Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2329 ggr
FeliciaS
0

Tänder som orsakar problem?

Under vintern har min ena hona (drygt 1,5 år) varit lite seg och minskat i vikt. Jag har kopplat det till den långa, kalla, mörka vintern och inte tyckt att det har varit särskilt konstigt. För 2 veckor sedan var hon uppe i normalvikt igen och i fint hull.

Däremot igårkväll reagerade hon inte när jag kom med kvällsmat. Hon låg på övervåningen och vilade, men kom inte ner som hon brukar. Jag tänkte inte så mycket på det, hon brukar alltid skutta ner när hon hör att de andra tuggar. Men igår låg hon kvar efter 20 minuter, och då bar jag ner henne istället så att hon också skulle få äta av maten. Idag var hon ganska ointresserad av frukosten, jag tog upp henne och såg snabbt att hon var dålig i magen (diarré). Eftersom hon även var slö, reagerade knappt utan låg i huset bara med huvudet in i hörnet fick hon lite honung + tranbärsdricka (det jag hade hemma som jag kunde komma på var c-vitaminrikt och uppiggande). Hon fick även 1,5 ml potatismjöl + tranbärsdricka, efter att jag läst i boken Piggy potions att man kan ge 1,5 ml arrowrot + vätska vid diarré.

I eftermiddags kollade jag tänderna på henne, och de var ojämt slitna (diagonala liksom, men under- och övertänder parallella). Jag tyckte absolut att det verkade som om hon hade problem att bita av och filade ner tänderna till normal längd och vinkel. Sedan dess har ett enstaka höstrå ätits, samt några få persiljekvistar. Förutom det har hon fått i sig broccolipuré och lite critter berries. Alltså inte så mycket mat. Hon är slö, intresserad av maten men verkar inte ha någon aptit eller lust att försöka äta.

Någon som har varit med om något liknande? Vad kan orsaken vara? Kan det vara tänderna som har skapat hela den här rubbningen av matsystemet?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
0

Jag kommenterade nyss i din blogg men skriver även här… Några av mina grisar har inte helt spikrakt slitna framtänder men det är inget fel på dem för det. De kan äta bra ändå, jag tror alltså inte att det är problemet. Om de inte är väldigt mycket snett slitna förstås, då kan man ju misstänka att det är något knas med kindtänderna också tyvärr. :-( på symptomen du nämner så kan det ju egentligen vara precis vad som helst som är fel. Men det är klart, om hon länge har haft problem att hålla sig kvar på en bra vikt så kan ju tandproblem ligga nära till hands förstås.

Håller tummarna för att dte är något som går att fixa!

FeliciaS
0

#1 Hon har alltid haft jämnt slitna tänder förut, och iom. att jag upptäckte tänderna samtidigt som allt annat känns det som om det hör ihop. Men det behöver inte alls vara så, som du säger. Läste också i samma bok som nämnd i #0 (kap. om aptitlöshet) att om marsvinet inte har aptit men snett slitna tänder så är det troligtvis problem med kindtänderna :/

Blir hon inte bättre får det bli veterinärbesök, så får vi se vad de kan göra åt saken.

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

Nu vill jag inte skrämma upp dig, men det låter precis som det var med vår Spike! Veterinären sa att det kan vara inflammation i tänderna, är tänderna missfärgade? Har du tittat på resten av tänderna i munnen? Isåfall, hur ser de ut? Sputtie dog … Därför vill jag att om det nu är det att du ska vara snabb så att du kan rädda henne!

Håller tummar och tår! (Förlåt om jag skrev lite konstigt!)

emelie92
0

Min marsvinshona (CH-teddy) har haft problem med att hon har brytit av sina framtänder (alltid dem i överkäken) av en orsak jag inte riktigt vet. Men det är nog inte samma sak som ditt marsvin har råkat ut för, min har alltid haft aptit.

FeliciaS
0

Hon fick stött pellets + hövatten, några persiljekvistar, även broccolipuré igårkväll som hon åt. Imorse fick hon förutom lite persilja riven gurka och morot, det gick riktigt bra att tag om jag tog det på fingret och höll mot läpparna. När hon hade ätit lite ville hon inte ha mer, så vi försöker lite åt gången istället. Höet verkade hon intresserad av när de andra fick, satt och pillade lite i det men gav upp och gick och la sig… :/

#3 Nej, vad jag kan se är de helt normalfärgade. Hur fort gick det för honom? Åt han?

