Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5015 ggr
[Maijah]
0

Det är ringorm....

Jupp, nu är jag 100% säker på att det är ringormObestämd Provsvaren kom & det var positivt. Har ju redan börjat sanera i marsvinsrummet, och ska prata med våran vet här imorrn om han kan fixa ut Itrafungol till grisarna då. (möjligen katten också, men hon har inte varit i kontakt med grisarna, de har ju ett "avspärrat" (eget) rum sedan länge tillbaka, får höra med vet om det också)

Först när jag mistänkte det så blev jag ganska "sur" eller det kändes jobbigt, men nu tycker inte jag det är så värst. Jamenar marsvinen dör ju inte av det, och visst är det jobbigt att sanera men vad gör man inte för sina små älsklingar? Ska ta & börjas smörja Calvins små utslag, Hydrokortison eller Pevaryl, vilket är bäst för marsvin tror ni? Jag har använt båda själv på mitt utslag.

Det är även 3 st personer som anmält intresse på mina killar som är tillsalu…. får se hur det blir, ska vänta på att de svarar på mitt "ringormsmejl". Ganska svårt att släppa dem har jag, de är ju så underbara & de är ju efter min lilla gubbe Elvis… men personerna som anmält intresse verkar vara bra och såklart får grabbarna komma tillbka om eventuell nästa ägare inte kan ha dem kvar. Vi får se…..´

Jahop, det är bara börja plocka fram mer virkon och ge grisarna ett dopp snart då…..

Creation
0

Ajdå, vad trist :-( *styrkekramar*
Tror du att köparna orkar vänta tills du blivit av med ringormen då?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

#1 Tack! Jag vet inte, mejlade dem när jag kom hem. Två av dem har redan väntat på provsvaren i 1-2 veckor nånting nu, ena av dem skulle fortsätta leta under tiden, den andra hade inte bråttom och väntade gärna och den tredje mejlade för första gången mig idag. Vi får väl se…

poppysmarsvin
0

Pevaryl är bättre än hydrokortison.

[Maijah]
0

#3 Oki, då använder jag det då:)

godisgrisen
0

Oj oj oj. Lycka till med sanering och behandling då.

[Maijah]
0

#5 Thanks!

Det känns ändå skönt att veta vad det är, istället för att inte veta. Även om det hade varit "vanlig" svamp eller nått så hade jag ju ändå antagligen behövt sanera.. Nu är det bara till att vara noga med hygienen.

FeliciaS
0

Usch vad oturligt. Lycka till med kämpandet, skam den som ger sig ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0
elin85
0

Usch då, så det var så :( Här har marsvinen i princip blivit av med sina hårlösa partier, dvs såren försvinner och hår växer ut. Det känns så skönt att kunna se slutet på eländet =)

Det borde ju inte vara så lönt att du sanerar en massa nu eftersom marsvinen bär på sig sporerna hela tiden, om du "sanerar" ditt rum har du ju ändå snart sporer överallt igen :/ Själv planerar jag storstädning till helgen eftersom marsvinen börjar bli friska :)

[Strawberi]
0

ursh och blä, hoppas du blir av med det fort!

[Maijah]
0

#7 Ja inte tänker jag ge mig inte;)

#9 Ja, men jag tänker virkona i rummet några gånger också, för säkerhetsskull. Vi pratade med en på SVA också som var duktig på detta, och han sa att sporerna för det mesta satt på hårstråna och de kan ju flyga runt, men mina hårar inte så mycket iaf. Sporerna lever ju bland deras hår så om man hade kunnat helkropsrakat marsvinen, då hade det varit lättare att bli av med sa han, men det går ju inte direkt:P

Ja jag hoppas också det går bort fort, det är iaf bara en gris som har fått utslag. Ett framför örat & ett på örat… (+jag själv på halsen)

gnagarlover
0

bada dem i hexacil först.fick det rådet av min vet är ett svampdödande schampo.finns där det finns häst saker.håller tummarna att du slipper det.

[Maijah]
0

#12 Men jag ska ju hämta ut Itrafungol? (tror det var det min vet skrev ut iaf) och det ges ju via munnen, då jag inte vill bada 5 st grisar hela tiden. De kommer nog få nått virkondopp då & då kanske bara också för att minska smittspridningen.

