Kaninkompis?
Hejhej. :)
Är inte så jätteinsatt i marsvin och deras skötsel än, men har en syrra som verkat fått upp intresset. :) Alltså kmr vi kanske också få marsvin i familjen snart också. :)
Inser ju att det finns en massa saker man ska göra för ett marsvin - alla djur kräver ju sin "speciella" omvårdnad. Men den fråga jag vill ha svar på just nu, är den om sällskapet. Vet att de är flockdjur och ska bo minst två om det inte finns en anledning till att de inte kan/får. Men måste det vara ett marsvin? Vet ju att inget är som en kompis av samma art, men funkar kanin lika bra?
är nyfiken, finns ju många som har kanin och marsvin ihop, men läste nånstans att kaninen har ett virus som är dåligt för marsvin?
Vill gärna veta så att marsvinet/en får det bra hos oss (om det nu blir marsvin). :)
Välkommen hit och kul att ni fått upp intresset för marsvin!
En kanin kan aldrig ersätta ett annat marsvin, det är som om du skulle bo med en utomjording ;)
De pratar inte samma språk och äter inte riktigt samma mat. Kaninen kan lätt skada marsvinet eftersom marsvinet är mindre.
Så alltså behöver ni köpa minst två marsvin.
Läs gärna artiklarna här så lär ni er mycket om era framtida familjemedlemmar!
har inte haft det själv men för vissa har det funkat och andra inte.. de kan nog bråka och om de gör det så kan det bli riktigt farligt för båda.. kan ju bero på dominans osv men jag tror inte att många här kommer att rekomendera detta. det är nog mkt individuellt vilka kaniner som passar med marsvin och tvärtom. väntar på att någon med erfarenhet kan säga något ;)
min kanin alex är världens bästa marsvinskompis.de ligger på hans rygg o gosar o sover.de äter samma mat.alla kanske inte gillar varandra.men han går med 3marsvinstjejer o det funkar som sagt jättebra.
Jag tror inte det är något problem om man har minst 2 marsvin och sen ev en kanin. Bara man har stor bur.
Kanske ska tillägga att det går men det är inte optimalt och isf 2 marsvin och en kanin. Men då ska de ha STORT utrymme så de inte måste vara med varandra hela tiden.
okej, tack för svaren. :) tror det blir två marsvin då, ifall det blir… :)

Du sa det så bra själv: "Vet ju att inget är som en kompis av samma art.."
Bra val att välja två marsvin!