Tack så mycket, det behöver vi verkligen :)

Mvh Felicia

[jejjas]
0

Det kan inte vara så att kind tänderna är vassa på henne? känner igen det här från när Rufus va dålig..

Hoppas värkligen hon blir bättre vi håller tummar och tassar här!

FeliciaS
0

#3 Men hur ska man kunna se kindtänderna?

#6 Jag misstänker absolut att det är kindtänderna det är fel på. Vad gjorde ni med honom då?

Det är så typiskt att allt ska hända på helgerna, just då veterinärklinikerna är stängda eller har akuttid med veterinärer som inte kan ett sk*t om marsvin Gråter

Mvh Felicia

[jejjas]
0

# 7 dom raspade dom gick hur smidigt som hälls sen fick han en smärtstillande spruta och sedan kom han igång med ätande ganska snapt efter

[Tisslibiie]
0

#5 Han ville äta, försökte hela dagarna, men kunde inte … Gråter Så han magrade snabbt av och fick sedan somna in hos vet.

[Tisslibiie]
0

#7 Jag tycker att du ska åka till veterinär, de har en apparat som kan kolla kindtänderna ordentligt. Och sen kan det ju också vara någonting med käken med.

FeliciaS
0

Nu har vi kommit hem efter veterinärbesöket. Först fick hon sig en ordentlig visitering, konstaterande att hon var väldigt tom i buken. Tänderna kollades, efter att munnen sköljts ur ordentligt (hon hade inte svalt all mat utan det fanns en del kvar bak i munnen). Kindtänderna kollades också, de är ojämnt slitna och på ena sidan har hon lite "hakar" som troligtvis rispar lite mot tungan - men inga sår på tungan. Veterinären trodde på någon infektion också eftersom hon har lite feber samt diarré. Pga det är hon för svag för att sövas och fixa till tänderna, så det får vi göra om någon vecka istället.

Hon fick också vätska under huden, jag fick med antibiotika (Baytril) som hon ska (0.4 ml 2 ggr dagligen), vi hämtade även ut smärtlindring som hon ska ha för att vilja äta tills infektionen lagt sig så tänderna kan fixas.

Mvh Felicia

Abico
0

Hoppas att hon piggnar till nu!

Hanna 

FeliciaS
0

#12 Ja, det hoppas jag verkligen. Critical Care tyckte hon om i alla fall, tur det!

Har hört att CH-teddysar har en tendens att ge upp fortfare när de mår dåligt, och det gör inte saken bättre. Men vi låter Hera vara ett undantag.

Mvh Felicia

[Maijah]
0

Usch då:/, hoppas hon bli bättre snart!

[WeepingWillow]
0

Usch va jobbigt :( Hoppas hon frisknar till snart! Vi tänker på er här hemma.

emelie92
0

Håller tummarna för Hera!

[Liinda]
0

Hoppas det kommer gå bra nu då! =) Men en liten fråga, kan dom inte fixa tänderna utan att söva henne?

Min kurt behövde dom aldrig söva för att slippa tänder när han hade tandfel.

FeliciaS
0

Nu har hon äntligen lite fastare pluttar i alla fall :) Känns jätteskönt! Smärtstillande har hon fått också, hoppas det börjar verka snart. Tyvärr är hon fortfarande inte intresserad av kvällsgrönsakerna, utan får Critical Care och broccolipuré istället.

#17 För att kunna slipa ner kindtänderna så som de vill måste hon sövas, ja. Hur fixade de kindtänderna på Kurt?

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

Håller tummarna och tårna! Skrattande Tur att hon äter iallafall, inget som vi gav Spike kunde han svälja … Möjligtvis vatten ..

[Liinda]
0

#18 Kurts kindtänder hade växt sig som en båge över tänderna, och dom öppnade bara munnen på honom och knipsade av och slipade. Och gav smärtstillande. Tog max 5 minuter och kurt brydde sig inte nämnvärt.

luneas
0

Hoppas att det går åt rätt håll nu! Vill inte skrämma upp dig men håll noga koll på magen på henne om hon får baytril, har själv varit med om och hört om marsvin som har blivit rejält dåliga av det. Men har även gett det helt utan problem så jag antar att de kan vara olika känsliga för det.

[starlights]
0

Fick du baytril i tabletter eller flytande?

Aristarcos
0

Hoppas du får rätsida på det hela , så att hon börjar äta och mår bra igen.. håller tummarna att allt går bra.. kram

FeliciaS
0

#21 Jag har gett det två gånger förut utan problem, så jag hoppas det inte påverkar Hera sämre. När Frideborg och Kurkuma fick Bactrim förra sommaren däremot blev de rätt knasiga i magen båda två. Både då och nu ges Proviva, vilket hjälpte betydligt sist i alla fall.

