Pip i luftrören
Min dotters marsvin låter inte bra. Det piper när hon andas. Vi har varit till veterinär men de rekommenderade bara att ta bort spånet, vilket vi gjort men det blev inte bättre. Veterinären kunde inte höra något när hon lyssnade på lungorna och marsvinet hade ingen feber. När man håller på med henne hörs det inget men när hon får vara i fred så piper det väldigt. Någon som kan hjälpa till med råd eller ideer?
Hm.. Mina brukar ibland låta så som du säger (ibland), det är när jag städat buren eller givit dom extremt blöta grönsaker (som t.ex gurka, å tomat). Det brukar inte va ofta men ibland.
Första gången det blev så för mig så släppte jag ut båda mina marsvin på golvet, så fick dom springa runt där (för där var det ju inte dammigt osv) sen efter en liten stund hostade ett av dom till (den med "pipet") sen blev allt bra igen.
Och så brukar dom göra när dom t.ex satt något i halsen eller så. (Alltså hosta eller pipa). Men det låter mer som det är något annat problem, t.ex spånet, eller hö't? Kolla om det är dammigt också, eller något annat?