Hö, varifrån?
Var köper ni hö och vilken sort?
Det första följde med marsvinet men nu är det slut så ska köpa mer imorgon.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag köper höbalar direkt från bonde, det går en hel del hö på tio marsvin och det är därför betydligt billigare än att köpa 15-20 kilosbalar än småpåsar. Jag tycker även att kvalitén är bättre.
De gånger jag blir utan hö och inte får tag i bonden för att hämta nytt brukar jag köpa på Ica i små hårt förpackade påsar. Vet inte vad märket heter riktigt… Svindyrt blir det i längden men jag tycker att det är bra hö så i korta perioder är det okej, bara man tittar igenom påsarna i affären så att det ser fräscht ut för plastpåsar+hö är inte jättebra.
Hanna
Är det någon speciell sort? Har för mig att man ska ha 'ängshö'…? Tänkte köpa från ett stall i närheten imorgon, min kompis brukar köpa det till sin kanin så det borde väl funka
/Karin
Mja, hö som hö tycker jag. Bonden jag köpte av senast kallade sitt hö för timotejhö eller något liknande, ser precis ut som det hö-höet jag köpt tidigare ;)
Hanna
Va bra, då köper jag en bal därifrån :)
/Karin

Jag brukar använda vårat egna hö som vi tar, men det blev så grovt detta år (dålig tillväxt och alldeles nyssådda vallar) så nu köper jag Dogmans ekologiska från granngården. Marsvinen älskar det & det är bra kvalitet. Men att det är superbilligt kan jag verkligen inte påstå:S Nej hoppas det blir bättre hö här hemma nästa år, då får de sånt istället.
Jag köper hö från en bonde, stor skillnad mot djuraffären, både priset och kvaliteten. Tänk bara på att det ska vara just hö och inte hösilage, vilket är rätt vanligt i många stall :) Ibland är höet väldigt gult och trist, speciellt på våren innan årets skörd har kommit igång. Men man får ta vad man hittar, så länge det inte är något fel på det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har två hö källor. Dels får jag hö av släktingar, betalar lite ibland bara, deras hö har de senaste åren inte varit riktigt bra tycker jag, fräscht men lite grovt och sent skördat jag tror inte näringsvärdet är på topp i det. Därför köper jag även dyra balar på Granngården det höt brukar vara jättefint så det ger jag till alla växande ungar och dräktiga honor de andra får blandat av båda sorterna.
Man måste komma ihåg att ett bra hö och mycket hö är det viktigaste för god marsvinshälsa.

Jag fick hö hemkört igår, det var en kvinna som sett min hemsida och ville skänka en säck hö, hon köper själv balar från en bonde. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga men hon var jättetrevlig och att marsvinen gillar henne redan behöver jag nog inte tillägga…
Annars köper jag hö från Jularps gård, säljs i många skånska zooaffärer. http://www.jularpsgard.se/Ekoho.htm
Envishet och drömmar

Vi odlar faktiskt vårt hö själva. Då vet man ju var det kommer från och dessutom är det ju gratis. Marsvinen gillar det och de känner nog tom igen lukten då de sprang runt i höbalarna i somras.
Precis som #8 så köper jag Jularps. Tycker det ser gott ut för grisarna, hehe =P Det doftar iaf underbart =)
Jag köper från bonde :) Har äntligen hittat en som har riktigt bra hö - inte för grovt och luktar otroligt gott! Så jag köpte på mig ett lager på 15st balar i höstas tror jag det var, vi har även kaniner så det går åt en hel del
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag fick mitt hö hemkört imorse av en kompis, hon har kanin men kan inte ha balar hemma så nu ska vi börja dela. Så nu har jag två fulla ikea-kassar med hö! Får vi se hur länge det räcker…
/Karin
Jag köper från djuraffärer vilket blir väldigt dyrt och jag får köpa jätteofta. Önskar jag kunde komma på en annan lösning men jag har inte plats för en stor bal hemma. Förrådet är fullt av spån o marsvinens utebur samt mina grejer.
Vi har häst, så vi tar hö från stallet helt enkelt :)
Jag får hö ifrån stallet där jag rider, då marsvinen kommer därifrån. Det är vanligt balhö, väldigt fint marsvinshö:)
Hejsan !
Jag köper ur djuraffären det är ganska dyrt.
Men jag är hästtjej men vågar inte ge mina marsvin det höet från stallet.
Kan det vara farligt ? det kanske är dammigt och några katter kanske har varit på det osv.
Mvh
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
#16 - Det är nog ingen fara, bara höet ser fint ut så skulle jag ge det till marsvinen :)
Hanna
Jag köper av Djurkompaniet här i Kalmar.
De köper från en bonde, riktigt kanonhö! Man får en påse som innehåller 100 liter för 99 spänn! ^^
Flera av er köper från bonde, men vad är ett vanligt/rimligt pris? Vi ska köpa marsvin i sommar så jag har inget att jämföra med ännu. //MK
#20 1,50-2 kr/kg är normalt och rimligt att betala :) Djuraffärerna tar väldigt mycket överpris…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har hästar så jag köper storbalar på ca:250kg till ett pris av 2kr/kg.
Jag får 25kg balar av min syster. Hon får dem från stallet. 
#17 Tack,när mitt hö är slut kanske jag kan ge dom höet från stallet :) !
Tack!
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Pappa tar hö från ridskolan där han jobbar :) Gratis och bra :D Får även spånbalar där gratis.