Är hon roan?
Jag behöver lite hjälp, är ju ingen hejare på det där med färger och teckningar. Är denna tjejen någon slags roan? Som ni ser har hon 3 vita klor o är lite ljusare i pälsen just ovanför det benet. Hon har även rubinögon. Men hon är långhårig så jag har inte en aning om hur jag ska se om hon är roan :S Lättare på nonselfar.
Nej, hennes hårstrån är ju inte mixade i olika färger så som på en roan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Som jag anade men blev hemskt osäker ju mer jag tittade på henne, svårt med långhårspäls o färger.

Chokolate kanske, dom har ju rubinögon
#3 Kanske, fast hon är rätt grå i dagsljus :)
#2 Ja, min första gris var en halvlånghårig zobel och han hade också lite sådana skiftande partier.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Okej :) Ja jag har ju kollat runt på bilder nu o man ser ju på shelties att de skiftar litegrann.
Det var ju det med dom vita klorna också som gjorde mig lite fundersam men hon har kanske bara vanligt vitt i sig då.
#6 Det är rätt vanligt med vita tår :-) Har haft flera som varit enfärgade men med någon vit tå/klo, tex Fanta som hade tre vita baktår, hon gav det vidare med extremt lite vitt :-)
Sedan hade jag Mys och Klara. Mys hade en liiten vit prick på ryggen och en ännu mindre (enbart några strån som jag inte såg förren hon var typ tre!) på flanken. Klara hade 5 vita strån i nacken.
#7 Okej :) Var bara tvungen att dubbelkolla så hon verkligen inte är roan, men hon är troligtvis zobel med lite vitt :)
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att hon skulle vara roan. Tycker att hon ser väldigt typisk zobel ut. Definitivt inte choklad.
#9 Vad bra :) Då kommer jag kalla henne zobel i fortsättningen.