Kort (avbiten?) päls
Mitt ena marsvin, Bendi, har strax nedanför nacken på sidan fått kortare hår, så att man ser huden en hel del (han har vit päls just där) Vad kan detta bero på? De får gott om grönsaker varje dagoch jag tycker de borde inte sakna någon vitamin. Det andra marsvinet har ingen skymt av någon liknande problem.
Någon som vet?
Kanske kan vara tappad nacke? Hur gammal är Bendi?
Citerar DENNA tråd:
_"Om marsvinet däremot har anlag för att pälsen lossnar för att sen växa ut igen helt eller delvis, så är det ett fel som påverkar rastypiskheten i allra högsta grad. Om pälsavfallet sker i nacken och typiskt runt 2-5 månaders ålder så brukar det kallas för tappad nacke. Ser skillnad på tugg/klipp och pällsbortfal/dålig pälsväxt gör man genom att tuggad/klippt päls går mer tvärt av i topparna och inte har ett naturligt avslut. Om marsvinet är färgat (inte vitt) så ser man att topparna är mörkare om de finns kvar."
_Annars kan marsvin tugga på varandra. Men det låter lite konstigt att de tuggat det så kort att man ser huden..
Du kanske kan ta bild av det?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Låter lite som att det andra marsvinet har varit och gnagt lite på sin kompis, jag har en av mina honor som gnager päls på sina burkamrater, inget allvarligt men ibland ser man att det saknas en bit
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Hm sådär ser inte mina marsvin ut som blivit tuggade, det där ser ut som att det har lossnat hela håret. Kanske någon Ohyra?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#5 Jag vet tyvärr inte, kanske bäst att låta en veterinär undersöka så att om det är något så får marsvinet behandling direkt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag behöver ändå få deras klor klippta denna vecka, så om djuraffären inte är 100% på sitt svar, så blir det en veterinärkoll för honom.
Tack för hjälpen…om någon annan har erfarenhet av detta så får ni gärna dela med er av den!!
#3 Oj, det där ser varken ut som tappad nacke eller tuggad päls… kan hända att det är sellnic. (Läs mer om det på länkad sida)
Annars kan jag också tänka mig att det hamnat en spermaklump där som ryckts loss. Men du säger att han kliat sig mycket, så det låter lite som sellnic..
De syns inte på marsvinet, eftersom de gräver gångar under huden. Alla burkompisar måste behandlas om han har detta.
Du måste få medicin av veterinär i så fall, så mitt råd är att ta honom till veterinär och kolla upp det. Det kanske inte är sellnic, men det kan ju vara det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det bär av till veterinären med de båda imorgon i alla fall! Hoppas kunna få en akuttid, då Bendi idag mår så dåligt att han t.o.m hoppade runt för att det kliade så mycket. Och nu har Maskros börjat klia sig väldigt mycket.
Bara några frågor:
1. Hur kan de ha fått detta?
2. Smittar det till människor? D.v.s måste vi ha handskar när vi bär dem?
3. Hur mycket kostar ett veterinärbesök på ett ungefär? Bara så att man inte får en chock.
Tack
Sellnic (marsvinsskabb) smittar inte till människor eller andra djur utan är bundet till marsvin. Marsvinen får det då dom kommer i kontakt med andra marsvin som har sellnic men ohyran kan ligga vilande och bryta ut först när marsvinets immunförsvar minskar eller marsvinet försvagas av någon anledning (dräktighet, förkylning, stress mm.).
Veterinärkostnader varierar väldigt mycket från klinik till klinik så det är nog svårt att säga en summa.
Hanna

Tack för svaret. Då har det förmodligen legat vilande sedan vi köpte dem i djuraffären i april förra året, eftersom de bara har träffat varandra.
Det får kosta vad det vill, för det känns hemskt att se honom må så dåligt
Kan man prova att bada dem för att se om det hjälper? D.v.s att de kliar sig mindre?
Jo, det är inte precis ovanligt att man får med sellnic när man köper marsvin i djuraffär tyvärr.
Jag tror inte att du vinner någonting på att bada dom. Sellnic är skabbkvalster som gräver gångar i huden, ett bad hjälper nog därför inte till mycket. Håll koll på så att dom inte glömmer att äta och så håller jag tummarna för att du får en så tidig tid som möjligt imorgon.
Hanna

De äter bra och dricker bra tack och lov!
Tanken med badandet (vilket de aldrig har gjort förr) var ifall det inte skulle vara sellnic. Har läst att marsvin kan bli allergiska mot spån som är gjort av barrträd då det blir giftigt i kontakt med urin?
Det ser ut som och låter som sellnic tycker jag. Bra att de får komma till veterinären. Det är ju ganska dyrt (jag är hopplös på att komma ihåg pengar jag betalat, förtränger tror jag) men det måste göras och det är med rätt behandling lätt att bli av med så har du betalt det så är det ju bra igen.
Sellnic smittar bara marsvin så alla andra djur som människor, katter och kaniner klarar sig från det.
Ja det är mycket troligt att de hade det med sig från affären. Det är tyvärr väldigt vanligt att sellnic följer med från djuraffärer.

Kan uppdatera att vi besökte veterinären kort därefter. Hon visste inte om det var Sellnic men vi fick Ivomec till båda marsvinen, samt att vi sanera buren ordentligt.
Nu kliar de sig inte mer än ett marsvin borde och inte hysteriskt flera gånger om dagen, så det var absolut värt ett besök hälsar Bendi och Maskros :)
#15 Så bra att de fick komma till veterinären. Konstigt bara att hon inte visste om det var Sellnic. Tog hon prover eller vad trodde hon att det kunde vara?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#17:
Nej, hon tog inga prover utan tittade bara i pälsen med stark lampa, samt gjorde en hederlig hälsoundersökning av dem med vikt, tänder etc.
#15 va skönt att det verkar bli bättre:) Hur mycket kostade det? Vill bara ha något att jämföra med. Misstänker att vetrenären mina grisar besöker egentligen tar för mycket betalt…