Kloklippning?
Vi undrar hur man bäst håller i marsvinen för att klippa dess klor? Vi känner oss jätteosäkra o tycker de är så "sprättiga" o undrar hur vi då samtidgt ska kunna klippa klorna. Den ena av våra marsvin har även svarta tassar o klor så det är inte så lätt o se hur långt ner man kan klippa!
Jag såg ett annat inlägg som har fått svar till en engelsk länk men vi är lite dåliga på engelska så vi vore tacksama för en lättare förklaring / beskrivning!!
Mina marsvin är inga problem att klippa klorna på så jag kanske inte har nån bra lösning. Men jag sätter marsvinet i knäet. Då kan jag hålla vänster arm om marsvinet (för att förhindra att det sprätter) samtidigt som jag håller i tass/klo med vänster hand o klipper med höger.
Kanske lite hjälp?
Jag klipper klorna på min sprattliga marsvin själv :D jag har dom i knät (sitter med knäna i luften) och lutar dom bakåt (så att dom inte riktigt ligger på rygg (dom tkr ju det är extra obehagligt). Så håller jag i marsvinet med vänster hand, och klipper med höger, oftast håller jag i tassen med vänster också, precis som Dreamiz :)
Jag klipper inte klorna speciellt ofta på mina marsvin. De springer så mkt så de nöts ner av sig självt. Jämnar bara till dom då och då.
hur ofta klipper ni klorna?
Jag klipper mina marsvins klor ungefär var tredje vecka, ibland oftare ibland mer sällan, det beror på hur långa dom hunnit bli :)

Tack för den svenska länken med bilder!! Vi får göra ett försök nån dag nu….nervöst den ena är verkligen "sprattlig"
Väldigt olika beroende på marsvin har jag förstått. Mina förra marsvin låg snällt på rygg medans vi klippte ena tassens klor. Sedan fick de kela lite, vi gjorde likadant med de andra klorna + pauser mellan varje tass. Så gör vi med Sera nu också. Calypso hatar att klippa klorna så han brukar sitta i mitt knä, lite på sidan medans jag klipper klorna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus