Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2480 ggr
1da98
0

Bottenmaterial ?

Hejsan !Glad

Vad har ni för bottenmaterial ?

Vad tycker ni är bäst ?

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

[Strawberi]
0

Spån, har eget marsvinsrum och det är billigaste. Så jaa, det är nog bästa enligt mig, men många använder fléce. Det tycker jag bara verkar väldigt ohygieniskt. Kissa på en filt.. nej ursh.

1da98
0

#1 Tack ! :) Fléce ? vad konstigt :)

-1da98

Glad

// Ida och marsvin.

Abico
0

Jag har aldrig använt annat än kutterspån men tycker att det är ett bra bottenmaterial.

Hanna 

Royalz
0

Jag har spån. Hade tidigare fleece men mådde illa fort jag såg allt bajs som lågt samlat på filten. Det försvinner ju ner i spånet så det inte syns så mycket :)

Så jag tycker spån är bäst, fast det dammar ju endel.

garrilina
1

Halm efter att vi provat både toalätt och spån.

godisgrisen
0

Vanligt hederligt kutterspån gillar jag bäst.

1da98
0

#3 Okej ! :) Ja spån är bra :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#4 Okej ! :) spån är bra det har jag med ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

Lusthan
0

Jag skulle nog använda fleece för jag funderar på att använda det själv då jag hatar att få spån i lägenheten och hatar jag det inte tillräckligt mycket så har jag en sambo som hatar lukten och spridningen av spån ännu mera. Jag tror på fleece faktiskt.

1da98
0

#5 Okej ! :) Har du bara Halm ? :)

Jag brukar ha spån eller toalätt och för det ska bli extra mysigt brukar jag ha lite halm på :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Royalz
0

#9 Väldgt vad du HATAR spån ;)

1da98
0

#6 Ja spån är bra och billigt :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#9 Okej :)

// Ida och marsvin.

1da98
0

Tack för alla svar ! ;)

Men var köper ni bottenmaterialet ?

Vad  kostar det ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Lusthan
0

Alltså jag tycker väl att spån är bra, särskilt i och med att det är så billigt som det är. Men att det hamnar precis överallt känns mindre kul. Lukten har jag inget problem med det är sambon som har problem med det.

Annars tycker jag att spån är jättebra om man kan se till att det inte hamnar överallt. Nu har jag fel typ av bur kan jag tycka för att det ska fungera med spånet har jag upptäckt men det ska jag åtgärda så snabbt jag kan för det blev inte alls så bra som jag trodde att det skulle bli. Saker och ting blir inte lika bra i huvudet alla gånger som det blir i verkligheten..

1da98
0

#15 Tack för att du svara ! ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

freddiie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har har papperströ+toalätt i ena delen av min bur. Billigt, och ser väldigt trevligt ut :-D

Kristall
0

Har kutterspån.

Köper det i en lantbruksaffär, 25kg balar som är till för hästar egentligen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

FeliciaS
0

Jag har vanligt kutterspån (från barrträd), tycker det har funkat bäst utav alla de jag testat :) Visserligen är aspspån lika bra, eller bättre, men med tanke på att det är mycket dyrare och svårare att få tag i har jag inte det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1da98
0

#17 Tack för du svara ! :)

Jag har aldrig sett sånt där papperströ någon gång var köper du det ?

Själv blandar jag spån och toalätt för att det inte ska damma så mkt.

Sen brukar jag ha halm för det ska bli mysigt ! :)

-1da98

// Ida och marsvin.

freddiie
0

#20 På Granngården, kostade 49 kr för 10 kg.

1da98
0

#18 Samma här ! :)

// Ida och marsvin.

1da98
0

#19 Tack för du svara ! :)

// Ida och marsvin.

1da98
0

#21 det var inte så dyrt ! :)

// Ida och marsvin.

Lusthan
0

Jag har köpt på Granngården och det kostade väl 30 kr för en säck som räckte i en månad ungefär sedan fick jag av pappa som jobbar på ett sågverk och ja då var det gratis. :)

Chayenne
0

10 liter är det väl ändå, eller har jag fel? :)

freddiie
0

#26 Jag har ingen aning (A) Men något med tio, och det var en stor och tung påse.

