Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 5872 ggr
1da98
0

Ute Bur ?

Hejsan !

Jag har tänkt att bygga en Ute bur till marsvinen :)

Men jag vet inte vad som är bäst och så.

Har någon nån bra ritning ?

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

[Tisslibiie]
0

Köp kompostgaller!^^ Då kan man bygga hur stor man vill och önskar. Flört

Royalz
0

Man måste väll ha tak så inte något djur tar dom?

[Tisslibiie]
0

#2 Man tar kompostgaller även som tak glömde jag att tillägga. Skäms

[Strawberi]
0

Jag snor tråden lite, triangelburar hur bra är det? :P

Creation
0

Har du gallerbur eller egenbyggd bur till dina grisar? Jag brukar använda överdelen till en gallerbur som utebur. :-) Så flyttar jag runt den när marsvinen har trampat ner/ätit upp gräset på den plätten.
**
#2** Ja, eller så har man dem alltid under uppsikt när de är ute. :-) Ex. genom att sitta ute med dem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Tisslibiie]
0

#5 Lämnar ni era grisar ensamma ute?! Förvånad Skulle jag aldrig våga! Rynkar på näsan

Lusthan
0

Jag hade en massa triangelburar när jag var yngre och hade kanin och marsvin. Marsvin gräver ju inte som kaniner gör så en bur utan nät i botten skulle ju vara rätt bra. Sen ett hus i ena änden med stor dörr så att man får lite skugga och någonstans att gömma sig som i en vanlig bur.

Jag skulle vilja ha en sådan och har faktiskt funderat på att bygga en sån men hittar ingen bra ritning.

1da98
0

#7 Samma här :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Lusthan
0

:) Då behöver vi bara hitta en ritning. Hehe

1da98
0

#9 Ja om du hittar någon kanske du kan lägga in den här ?:)

// Ida och marsvin.

Chieko
0

ritning… rektangel i botten, en bräda uppepå och så kanter till dom… Måla er era ritningar själva så är det nog inte svårt alls att bygga den!

Själv köpte jag en bur på Jula när dom hade rea, längtar efter att få prova den!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Lusthan
0

Självklart. Förvisso tror jag att det borde vara ganska enkelt att göra en ritning själv. Men det skulle väl vara kul att se vad andra har gjort. :)

1da98
0

#6 Jag ska vara hemma och kolla till dom.

Jag skulle aldrig åka iväg om dom var ute :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Creation
0

#6 Jag har dem givetvis under uppsikt genom att se dem genom fönstret och går ut och tittar till dem då och då, men jämt sitta utomhus tillsammans med dem brukar jag inte, nej. Det tycker jag bara att man behöver om man har en ostadig uteburskonstruktion eller en uteburskonstruktion som saknar tak. Annars räcker det bara med att man är hemma och kollar till dem regelbundet.

Min uteburen(gallerdelen) är säker, vi brukar alltid lägga en tyngd uppepå och blockera "sidodörren", så inget djur kan komma åt dem.

Sandra-B
0

Till mina första marsvin köpte vi en lagerhylla på Ikea och satte hönsnät runt på sidorna. Någon satt alltid ute och vaktade dem men gör man en träram och sätter nät på den också som lock (och något att fästa ramen med så den inte går att få av oavsiktligt) och eventuellt nät i botten så kan man lämna dem korta stunder, anser jag.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
0

Jag har byggt en del triangelburar i mina dagar men har varken bilder eller ritningar tyvärr :-( Bygger alltid för frihand. Finns förresten en bild kom jag på! Fast den är jättedålig och finns inte på denna datorn.

Mina uteburar är gjorda av aluminiumprofiler (sådana man har till akvarieställningar) med fyrkantsnät. De är riktigt stabila, hållbara och väger nada, nu har de dock blivit försummade och nätet är tillknycklat efter att ha blivit flyttade överallt men med någon timmes jobb är de snabbt fixade :-)

[Strawberi]
0

#16 - kan jag ha de till marsvinen? :P de är ju så rymsäkert på ngt sätt..

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På sommrarna (längtar) är vi ute vid vår stuga där går marsvinen i trekantsburar på dagarna. Burarna är stabila så vi lämnar dem utan uppsikt. På natten är de inne. Har man inget nät i botten kan man inte lämna dem själva tycker jag för en hund skulle lätt kunna tränga sig in under och välta buren. Näst efter knasiga människor är nog hundar det största hotet mot kaniner och marsvin i uteburar. På kvällarna tar jag in dem för då kommer myggorna och senare kanske rävarna…

På bilden (två år gammal misstänker att det är en dålig bild…) syns lite av uteburen de sitter i. Hade ingen bild på hela burarna.

Har snickrat mig fyra trekantsburar varav två är delade. Det är väldigt lätta att bygga. Tips är att sätta luckan i mitten så är det lättare att fånga marsvinen.

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I stan tar vi ibland ut dem på gräsmattan utanför huset. Där har vi en hage av avklippta kompostgaller och ett annat galler. Där lämnas de inte utan uppsikt en sekund. Hagen är väldigt osäker och det passerar en massa folk och hundar. Även katter kommer och tittar ibland men en katt skulle aldrig ta ett marsvin framför ögonen på en vakande människa.

elin85
0

#19 Oj, vilket jobb att ta ut och in alla marsvinen =) Jag bor själv i lägenhet i en stad och har tyckt att det varit lite besvärligt att "släpa" mina 4 marsvin ut och in och hålla koll på dem =) Men då har ju inte vi någon hage utomhus förstås, får försöka hitta något att kapa av kompostgaller med då…?

Fridaaaa
0

kompostgaller är inte bra för marsvinen tar sig igenom "hålen". vet en hane på över 1200gr som tog sig igenom.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

Jag ska bygga en stor hage till sommaren och klä in den i nät så dom kan vara ute själva :)

Måste man ha nät i botten?

Fridaaaa
0

#22 Marsvin gräver ju inte så igentligen behöver man inte ha i botten men jag har det ifall något djur försöker gräva sig in =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

Man kan alltid vara smart och typ sätta något så pinnen håller sig fast i marken, typ en tråd som du slår ned i marken på både insidan och utsidan… Förstår ni? XD

Lyan
0

#17 Hur menar du?

[Strawberi]
0

#25 - om man kan ha triangelburar till marsvinen!

Moa-16
0

#26 Har bla, en triangelbur. Den är bra, om de är det du funderar över(?)

Lyan
0

#26 Självklart kan man det :-), de är precis som vanliga burar fast lättare att bygga

Creation
0

#20 Har man en eller flera duvburar blir ju inte transporten in/ut så svår :-) Då går det nog på en omgång.

[Strawberi]
0

#27-28 - okej tack får bygga två såna! :)