En sak som är dåligt nu när de har detta, är att jag inte riktigt kan gosa eller vara med dem så mycket:/

elin85
0

#13 Nä, den biten är jättejobbig (att inte kunna gosa med dem). Jag saknar dem så himla mycket, kan sitta och titta på dem i timmar, men får ju inte gosa med dem :( Känns helt otroligt trist!

[Maijah]
0

#14 Jag känner precis likadant! Det är ju faktsikt riktigt surt, jag brukar alltid sitta och kolla på vad de hittar på i burarna (jag lite hysterisk av mig och vill inte gärna vara inne i marsvinsrummet just nu, därför kan jag inte sitta och kolla på dem länge, eller jo om jag duschar efteråt;) och gosar med dem, men nu…. funkar ju det inte riktigt:/

ho0mii3z
0

får jag fråga vad Ringorm är? Och hur man ser att de akan vara det?

Förlåt om de är en dum fråga :/

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Maijah]
0

#16 Det finns inga dumma frågor;), och vad är mif till för om inte för frågor?:P

Ringorm är en hudinfektion orsakad av hudsvampar (dermatofyter). Den har fått sitt namn efter utslagens utseende på människa: Röda/orange ringformade eller ovala fläckar med fjällande kant. På marsvin blir det runda eller ovala fläckar som blir vita och ser ut som "mögel" ungefär (eller som "vanlig" svamp på marsvin), samt det kan komma sårskorpor och pälslöshet, på skinny liknar utslagen människans. Det kliar inte speciellt mycket på dem (eller inte alls), men på människor kan det klia lite mera.

Ringorm är dessutom en zoonos, dvs. den kan smitta från djur till människa. Den vanligaste sorten som drabbar marsvin är Trichophyton Mentagrophytes. Och det är den som mina har fått. (och även jag)

Finns en artikel här på MiF om Ringorm. Och därifrån har jag fått mycket bra hjälp, t.ex genom bilderna och saneringsfrågor jag haft.

gnagarlover
0

hexacil är ett svamp o bakteriedödande schampo för att just förhindra smittspridning innan medicinen börjar verka och att använda i förebyggande syfte.badar alla mina 10 svin då och då med det.pälsen blir blank och fin o som grädde på moset luktar de jättegott.Flört

[Maijah]
0

#18 Okej… tror jag kör med virkon nu iaf, har ingen möjlighet att åka iväg och inhandla hexacil just nu… men tack för tipset:P

ho0mii3z
0

tack, då vet jag!!

jag har 2 marsvin, ena hade vanligt mjäll, men sen kollade jag de gamla marsvinet och han hade mjällkakor och han lossade päls!
Rädd som jag avrt åkte vi till Vet, men de var inga skadedjur eller svamp :S Utan han har en hudsjukdom som framträtt under ålderdommen som gör att han pappar päls p.g.a att han är torr, så vi smörjer in han avr annan dag!

[Maijah]
0

#20 Okej, har aldrig hört om att de kan ha nån hudsjukdom som gör att de tappar päls och mjällar. Det låter i mina öron precis som svamp. Var det en duktig vet som kollade? Och vad heter hudsjukdomen? *bara nyfiken*:P

ho0mii3z
0

Jag vet inte, jag var på Rosenlundsdjursjukhus. Allt jag fick var en vanligt oparfymerad hudsalva att smörja in 2ggr per dag och  sen en pevaryl som jag skulle smörja i 3 dagar 2-3ggr per dag!

Jag fick jätte dålig informationmen de skulle lika psoriasis sa dem :S Men vf jag fick pevaryl vet jag inte :S

[Maijah]
0

#22 Pevaryl dödar svampsporer, använder det till ringormen. Säker på att det inte är svamp då? Om pevarylen funkar bra så skulle jag överväga att prata med någon duktig vet om det, det låter verkligen som vanlig svamp din har fått.

ho0mii3z
0

jaa jag ska verkligen ringa runt, men han ahr inga problem nu längre, pevarylen måste ha hjälpt :S

[Maijah]
0

#24 Det låter som en bra idé.

Vad gäller katten så ville inte min vet att jag skulle ge henne medlet, då han sa att denna typ av Ringorm oftast inte sätter sig på katt och att medlet kunde ge dåliga biverkningar på henne. Ska hämta ut det imorrn, eller på tisdag.

[Maijah]
0

Ok nu har jag fått tag på medlet. Dock blev det inte som jag tänkt mig direkt, kommer bli intressant att se om denna behandlingsmetod funkar bra. Har dock aldrig hört om att någon gör såhär.

Jag har fått hem Sporanox, kapslar, de ska krossas och blandas med en slags kräm eller "pasta". Detta ska rullas upp till en längd och sen så ska man ge en snutt (olika mycket beroende på vikten) till varje marsvin så de äter upp dem (ska se hur det går;). Detta ska ges i 10 dagar varje dag, och under tiden ska jag sanera med virkon och bada marsvinen i Fungoral Schampo (eller virkon) 3-5 ggr under denna tid.

Spranox innehåller itrakonazol (om du vill läsa lite om det så står det under egenskaper på länken här ovan), vilket är vad som finns i Itrafungol som ges till katt vid Ringorm. Och det hjälper till att döda svampen.

Nu ska jag alltså behandla grisarna under 10 dagar, och sen kommer jag fortsätta att kanske bada lite och sanera i 1-2 veckor därefter, bara för säkerhetsskull=) Jag hoppas detta funkar… börjar idag.

Nån som har hört om någon liknande behandlingsmetod?

elin85
0

#26 Skumt! Läste på Fass och Sporanox är ju ett människoläkemedel mot svamp, det fanns inte med på djurfass. Hur har veterinären då kommit fram till doseringen? varför fick du inte det vanliga, Itrafungol som är för djur? det står inte heller något om att det skulle fungera mot Ringorm just…

Hoppas det fungerar ändå! men jag hade känt mig skeptisk…

[Maijah]
0

#27 Ja jag tycker också det är lite skumt.. Men han hade räknat ut att det blir som så att om t.ex marsvinet väger 800 gram då bli doseringen 0,8 cm av "pastalängden". Han hade behandlat på detta sätt förut och det hade funkat, han är ganska duktig denna vet, även på marsvin. Han tyckte att det är väldigt starkt Itrafungol (det är ju egentligen till katt) och att det kostade mycket, och eftersom detta med Sporanox funkat förut så.

Ja vi får väl se…

elin85
0

#28 Spännande i så fall :) Men hur får man ett marsvin att äta ca 1 cm pasta? Det går ju liksom inte spruta i dem :/ Hur mycket kostar denna dos då?

[Maijah]
0

#29 Jadu, det återstår att se hur det kommer gå att få i dem denna pasta:P Sporanoxen kostar 80:- och pastan fick vi gratis, så den vet jag inte=) billigt är det iaf… Hur mycket kostade din Itrafungol (för du skulle väl ta ut det?) Min vet sa att det kostade ca 500:- här.

elin85
0

#30 Man köper ju på apoteket så det är ju samma pris. Det kostar 295kr och en flaska räcker då till 4 vuxna marsvin.

[Maijah]
0

#31 Aaa ok, ja tänkte bara om du visste exakt pris, min vet sa bara på ett ungefär:p

Alldeles strax ska jag:

1. Försöka få i mina grisar denna pasta (herregud;)

2. Sanera burar, byta fleece.

3. Bada och torka/föna ett marsvin år gången (och jag har 3 st otroligt sprattliga små saker:S, de andra 2 har jag aldrig badat, antagligen förra ägare)

4. Sanera mig själv;)

[Maijah]
0

Det är ju omöjligt att få i dem den där förbannade pastan!:(

Äh skitsamma, tänker be min vet skriva ut Itrafungol istället. Jamenar halva pastan hamnade utanför munnen på "försökskaninen" Hilda, och resten av halvan kletade fast sig på mina fingrar. Ingen idé…..

freddiie
0

#33 Vira in den i lite persilja, eller kanske tryck in den i lite gurka. Kämpa på, heja heja!

[Maijah]
0

#34 Hmm ja kanske skulle funka, men har ingen lust alls…. tänk om det inte änns funkar denna metod? *suck* Nä blir nog enklare med Itrafungolen ändå. Vill inte försöka trycka in massa pasta i munnen på 5 st motsträviga marsvin varje dag i 1½ vecka. Men tack för "hejningen", vi ska nog bli av med detta elände så småningon.

elin85
0

#33 Ja, jag anade väl det :/ Mycket konstigt av vet att ordinera i "pastaform" tycker jag. Den skulle ju behöva smaka väldigt gott då :/

[Maijah]
0

#36 Mm:/ Nå det blir Itrafungol istället då, det lär ju iaf funka.

[Maijah]
0

#36 Mm:/ Nå det blir Itrafungol istället då, det lär ju iaf funka.

FrippeKurre
0

usch då, jobbigt:(