Urinsten botas?
Nu har min Konrad kissat blod och piper när han kissar och han är inte en sådan gris som brukar klaga genom att pipa så han har uppenbarligen ont stackarn :( Ska till veterinären så fort dom har tid att ta in honom och jag hoppas såklart på urinvägsinfektion eftersom det är lättare att bota.
Men om det skulle vara Urinsten hur botar man det? Visst är det operation? Någon som vet något om en sådan operation, om det är ett lätt ingrepp? Någon som har opererat för det förut?
Usch, vad jobbigt :( Det är en hemsk sjukdom…
Först och främst kommer han röntgas om det är så att de misstänker stenar. Är de små kan han lyckas kissa ut dem (dock är det enklare för honor för de har större urinrör) men annars är det operation som gäller. Det är ingen jätteovanlig operation ändå, tror veterinären att han har en chans att klara den tycker jag inte du ska tveka. Men det beror förstås på hur situationen ser ut lite längre fram. Tills dess att ni får tid, undvik all kost som innehåller mer kalcium än vad som är "normalt" och ge honom extra c-vitamin, även tranbärsdricka (Finnerödja har jag för mig har lägst sockerinnehåll).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har aldrig haft varken urinvägsinfektion eller urinsten på några av mina djur förut så jag känner mig väldigt nollställd just nu. Men tack för det väldigt bra svaret nu vet jag iallafall vad jag kan göra så länge =) Men hur mycket kalcium är normalt? Borde jag plocka bort all pellets från honom? Och finns det något annat jag kan ge istället för pellets som inte innehåller så mycket Kalcium? Han är över 4 år så han behöver något extra för att hålla vikten i balans.
En till fråga, om det är urinsten borde jag känna stenarna då eller känns dom inte alltid? Jag har känt på honom men känner inga stenar och hans kissblåsa är inte heller speciellt spänd.
En av mina tidigare hannar hade problem med urinsten. Han fick då röntgas och lämna kissprov. Den första gången hade han troligtvis kissat ut den. Sedan kom symtomen åter ett tag senare och vid den röntgen konstaterades att den var för stor för att komma ut den naturliga vägen. Han opererades då där blåsan tömdes på sten. I samband med det hela fick han även antibiotika för att undvika infektion. Tyvärr så kom problemen åter inom ett halvår och då valde jag att ta bort honom då det troligtvis skulle upprepas. Att operera så ofta skulle han inte må bra av.
Kosten kan påverka, men enligt veterinären vet de för lite om marsvin med urinsten. Vad det beror på eller inte. Jag skulle tipsa om att t ex ge Oxbows pellets då den har just låg kalcium-nivå och tranbär ska också vara bra.
Här finns en bra länk om det hela
#3 Det är mycket det jag är rädd för, att han ska bli bra genom operationen men att det sen kommer tillbaka. Men jag tänker genomföra operationen ändå och så får jag ta ställning sen ifall det kommer tillbaka.
Tack så mycket för länken :) Det stog i länken att stenarna oftas bildas av kalk och därför skulle man ge kalkfattig kost. Men är Kalk och Kalcium samma sak?
#4. Det tycker jag också att du ska göra. Chansen finns ju ändå att det inte kommer tillbaka eller att det dröjer ganska länge. Jag är glad att jag gav min lilla krabat den chansen ändå och han fick åtminstone ca 5 månader extra.
Kalk innehåller kalcium.
Ja precis =) Jaha okej då vet jag hur det är =)
Jag petade i honom 1,2 ml tranbärsdricka nyss och han tyckte nog om det men han gillade inte att jag tvingade honom :P Men hur mycket ska jag ge honom per dygn tycker ni? Annars så brukar han inte dricka speciellt mycket vätska han brukar varken dricka eller kissa mycket.
Föressten jag bytte pellets sort för cirka 3 månader sen och jag funderar på om det kan vara en bidragande del till det här. Men jag har inte råd att ge alla marsvinen oxbow (har tio marsvin) så finns det något annat som har lagt kalcium innehåll som jag kan ge till alla svinen? Typ havre funkar det?
Ge honom absolut inte pellets! Det innehåller kalcium, alla sorter, även om Oxbow har en rimlig nivå av det. Marsvin som är känsliga för att utveckla stenar, eller har det (/infektion) ska absolut inte äta pellets, så ta bort den med en gång :) Havre och korn (ska ges som kornkross, inte helt) kan du ge honom, det innehåller inte kalcium. Fortsätt med tranbärsdrickan, jag skulle i alla fall ha gett 2x5 ml/dag.
Mvh Felicia
Okej då är det slut på pellets för hans del då. Jag tog bort pelletsen igår. Ska havret ges som kross eller helt? Jag är inte så insatt i det där med havre och korn :P
Okej då ska jag PETA i honom mer dricka då. Men jag funderar på om han har kissat ut en sten eller om det håller på att gå över, för han har inte kissat något mer blod utan urinen är helt normal och han piper inte längre när han kissar?
Han är för jäkla söt min Konrad, jag ger han tranbärsdrickan genom en spruta och nu tycker han den är så god så han dricker alldeles själv så fort jag fyllt på den så sträcker han sig mot den och vill ha mer mer mer :D
Förövrigt så satte jag honom på golvet för att kolla när han kissa och han lätt inget alls och såg inte besvärad ut alls. Förutom att han kisade lite med ögonen fast det var inte i samband med att han kissa. Ni som haft urinsten/urinvägsinfektion på era grisar, har dom gnällt varenda gång eller kommer det och går?
