Grönsaker och rotfrukter
Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera grönsaker som våra små grisar tycker om. Hur ofta man ska ge och liknande.
Elsa och Freja älskar broccoli, paprika och persilja. Jag köper oftast gul paprika, eftersom jag har hört att den ska innehålla mest c-vitamin. Och eftersom den är syrlig så ger jag den 3-4 gånger i veckan.
Några tips på andra grönsaker/rotfrukter man kan testa med? Jag vet ju vad de KAN och inte kan äta, men inte vad som brukar uppskattas. Mina småttisar är så kräsna, och blir besvikna om jag inte varierar mig mycket med grönsakerna.
De har ju sina favoriter, och om jag ger dem vitkål och morötter två dagar i rad blir de sura. Men det gör inget, jag älskar ju att skämma bort dem ;) Jag prioriterar oftast deras mat framför min egen ^^

Stjälkselleri,persiljerot och kålrot är ganska populärt här hemma :)
Broccoli och blomkålsblast är väldigt populärt hos mina marsvin :)
Hanna
Mina får vitkål, morötter och parika varje dag, har jag broccoli hemma så får dom det också. Sen får dom såklart lite gurka som godis också ;)
Skulle också behöva tips på ad jag kan ge dom för lite variation.

Är ni förresten rädda för att ge besprutade grönsaker till era marsvin? Vi äter själva mycket ekologiskt och ger marsvinen främst ekologiskt och om det är "vanliga" grönsaker så tvättar vi dem väldigt noga.
De får iaf persilja i princip varje dag, kål i olika former, paprika, morot i princip dagligen där med. Enligt veterinären ska deras kost bestå av 90% hö och resten grönsaker. Vilka är era erfarenheter där?

