Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 9432 ggr
Abico
0

Kryp i torrfodret

Fy sjutton vad äckligt! Jag har haft en liten glasburk med pellets/havrekross i ganska länge, eftersom jag gett enbart havrekross har jag inte tagit ur den lilla burken alls. Men eftersom jag äntligen fick tag i pellets för någon dag sedan tänkte jag hälla ner nytt fint pellets i glasburken (eftersom det är lättare att ta in lite åt gången istället för den stora säcken). Hällde ut pellets/havrekrossblandningen i havrekrosstunnan eftersom jag tänkte att det var synd att slänga det.

I botten på burken sitter det dock kvar foder som inte lossnar "Konstigt, det har väl inte varit fukt i burken?". Tänder lampan och tittar närmare och det kryllar av små svarta kryp *ryser*

Jag får hämta in foder från garaget ikväll och tömma ut allt som stått härinne i skogen eller något, vill inte ge marsvinen något av fodret som varit i kontakt med krypen.

Nu känns det som om det kryper över hela kroppen, får nog hoppa in i duschen.

Hanna 

FeliciaS
0

Usch, vad vidrigt >.< Hoppas bara inte det kommer tillbaka :P Hur länge hade burken stått där? Vad är det för pellets?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#1 - Jadu.. Ett halvår? Det var Lottiepellets och några större pellets som Kira vann på utställning i höstas.

Hanna 

FeliciaS
0

#2 Okej, det var länge :P Usch och fy.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Usch och fy vad äckligt :S

L0611
0

Häll maten i en påse och lägg i frysen så tar du död på alla kryp, förmodligen bara nån ofarlig liten larv även om de är äckliga…..

Abico
0

#5 - Näe, jag slänger det som är dåligt. Ska ta och tvätta ur fodertunnan och glasburken imorgon och sedan är det bara att fylla på med nytt foder från garaget.

Hanna 

Aristarcos
0

Ta och reklamera till tillverkaren, är det små svarta skalbaggar typ som borrat små hål i pelletsen? Det fick ju jag i mina pellets, och det är fler här inne. Om hållbarhets datumet inte gått ut så kan du få ersättning !!

Jag fick pengar tillbaka… var det pellets´sorten Havre det var det för mig!? Det jag köpt därefter har jag inte haft något problem med iallafall..

[Jessica-B]
0

Usch va äckligt. Jag hatar småkryp =(

HLJB
0

Usch jag hade sånna där små skalbaggar i min lottiepellets för ett tag sedan. små borrhål fanns det i pelletsarna och djuren både kröp och kunde flyga. Hade allt ute på balkongen i nån vecka mitt i smällkalla vintern och djuren hade då gjort hål i påsarna och endel levde ändå!

Chayenne
0

Nej vad vidrigt! Nu blir jag orolig…

Mina bebisar (okej, de är snart tre år…)  äter inte pellets, de verkar inte tycka om en de får. Jag kommer inte ihåg vilket märke det är jag har, men har köpt på djuraffären, något lite dyrare än det vanliga, som tydligen skulle vara bättre för marsvin. Marsvinen ratar det, så tänkte testa med Lottie, då jag inte riktigt vet vart jag ska få tag på Oxbow.

Men nu blir jag ju lite rädd, när flera personer haft äckliga kryp i Lottie :P

Abico
0

#7 - Jag har inte kvar påsen så jag vet inte när bäst före datumet och det känns onödigt att hålla på och reklamera för typ 4dl lottiepellets som har stått i en burk hur länge som helst. Det var nog havre och vetekli, det är den jag brukar köpa.

#10 - Inte behöver du vara orolig, det här är första gången jag hittat kryp i just pelletsen. Tidigare har jag hittat djur i höet (både platta djur och kryp ;)) och man kan ju inte sluta mata dom med hö för det. Kryp finns det överallt, även om det är jätteäckligt :P

Hanna 

Chayenne
0

Åååh, det kliar och kryper bara jag läser om det! :D

Har varit och köpt Lottie morot & äpple idag, och grisarna älskar det, jag blir så glad :) Har även köpt en rödbeta, ska se vad de tycker om det :) Och persiljefrön, tänkte odla i en massa små plastmuggar, med typ två dagars mellanrum, och skriva datum på koppen.

Abico
0

#12 - Nu har jag slängt ut äcklet i vart fall och diskat ut fodertunnan och glasburken.

Bli inte förskräckt om de kissar rött om du matar dom med rödbeta bara :P

Hanna 

Chayenne
0

# 13 - Nejdå, jag läste om det i en artikel här :) Några tips på andra grönsaker/rotfrukter man kan testa med? Jag vet ju vad de KAN och inte kan äta, men inte vad som brukar uppskattas. Mina grisar är så kräsna, och blir besvikna om jag inte varierar mig mycket med grönsakerna.

Paprika, broccoli och persilja är ju favoriterna, och om jag ger dem vitkål och morötter två dagar i rad blir de sura. Men det gör inget, jag älskar ju att skämma bort dem ;) Jag prioriterar deras mat framför min egen ^^

Abico
0

#14 - Kan du starta en ny tråd för grönsaksfrågorna? Då blir det lättare för alla att föja ämnet :)

Hanna 

Chayenne
0

Det kan jag göra, bara jag kommer på vad jag ska skriva. Tycker det är så fruktansvärt svårt att starta en tråd :P

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Abico
0

#16 - Bara skriv vad du skrev i #14 här :)

Hanna 

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten bild på proteintillskotten som numer bor i vår kompost ;)

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#18 Usch!! Hatar kryp .. *ryser*

[Maijah]
0

BläSkrikandes Va äckligt!