Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 10503 ggr
Ellika
0

När är de fullvuxna?

Hejsan!
Är ny marsvinsägare och har två marsvin som är ca 3 månader och jag har ett par frågor.

De har vuxit en hel del men jag funderar på när man anser att de är fullvuxna? 

Idag fick marsvinen dela på en halv persiljerot till frukost och ett varsitt litet vitkålsblad till middag. Sedan har de alltid hö och pellets. Jag märker att de börjar äta mer pellets nu när de blivit större men bör jag ge dem mer av något framöver eller hur mycket mat ger ni på dagarna? Hö har de alltid.

Tack för svar!

FeliciaS
0

Kul att du skaffat marsvin :) Önskar dig även välkommen hit. Vi har många Artiklar här på sidan som jag rekommenderar dig att läsa igenom.

Marsvin är fullvuxna vid runt 1 års ålder, somliga tidigare och andra senare. Det är väldigt individuellt alltså. Så dina marsvin har ett bra tag kvar ;) Är det två honor eller hanar du har?

Är det den ända grönsakskosten de får? I så fall tycker jag att du kan öka lite på den, ge det dubbla. Att dela på en morot och en persiljerot är lagom frukost, beroende på rotfrukternas storlek förstås. Varsitt litet vitkålsblad och gärna lite paprika eller stjälkselleri (till exempel) blir en lagom kvällsmat.

Pellets bör man vara väldigt försiktig med då de flesta sorterna tyvärr innehåller alldeles för lite fibrer och för mycket mineraler. Ska du ge pellets tycker jag du ska ge Oxbow Cavy Performance tills de är runt 10 gamla. Jag tycker att man alltid ska ha som vana att blanda ut pelletsen med annat, gärna kornkross och havre. När de sedan är fullvuxna kan du ge dem enbart kornkross och havre om de håller vikten bra på det. Och förstås ska de alltid ha hö som du skriver :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ellika
0

Tack för snabbt svar!
Tidigare åt dom aldrig upp sin mat men jag märker att de börjar äta mer och mer, är bara rädd att ge dem för mycket så att de inte äter tillräckligt med hö. Men du menar att de ska få tex en varsin halva av en hel morot och persiljerot till frukost? Måste dela på allt, annars blir det bråk. Flört

Försöker undvika just morot men det finns ju mycket annat. Det är just mängden som jag var intresserad av och det känns ju som om de fått lite för lite.

När det gäller pellets så har jag just Oxbow som även det går åt snabbare än förrut. Hur mycket ska de ha per dag där?

Ellika
0

Missade att säga att det är två honor jag har! En lite större än den andra.

FeliciaS
0

#2 Ja, du kan dela det i många små bitar också :)

Okej, så bra. 2 msk/dag låter lagom om du blandar ut med resten. Oxbow ska man inte behöva ge så mycket av.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
1

Välkommen hit & grattis till dina smö töser!
Hppas att du ska trivas här och få svar på eventuella frågor :-)

Det är kanon att du ger dina marsvin färsk grönkost dagligen och fri tillgång på hö och vatten (tyvärr många som inte är medvetna om att de ska ha det).

Man brukar säga att ungefär 80% av marsvinens kost ska bestå av hö, resten av grönsaker (som största del) och eventuellt kraftfoder.

I dagsläget har jag 17 marsvin, de får dela på en normalstor paprika och ungefär ett halvt vitkålshuvud samt ½-1 morot var beroende på storlek om dagen som basutbud. Utöver det händer det att de får annat, som persilja, blomkål (både buketterna och blasten), brysselkål (½-1 huvud/djur och dag), banan, äpple, broccoli, sallad, majs, gurka etc.

Ett vuxet marsvin behöver ungefär 10 mg C-vitamin/kg kroppsvikt för att täcka behovet, dräktiga, digivande och växande ungefär 30 mg/kg kroppsvikt. Jag tycker dock inte att det skadar att ge en del mer för att vara på den säkra sidan.

Vitkål innehåller (enligt livsmedelsverket) 36 mg C-vitamin/100 g, gul paprika 205 mg/100 g, pesilja 183 mg/100 gram, morot 6 mg/100 g, gurka 9 mg/100 gr- så av en del sorter krävs inte mycket.

Jag gillar inte pellets som kraftfoder mer än möjligtvis under en kortare, övergående period. Jag anser att det gör mer skada än nytta (innehåller bland annat rätt mycket kalk som kan orsaka problem med njurstenar) och att det finns flera, nyttigare och mer naturliga alternativ att använda som kraftfoder exempelvis havre- och/eller kornkross, havregryn (vanliga som man köper i livsmedelsbutik), kligröt (jag använder havrekli till de som behöver lägga på sig och kruskakli till de som har en bra vikt och bra hull).

Rekomenderar dig att läsa artiklarna vi har här på MiF och önskar dig lycka till med dina små :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!