#22 Flytande fick vi.

#23 Tack :) Hon äter finriven stjälkselleri, persilja och lite hö självmant i alla fall. Imorse gick det ner ordentligt med frukost - finriven morot, potatisk och lite persiljekvistar.

Mvh Felicia

lomsen
0

Jag har samma problem, tror jag, min är en nyköpt ca ettårig hona som hade lite sår här o där när hon kom, men mest verkade rädd för allt nytt som jag tolkade det…

När jag pratat med säljaren förstod jag att hon varit lägst i rang där. Jag badade henne, smorde probolja då hon hade torr hy, och smorde probsalva på såren i flera dagar, det är bra nu men jag tycker hon verkade ointresserad av maten, allt, hö, pellets, grönt mm så jag pratade med säljaren igen som sa att hon var van allt!

Jag kollade i hennes mun och en framtand är av ,växer de ut igen?  Annars ser de fina ut. Jag får henne att äta gurka om jag håller henne, och lite annat ibland. Jag ger också vätska via pipett typ vatten med vitaminer i. Idag gav jag mortospure med spruta och fick i henne ca 7-8 ml kanske, rätt ok och 10 ml vatten men inget annat.

Hon är lite slö men mest ovan tror jag och hon går med min snällaste hane för att ej vara ensam. Han stressar henne ej men äter såklart upp alla grönsaker snabbast i buren. Hon är liten och nätt men väger ändå 771g i förrgår men idag 746g det tycker jag ej är bra! Hanen är även han nätt men i ok vikt och fullvuxen!

Jag undrar om ni tycker jag ska ge fortimell eller hellre försöka lura henne att äta, vad får igång deras aptit? Hövatten kan jag ju ge och krossad pellets, ska den vara blötlagd eller ett pulver?, jag provade gröt utan verkan.

Jag vill ju hon ska må bra om hon nu ska bli dräktig och så, hon är ej föör smal men får ej bli magrare om vi säger så.Alla mina andra honor går med hane så annars får hon ju vara ensam, ingen bra ide va eller?

Alltså hon är snabb när man ska fånga henne och kuttrar i famnen så jag tror det beror på tänderna, men säker kan man ej vara. Hon gillar banan, är det bra och hur mycket kan jag ge? Kan de ha svårt att dricka ur vattenflaska om tanden är av?

Förlåt att jag snodde din tråd Felicia men det stämde så bra på min hona med liksom!

FeliciaS
0

Kan uppdatera med att Hera är mycket piggare nu :) Imorgon ska vi ringa veterinären och boka tid för att fixa kindtänderna, för det är tydligt att det enbart är de som är kvar och stökar för henne nu. Dock är hon fortfarande smal, men hon har inte gått ner något utan väger 1 kg precis som hon gjorde hos veterinären. Normalvikt är dock åtmistone 1150 g, så hon har en del att ta igen sen.

#25 Framtanden växer ut, den behöver du inte oroa dig för. Det är mycket värre att hon inte äter… Min hona får i sig ca 10 ml Critical Care, grönsakspuré ca 5-6 gånger/dygn, men nu äter hon alltså lite själv (hö) i buren samt vissa grönsaker (även maskrosblad och gräs) själv. Det är jätteviktigt att de äter ofta och håller igång magen, allra viktigast är fibrer så Critical Care (som också ökar aptiten) är verkligen ett måste! Fortimel ska hon inte ha, jag skulle inte vilja kalla det bra stödmat annat än till dräktiga/digivande honor samt ungar eftersom det innehåller massa protein (vuxna marsvinsmagar behöver massa fibrer) och andra läskiga (konstgjorda) ämnen. Banan innehåller massa socker och inte så mycket fibrer, hur mycket hon kan äta beror på vad hon får i sig mer. Men en liten bit, ca 2 msk mosad. Hon borde inte ha svårt att dricka ur vattenflaskan, men det beror helt på hennes teknik. Du får hålla utkik, men ge henne vatten via pipett om du inte ser att hon dricker ur flaskan.

Menar du att hon går med en fertil hane trots det skick hon är i?