#9 #10 Havre kan ges antingen helt eller krossat, det är inte så hårt som andra sädesslag.
Så bra :) Jag tror inte de gnyr varenda gång, och att det skulle försvinna såpass snabbt låter nästan för bra för att vara sant (jag menar absolut inte att vara nedlåtande, bara lite realistisk :P). Sluta för all del inte med tranbärsdrickan i alla fall :)
Mvh Felicia
Det kan komma och gå en del. Stenar eller grus som är i urinblåsan behöver inte nödvändigtvis störa just då. Men det kan lika väl vara så att det enbart är småsten och han lyckats kissa ut det hela. Det är dock viktigt att se till att behandla med antibiotika då det lätt kan bli en infektion när gruset/stenen repar ledaren.
#11 Jo jag vet jag tror också det är lite för bra för att vara sant. Så det blir ju självklart veterinären ändå =) Nej tranbärsdrickan blir det att fortsätta med han dricker den som en suput :P Det var ju det godaste han smakat såg det ut som :D
#12 Okej det var lite det jag fundera på om han kissat ut stenarna. Men jag åker till vet imorgon och dom får röntga honom och så får vi se =)
min gris phille kissade blod i omgångar och oftast på helgen^^ skulle ringa o boka tid på måndagen men då kom det ingen blod… då tänker man ju att han kissat ut den eventuella stenen själv!
men efter ett par blodkissningar bokad ejag tid iaf o fick honom röntgad. det syntes en "sten" och operation bokades…. dock hittade inte vet nån sten o fick sy ihop o röntga o där syntes pricken igen, så hon fick öppna igen och såg då en fläck på urinblåseväggen(?), vilket troligtvis var typ cancer eller något sådant……
han hade varit sövd länge och operationen blev större än förväntat så han klarade sig tyvärr inte…. han vaknade och jag fick hem honom men han dog i min famn ett par timmar senare….
vill inte skrämma upp dig, men jag var helt oförberedd på detta, då jag själv fått se "stenen" på röntgen….
hoppas det går bättre för din gris! min kille var 4år o 9 mån och hade haft tandproblem o varit sövd tidigare så det hela var nog för mycket för hans lilla kropp…..
Beklagar din phille och tack för att du delade med dig av din erfarenhet <3
Ja jag får verkligen hoppas det går bättre för min Konrad. Jag hoppas på bara Urinvägsinfektion.
vet brukar ju börja med baytril, dom vill ju inte gärna inte söva dom små…. men en vetrinär som är duktig på smådjur brukar veta vilken dos dom ska ge vid sövning och jag har haft phille sövd två ggr innan utan problem! :)
Okej ja jag litar på att dom vet vad dom gör =)
Puh vad jag har ringt runt idag, först ringde jag "min" veterinär men dom hade ingen ultraljud maskin och sa att dom inte litade 100 procent på röntgen. Så då ringde jag en annan klinik som sa samma sak och inte heller hade ultraljudsmaskin. Så då ringde jag strömsholms djurklinik och dom hade inte tid på över en vecka :O
Började få lite smått panik och sa till dom att jag inte kan låta honom gå med det här en vecka, så jag ska få komma in i morgon på akuttid som tur var. Men jag kommer få sitta och vänta säkert hela dagen på att dom ska ha tid med mig. Men han får iallafall uljtraljudas och urinprov då och ifall han behöver operation så finns det möjlighet till det så det är bra =)
beror ju lite på hur ofta han har ont när han kissar, men klart är det bättre att komma till tidigare! hoppas det går bra imorgon och att det visar sig vara urinvägsinfektion :) har fått ett par sådana akuttider men har kommit in ganska snabbt ändå, har iaf inte fått vänta mer än en timme!
Nu är vi tillbaka och deras ultraljudsmaskin var såklart sönder just idag. Men dom tog röntgen bilder och det fanns ingen sten där och blåsan var tömd. Dom tog ett urinprov och det skulle dom ringa sen när dom fått svar. Så vi får väl se om det var UVI eller inte.
Men han trodde som mig att det var en urinsten som han redan har kissat ut eftersom han inte längre gnäller när han kissar.
#19 Det låter ju lovande i alla fall. :)
#19 Vad skönt att höra :) Hoppas verkligen det är så!
Mvh Felicia
Ja det är verkligen lovande och skönt att det inte var urinsten! =)
Men Konrad kommer aldrig att få pellets igen utan det får bli vetekli gröt och havre och kornkross i framtiden. Och lite tranbärsjuice med jämna mellanrum för att minimera risken för urinsten.
#22 Jag skulle undvikit vetekli, det är väldigt mineralrikt och innehåller därför bla. kalcium. Ge havrekli istället, om han nu behöver något för att hålla hullet på är havre bäst :)
Mvh Felicia
#blandar man havrekli med vatten oxå? är kruska kli ok att ge?
vad skönt att röntgen inte visade något, då är det ingen dum tumör heller ju! :) hoppas blodkissandet inte återkommer…!
#24 Jadå, all kli blandas med vatten och kan ges :) Kruskakli innehåller inte heller kalcium, och dessutom mycket fibrer så det är jättenyttigt.
Mvh Felicia
#25 kanoners :) har för mig att havrekliet var mycket mycket dyrare än vete- o kruskakli nämligen :P
Okej men då får det bli krusklakli så länge så får det har jag hemma :D