.m (som hö är gjort på). Lucern är en ärtväxt med alldeles för mycket protein och för lite fibrer för vad som är bra för marsvin. Så hö, vanligt timotejhö, är ett måste för marsvin :)
Mvh Felicia

Lucernmix är en blandning av lucern, gräs, råmelass och olja. Vissa har rekommenderat det, andra inte. en del verkar ha det som komplement. Jag kan konstatera att marsvinen lämnar mer av det än vad de gör av hö (det finns inte ett strå hö kvar när de fått det). Men å andra lägger sig det de lämnar som ett extra lager strö, så det gör väl inte så mycket.
Enbart lucern har ingen rekommenderat.
Vet du hur mycket fibrer och protein de ska ha?
#15 Oavsett lucern eller lucernmix, inget utav det ska de ha istället för hö. Jag kan tänka mig att det är bra för växande marsvin eller digivande honor, som komplementfoder. Att det sedan innehåller melass gör tyvärr inte saken bättre, det är ju en sockerprodukt.
Marsvin behöver en fiberrik kost för deras snabba ämnesomsättning, därför ska de ha just hö som är fiberrikt. Även pellets och kraftfoder om de får det ska vara fiberrikt. Protein har de ett väldigt litet behov av, som sagt är det växande marsvin samt dräktiga och digivande honor som behöver ett större behov. En exakt mängd går inte att avgöra, det är individuellt för varje marsvin. Men man skulle kunna säga att deras kost ska bestå av runt 80% fibrer.
Mvh Felicia

Fleece är jättebra och mina marsvin älskar det. Men att få det att fungera bra och inte stinka så borde man ha en matdel med ett annat material, tex toalätt, och det är också mycket enklare med större bur. Min bur är 180x80 cm och jag har delat upp det så att jag har 100 cm fleece och 80 cm matdel. På min matsida har jag papperströ(små pappersbitar, finns på Granngården) blandat med toalätt. Superbra! Hoppas att du hittar en bra lösning! :-D