Chayenne
0

Är det typ "papperspellets" ? Ungefär som toalätt fast det heter något annat? Haha, jag ska väl inte komma och märka ord här, det spelar ju inte någon större roll :P

[Maijah]
0

Fleece har jag. Det bästa underlaget enligt mig:

Dammar inte, luktar i princip inget (såklart luktar det ju om man inte tvättar ofta), är jättebra för marsvinens luftvägar & tassar, jag slipper ha spån överallt, är billigt, och det är skitsnyggt;) Visst måste man ta bort kluttar dagligen och tvätta regelbundet men vad gör det? Det är ju ändå bättre än spån på alla sätt, (eller spån är bättre på ett sätt och det är att man slipper byta i burarna så ofta) för jag tycker spån mest har nackdelar faktiskt.

freddiie
0

#28 Nej det är pappersbitar helt enkelt typ. Kolla på bilden i #17

Chayenne
0

#30 Oj, den bilden missade jag helt! Då ska jag verkligen inte lägga mig i ;)

1da98
0

#25 Vad bra jag vill också ha gratis ;)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#29 Okej :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Crania
0

21 & #27  Det står 100 liter och 10 kg på påsen.

Jag har fleece med en kombinerad toalett och hölåda där jag har StL Strö, pappers stöet på bilden i #17, blandat med spån i ena änden av buren och en liten kisslåda i andra änden med spån/STL strö.
Jag tycker inte heller att fleece luktar någonting. Det beror ju på hur ofta man byter i buren. Det är ju kisset som stinker och mina gör (oftast) i sin toa-/hölåda eftersom dom för det mesta sitter där. Den byter jag i efter behov.
Jag har fyra burar á 200x60 med två hanar i varje utan den sista där dom är tre. Jag använder en liten dammsugare eller en liten borste med skyffel för att ta bort pluttarna ett par gånger om dagen eller när det behövs.

Jag är jättenöjd med fleece, man slipper spån i hela lägenheten (och i sängen). Man kan variera med olika mönster och färger i all oändlighet. Vi har en stor tvättmaskin för mattor i tvättstugan och där slänger jag in handdukar och fleece, lätt som en plätt!

Yeay
0

Jag har testat använda spån, papperspellets och fleece och jag har kommit fram till att jag anser fleece vara det bästa underlaget.

Papperspelletsen blir så hård att gå på för små marsvinstassar så det gillar jag inte alls av den orsaken.

Sen har vi ju spån som så många verkar vara förtjusta i. Spån är billigt och det är ju förvisso bra, sen behöver det inte bytas eller göras rent så ofta och det är ju också en fördel men det är väl i princip bara det som är fördelarna med. Det dammar vilket är dåligt för deras luftvägar och sen innehåller det ju även terpentin vilket ju faktiskt är ett gift och kan orsaka bland annat att de för något fel på levern (kommer inte ihåg mer exakt än så just nu). Sedan är det fruktansvärt opraktiskt att få spån överallt när dom skvätter ut det från buren med :P

Fleece är jobbigt för att man måste städa så ofta, jag städar hos mina marsvin varje dag och plockar pluttar och byter all flecce kanske varannan till var tredje dag. Men det är mjukt och bra för tassarna att gå på, det har god uppsugningsförmåga, det dammar inte och är inte på några sätt vad jag kan komma på dåligt för marsvinen. Sen är det ju även billigt, du behöver ju bara köpa filtarna en gång sen är det bara att tvätta dom :)

Chayenne
0

Jag började med toalätt, som jag fick med av den förra ägaren. Sedan köpte jag två stora påsar Remiss, som är samma sak men av annat märke, och säljs hos Granngården. Efter det testade jag att blanda remissen med vanligt spån, som mamma har till hästarna. Efter det övergick jag helt till spån. Egentligen av den lilla anledningen att jag hatar ljudet av fuktig papperspellets när jag skopar upp det i påsar. Jag tycker att det påminner om ljudet av naglar mot griffeltavla, eller torr betfor mot en zinktunna, typ det värsta jag vet :P

Nu har jag läst en massa positivt om fleece, och är nästan lite sugen att testa. I en annan tråd skriver amjbamjb om billiga fleeceplädar från IKEA för 13 kr/st. Billigt och bra :) Finns dock endast i ljusblått :(

1da98
0

#34 Okej ! :) Jag har aldrig testat att ha fléce :)

-1da98

// Ida och marsvin.