Mina marsvin får vitkål, paprika och morötter dagligen som bas och de äter upp i princip allt de får.
Annat som är väldigt uppskattat här hemma här persilja, blomkål (både buketterna och blasten), banan, spenat, majs, gurka, sallad- det senaste dock bara när det blir över från vår middag.
Det är vad jag kan komma på nu men inte omöjligt att jag kan ha glömt något.
Jag brukar köra på ungefär 80% hö och resten grönsaker och eventuellt kraftfoder där grönsakerna är största delen.
Jag är inte rädd över att ge marsvinen grönsaker som blivit besprutade utan köper "vanliga" grönsaker och ger till mina.
Jag ändrar i #4 så att det inte blir något missförstånd och tar sedan bort #5.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Testade rödbeta nyss. Inte så väldigt omtyckt, men de hade smakat på några bitar i alla fall.
#1 Stjälkselleri och persiljerot har jag aldrig testat, så det ska jag göra. Är det inte svårt att få tag på persiljerot? Kålrot har jag testat, och det var inte alls poppis.
#2 Blomkålsblast alltså? När jag köpte blomkål sist (den var inte så populär) slängde jag bort all blast, utan en tanke på att de faktiskt kunde tycka om den. Kanske värt ett nytt försök då, så får jag göra blomkålssoppa till mig själv av själva blomkålen som de inte tycker om ^^
#3 Broccoli brukar finnas för en femma/knippet i endel butiker, men det varierar dock vilken butik det är.
#4 Jag är inte rädd för att ge marsvinen besprutat, men kanske borde jag vara? När jag ger morötter så skalar jag dem, men det kanske alla gör.
Mina marsvin får i princip dagligen vitkål, savoykål, persilja och paprika sedan lägger jag till något eller byter ut något av det då och då mot tex broccoli, blomkål, morot, äpple, salladskål, persiljerot, palsternacka eller något annat :) Paprikan får dom dock endast i småbitar ur min hand, Max i samband med att jag lär honom olika saker och Macahan för att han är ny och jag håller på att bli kompis med honom :P
#4 Jag har aldrig tänkt på det där med besprutning faktiskt då jag inte tänker på det för egen del heller. Men kanske är något man borde tänka över iaf.
Mina äter det mesta har jag märkt. Sånt som är syrligt ger jag lite då och då men annars får de något varje dag. Jag har två grisar som inte är färdigvuxna än så därför äter de pellets och havrekross också men annars är det hö, grönsaker och rotfrukter som gäller. Kålrot och sånt är uppskattat men jag märker ju att persilja och gurka är mer poppis. Lite kul att se att de verkar vilja äta det mesta man ger de i alla fall. Det känns skönt för då är det lättare att variera sig än om de skulle äta bara gurka och sallad.
#4 - Vi äter inte speciellt mycket ekologiska grönsaker här hemma och jag köper inte en massa dyra ekologiska grönsaker till marsvinen, tror faktiskt inte att det är någon fara sålänge man sköljer allt väl.
Hanna
Jättebra tråd!
Mina marsvin får morot varje dag och de är lika glada för det. Blomkål och broccoli. Gurka och äppel är favoritgodis.
De gillar kinakål, men är det sånt som de kan få varje dag, eftersom det sägs att marsvin inte ska få sallad så ofta?
Mina grisar får broccoli, vitkål, (gul) paprika, stjälkselleri, morötter, persiljerötter, palsternacka och rotselleri som "basmat". Detta varieras under veckan, men kvällsmaten är antingen broccoli + stjälkselleri eller paprika + vitkål. När det är grönkålssäsong blir det även grönkål på kvällen, så då får de olika kvällsmat var 3:e dag. När vi köper hem blomkål får alltid marsvinen blasten. Till frukost serveras rotfrukter, två sorter/utfodring, som varierar beroende på vad vi har hemma.
Annan grönkost jag varierar med är äpple, persilja, potatis, rödbeta, kålrot och kålrabbi. Detta får de ungefär 1 gång/vecka. I artikeln Handla rätt till marsvinen finns tips på mer du kan ge.
#4 Jag är inte direkt rädd för att ge det, men jag undviker det eftersom jag är övertygad om att det inte är bra. Därför består marsvinens grönkost av i princip 99,9% ekologiskt eftersom vi själva köper mycket ekologiskt. Jag gillar verkligen inte tanken på genmodifiering, besprutning (det är ju inte bara utanpå, utan plantor växer upp med det i sig och ingenting man kan skölja bort), bekämpningsmedel, antimögelmedel osv. i sådant man ska äta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina småttisar ogillar det mesta man tycker borde vara jättegott. Typ äpple och päron. Freja tycker dock att det kan vara gott med en skiva banan då och då ^^
#10 Jag håller med. Självklart är ju ekologiskt bättre både för marsvin och människor. Men det är ju rätt dyrt än så länge.
# 11 Kinakål är ju kål, och inte sallad, så det ska nog gå bra att ge varje dag i måttliga mängder, om de är van vid kål. Jag har läst att de kan få lite ont i magen om de inte är vana. 35 gram per marsvin enligt den här artikeln, som jag tycker är väldigt lärorik :)
Vilken Färg på paprika är bäst ? :)
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Här hemma serveras det, morötter och vitkål som basmat. Sen utöver det broccoli, blad persilja, gul paprika. Sommartid blir det mest maskrosor, gräs och Kirskål.
#14 Jag har för mig att gul paprika innehåller mest C-vitamin :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Så här ser en vanlig dag ut för mina marsvin:
Mina marsvin får alltid vitkål till frukost (hö och nytt vatten).
1-3 gånger per dag (förutom frukost och kväll) ger jag sedan lite varierande frukt och grönt och mina tycker om allt förutom majrova som jag bara har testat en gång.
Skriver bara in de som ingen annan har tagit med hittills:
jordgubbar, blåbär, melon flera sorter, tomat, alfaalfa groddar m.m.
På kvällen får dem nästan alltid broccoli men jag har också börjat ge morötter oftare. (hö och nytt vatten).
#14 & #15 Jo precis, gul paprika innehåller mest c-vitamin :)
Förresten, är det någon som vet om man kan köpa gräsfrön (ej kattgräs) på vanlig liten fröpåse? Jag har bara hittat gigantiska säckar för gräsmattor. Tänkte nämligen plantera några egna små gräsmattor ;)
Jag har funderat över det där också. Borde ju bara vara att gå typ blomsterlandet och kolla hur de gör där. Jag har också funderat på det där faktiskt…
#17 - Jag skulle satsa på helhavre istället, det är nästan garanterat billigare men blir lika bra :)
Hanna
Jag har kollat lite här och var där de säljer fröer… Ska leta hemma hos mamma och pappa, har för mig att det ska finnas en säck där..
#14 & 17 : Okej Tack :)
-1da98
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"