Mvh Felicia

lomsen
0

#26 Ja, fast jag är ju tveksam om hon ska gå ensam i en mindre bur, fast nära de andra ett tag kanske, för hon är ju ej så intresserad av honom och han ännu bara snäll, ej jobbig mot henne. Jag vill så gärna ta ungar efter dem och hon blev ett i feb/mars ngn gång så tiden är dyr… men jag vill ju ej det ska gå åt skogen såklart…råder du mig att "mata" upp henne först och vänta med hanen…alltså hellre gå ensam fast i närheten av mina andra, jag har ingen ensam hona just nu!?

Ska skaffa Critical Care och köra på med moserna av grönsaker och hövatten mm och lite banan för att vara snäll o gurka mm för vätskan. Hon känns helt ok i kroppen och jag vet hur magra känns lita på mig…även feta, för hon är ju ändå liten till växten, kan ju bero på den låga rangen på förra stället!?

Tack, jag har även nu läst och "bokmärkat" dina Artiklar om mat!

FeliciaS
0

#27 Okej. Jag skulle aldrig kunnat riskera honans liv på det sättet, är hon inte frisk ska hon inte ha ungar - det är inte snällt mot henne. Framförallt när hon är så ny hos dig också tycker jag hon förtjänar lugn och ro. Kan du inte flytta någon hona till henne då så hon får sällskap? Självklart ska hon få bli frisk och i bra form innan man ens kan tänka på att avla på henne. Om hon nu har fel på tänderna kanske det är något som är ärftligt och bör hon ju absolut inte sättas i avel.

Vad bra, skaffa det så fort du kan för det är verkligen kanonmat! :) Även om hon är liten till växten är knappa 800 g otroligt litet för en vuxen hona. Hoppas det löser sig.

Mvh Felicia

lomsen
0

#28 Tack för allt stöd och alla råd!Glad

FeliciaS
0

Imorgon gäller det, och usch vad jag är orolig… Vi ska lämna henne på morgonen och då kommer hon sövas och tänderna fixas. Har haft ett marsvin sövt på samma klinik förut utan problem så jag hoppas det går lika bra med Hera. Men tanken på att bara lämna henne där får mig att må dåligt :/

#29 Det var så lite :) Hoppas hon bättrar på sig snart.

Mvh Felicia

[WeepingWillow]
0

#30 Förstår vad du menar, det är hemskt att lämna dom så o sen inte veta hur det kommer gå. Men hon ska ju iaf inte skäras i som Michie skulle så det är ju skönt :) Kommer säkert gå fint ska du se! Så får vi hålla tummarna att tänderna inte orsakar mer problem sen!

FeliciaS
0

#31 Ja, precis. Nu snart ska hon nog sövas, det skulle inte ske förrän på eftermiddagen. Men vid halv fem-fem kommer hon hem *håller tummarna och längtar*

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

Hur har det gått med lilla gumman? Glad

FeliciaS
0

#33 Det har gått rätt bra :) Hon var väldigt slö när hon kom hem, men har piggnat till nu och fått i sig lite mat och vätska.

Nu hoppas jag verkligen att det bara var tillfälligt så inte problemet kommer tillbaka, och att hon börjar äta massa hö själv så tänderna slipas ner.

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

#34 Gud vad skönt! Flört Håller tummarna att hon blir sig själv och kommer igång med ätandet snabbt! Skrattande

FeliciaS
0

#35 Ja, jag har oroat mig hela dagen för att hon inte skulle vakna upp eller något. Tack ska du ha :)

Mvh Felicia

[WeepingWillow]
0

#34 Åh va bra :) Skönt att hon kvicknat till o allt gått fint, då blir det nog bra ska du se :)

Abico
0

Skönt att hon är hemma igen och är pigg :)
Men har man ingen aning om vad som orsakade problemet med tänderna?

Hanna 

lomsen
0

#30 Vad skönt att alt gick bra!

Jo då inlilla Rulltan stödmatas och har ökat i vikt så ikväll ståtsr hon med 798 gram-bra va?

Kom på att hon älskar oatlydrycken så jag blandade den lite tjockare med majsmjöl idag hon fick hövatten plus morotspure, annars går ju tyvärr gurka bäst det enda hon tar själv. Banan duger ibland, har tetsat gröt och blötlagd pellets men nepp..det är en kräsen donna detta, nu har hon börjat visa sitt rätta jag (humör) också tror jag så jag hoppas också på fullt tillfrisknande!Skrattande

FeliciaS
0

#38 Nej, det kunde inte veterinären säga med säkerhet. Kommer det tillbaka däremot så är det ju något bettfel och med största sannolikhet genetiskt. Annars kan det nästan ha varit i princip vad som helst.

#39 Vad skönt, hoppas hon blir bättre också :)

Mvh Felicia