1da98
0

#35 tack! :) Nu har jag lärt mig något :) Jag kanske ska testa det jag med ! :) Men hur ska jag få mina små Marsvin att Kissa i en toalett ? :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Denna kommentar har tagits bort.
Yeay
0

#38-39 Mina marsvin kissar eller bajsar inte i toalett så jag vet inte hur man gör det. Men tror väl det ska finnas någon artikel eller så angående det här om jag inte minns fel? Om inte annat finns det säkert fler här som vet :)

1da98
0

#40 Okej! :) Oj då jag råka skriva 2 gånger :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Linnet
0

Granngården har 25 kg hårdpressade balar med spån för ca 80:-

1da98
0

#42 Okej det var ju inte så dyrt :)

-1da98

// Ida och marsvin.

Denna kommentar har tagits bort.
garrilina
0

#43 Ja vi har enbart halm, blir mindre lukt och det är mjukt för deras tassar, i de burar som vi har i stallet så har vi ett lager torvströ under halmen.

[nono39]
0

heej jag har trä pelets har haft spån,kutterspån och nu trä pelets

jag tycker trä pelets var bäst deet luktar inte illa och smutsar inte lika mycket som spån fast trä pelets är dyrare än spån och kutterspån men vill man att det ska vara bra tycker jag inte man ska bry sig om det är dyrare

[nono39]
0

heej jag har trä pelets har haft spån,kutterspån och nu trä pelets

jag tycker trä pelets var bäst deet luktar inte illa och smutsar inte lika mycket som spån fast trä pelets är dyrare än spån och kutterspån men vill man att det ska vara bra tycker jag inte man ska bry sig om det är dyrare

elin85
0

#5 Var köper du halm? Vad kostar det? Hur ofta behöver du byta (i en hur stor bur?)?

#17 Hur länge räcker en sådan säck (i en hur stor bur?)? Hur ofta behöver du byta?

#46 Träpellets tycker jag borde vara för hårt underlag om man bara har träpellets.

Binajis
0

#48 STL-ströet räcker till minst 4 omgångar i min Billy-bur (200*80). Riktigt, riktigt drygt är det, och så väldigt billigt!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

ssaaarraaa
0

vi har halm men spån i botten, det blir mjukare för tassarna och dom tycker det är roligt att leka i halmen;D

ho0mii3z
0

kan inte någon lägga upp en bild när ågon har fleece i buren?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Abico
0

#51 - På den här sidan kan du se och läsa om fleece i buren.

Hanna 

ho0mii3z
0

tack :D

ho0mii3z
0

Hur hygieniskt är det? Plockar man upp bajskorvarna sen o tvättar filten varje dag? Är jätte nyfiken på hur ni gör.

freddiie
0

#54 Jag plockar bajskorvar några gånger varje dag, och tvättar filten typ var tredje dag, men jag har fem filtar ^^ Plus att jag har en sida där det är(du kan se ovan) papperströ+toalätt, men jag kan tänka mig att man måste tvätta filten varje dag om man bara har fleece.

elin85
0

#54 Jag tar bort bajs varje dag och tvättar 2ggr i veckan. Jag har tidningar+handduk+fleecefilt. Nu provar jag också med lakan överst i matdelen för att slippa hö på fleecen, men det var ingen superidé för lakanet blir blött :/ Får komma på något annat…

Chayenne
0

Jag måste nog springa iväg och köpa mig lite fleece. Idag/imorn är det dags att byta i buren, så jag kanske testar fleece en gång då. Nu är kruxet är jag har två hus, ett på varje kortsida…och hade tänkt ha en del med toalätt. Jag kanske ska ha det i varje kortsida då, eftersom de oftast kissar och bajsar i sina hus. Hm…det tål att tänkas på.

Nu när jag läste på sidan som Abico länkade till får jag för mig att mina marsvin visar lite liknande symptom, dvs. hosta och rinnande ögon, och kliar sig lite mer än innan (jag bytte till spån från toalätt). Nu täcker jag iofs över allt spån med en bädd av hö. Inte alls mycet, men de hostar väl 1-3 gånger på en dag (då jag hör), kliar sig lite då och då, men oftare än när jag hade toalätt, och så får jag för mig att ögonen är lite rinnigare än förr. Så det vore ju verkligen bra att testa fleece.

Nej, om jag fortsätter skriva mer nu så blir det mer en diskussion med mig själv känner jag ;)