Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1143 ggr
Chieko
0

Mängd gräs

Såhär på våren när gräset kommer: hur mycket ska man ge dom små? Jag har ju två stycken grisar som blvit ÖVERLYCKLIGA när jag kommit in med färskt gräs, dom ratar broccoli och vitkål som varit gott hela vintern och väntar bara på att det goda gräset ska komma ;)

Men hur mycket ska man ge?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Tina
0

Marsvinens magar är känsliga och måste vänjas vid ny mat. Första gångerna skulle jag inte ge mer än ca 5-10 strån var, för att sedan öka på mängden.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Creation
0

När jag har introducerat gräset till mina nuvarande marsvin har de fått en eller två väl tilltagna nävar gräs, och de är bara två stycken. Dock har jag aldrig introducerat det till dem så att de fått så pass mycket gräs dagligen i början. De trampar ju ner en del också.

Jag tror inte att marsvinsmagar är så pass känsliga som det sägs ändå… mina förra marsvin introducerades aldrig in långsamt till gräsätandet vad jag minns, de fick gå i en 120x60 bur på gräsmattan direkt. Jag tyckte aldrig att de mådde dåligt av det. Men de kanske var ovanligt tåliga.
Så pass snabb invänjning skulle jag nog inte rekommendera, just pga risken för att man någon gång stöter på ett extra känsligt marsvin som blir sjuk av det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.