Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1376 ggr
shintaida
0

Nossvamp

Hur/vad ska man göra för att få bort envis Nossvamp?

Vi har baddat med atamon, smort med pevaryl, lagt på helosan-salva.

Vårt andra marsvin får likadan kost, men det verkar som om han tål allting. Hur fin om nosen som helst.

Det var bara en gång i början när han var ny som han fick en REJÄL Nossvamp.

Men den andra tycker vi synd om.

Lider dom av det, egentligen? Smittar det?

// Shintaida

Korven
0

De får svamp av sura frukter. Så håll igen lite på det så kommer svampen att försvinna. Det är individuellt hur mkt marsvinen tål. Därför kanske ditt ena marsvin inte har drabbats.

Ingen idé att badda med nånting, risken är att de får i sig det istället.

Klart dom lider av det!

Annna
0

Jag tror verkligen inte att dom lider speciellt mycket av det!
Hur mycket har marsvinet….kan du inte ta en bild? Jag har själv vissa marsvin här hemma som har lite Nossvamp, och de lider verkligen inte av det!
Jag tycker inte du behöver göra något åt det, om det inte är så att det är jätte mycket eller om marsvinet visar obehag av det.

Det smittar inte utan det är helt enkelt från marsvin till marsvin vilka som är mindre tåliga. Om jag inte minns fel så är choklader väldigt känsliga för det…..

shintaida
0

Annna!

Vad menas med choklader?

Han som har Nossvamp är en abessinier - svart o brun i pälsen…

Han som inte har det är en crest - ljus, dalmatiner

// Shintaida

idipidi
0

Är det Nossvamp (streck på nosen) eller munsvamp (på läpparna m.m.)? Nossvamp mår de inte på något sätt dåligt utav och det verkar inte ha något samband med syrliga grönsaker.

Munsvamp däremot brukar oftast bero på kosten och kan vara rejält obehagligt för marsvinen.

shintaida
0

Det är på nosen - precis under näsborrarna…

Inget alls vid eller omkring munnen. 

Han älskar att äta och tigger mycket… Oskyldig 

// Shintaida

[MatildaW]
0

Jag såg tidigare inlägg som handlade precis om det här, och då var det någon som sa att man kunda badda nosen med Vichy vatten för det var basiskt? Och att det skulle hjälpa?

shintaida
0

Ja just det, Matilda W!

Det glömde jag att säga, att det har vi också provat…

Tack för tipset i alla fall, det var snällt.

// Shintaida

[MatildaW]
0

Okejj, ni har alltså provat mycket! Och inget har hjälpt? Hmm, knepigt!

shintaida
0

Det är en himla besvärlig svamp.

Men NU är det inte lika mycket som för ett tag sen.

Det verka som (skumt nog) att det gick ner lite när han fick clementinklyftor….Fundersam 

I och för sig….ont ska med ont förgås, sägs det…Glad

// Shintaida

[MatildaW]
0

Hm, knepigt tkr jag. Ja, det har du rätt i ;)

Korven
0

#2. Hur vet du att dom inte lider av det?  Man kan ju inte veta vad dom känner.

ett är säkert är att dom lär ju inte trivas med det sen hur pass mkt dom lider det vet man inte.  Du kanske mår bra av utslag ?

Annna
0

#11 För det första så är det inte utslag! det är en slags svamp.
Du får ju tro vad du vill om att de lider.
Men min personliga åsikt är i allafall att de inte lider utav det, dels för att det inte sitter på något "störande" ställe på dem + att det är väldigt lite, en liten strimmla mellan näsborrarna. De visar inget obehag av det iheller, som t.ex. klia sig eller något sånt.

Där emot munsvamp som sätter sig runt munnen, gör väldigt ont på och svider när marsvinet äter och dricker. Munsvamp sätter sig även på ett större område än vad lite Nossvamp gör.

[MatildaW]
0

Heh, då kan jag garantera att mina marsvin inte har munsvamp ;) för dom äter och dricker hela tiden :P

idipidi
0

#5 Under näsborrarna? Inte ett vitt streck mellan och över näsborrarna?

Vet att det finns en bild på Nossvamp på humlan.just.nu

shintaida
0

Har tittat på humlan.

Det ser precis ut så.

Vi visste inte att man skulle behandla i 14 dagar. Gjorde det bara några dagar en gång om dagen.

Tack för hjälpen!

Det var snällt av Dig!

//Shintaida