Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2180 ggr
Atensia
0

Era planer

Jag tänkte att vi i den här tråden kunder berätta om de marsvin som vi har planer på att skaffa, eller väntar på att få hämta.

Själv väntar jag på att en lakeland hona ska födas hos Ruths uppfödare. Sen ev vill jag skaffa två hanar. Ras är inte bestämt ännu men det lutar åt skinny/lakeland, då jag gärna någon gång i framtiden vill ta en kull.

Så vad har ni för marsvins planer/"inköp"

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

godisgrisen
0

Jag tänker inte köpa några nya marsvin nästa år alls som det ser ut nu men man vet ju aldrig… Däremot kommer det att komma en massa kullar tre redan nu i januari. Några ungar kommer troligtvis att stanna då jag aldrig skulle para en hona om ambitionen att spara ungar ur kullen inte fanns.

Abico
0

Just nu kämpar jag för att få hem min "lånehane" som ska hälsa på min Kira i vinter. Går allt väl så blir det bebisar i vår.
Sedan väntar jag på min, för närvarande inte existerande, eng. crested dew fortfarande ;) Eventuellt blir det en dansk dew under nästa år också.

Hanna 

Niinis
0

Jag ska hämta upp två stycken svarta virvelmarsvin nu i dagarna (den ena helsvart och den andra svart/vit)! Min mamma var snäll nog att hämta upp ett 2 månader gammalt marsvin igår åt mig från Svea i sthlm, så nu vill jag inget annat än att åka dit och hälsa på/hämta min lilla bebis! En liten tuffing är de tydligen, för när min mamma ska hälsa på henne så sitter hon bara och tittar :P Sen ska jag hämta marsvin nr2 i Gagnef, en 1 årig liten dam som ska hålla bebben sällskap!

Kan knappt sova på nätterna för att jag längtar så mycket, tur att man ska åka ner vilken dag som helst nu! :D

emelie92
0

Jag har fått erbjudande från en uppfödare att köpa en liten teddyhona som tydligen ska vara väldigt rastypisk. Men pga. platsbrist hemma hos mig så är inget bestämt ännu.

Svea-
0

Näpp,inga flera planerade inköp eller kullar!nu ligger mitt fokus på att planera å ÄNTLIGEN få ordning på marsvinsrummet.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Arinah
0

Väntar 2 kullar småttingar i mitten av januari. Ena mamman är inte så rund, men det sparkas för fullt, där kommer det nog bara en. Blivande mamman och pappan är båda till hälften magpie. Håller nu tummarna hårt att något fint rutigt tittar ut.

I andra kullen är pappa black magpie och mamma chokolate/golden, och även där vill jag ha rutor i rätt färg.

Eftersom det kan komma annat i kullarna önskar jag att dessa inte blir De Golden. Inte för att det inte är fint, utan för att jag redan har 2 superfina charmiga sådana killar som letar nytt hem sedan länge.

På önskelistan står fin magpie eller harlequin kille, och möjligtvis tjej

(#1 Godisgrisen! Tänkte ställa mig på intresselistan för en snygg, utställningsbar och så obesläktad som möjligt till mina töser, kille:)

Har nu plats för flera eftersom jag gjort marsvinsrum av mitt sovrum.

neverendingstory
0

Jag håller just nu på att leta efter en liten hona, ch-teddy. Sen får vi väl se om det blir någon kull under året, inget bestämt ännu. Vill känna mig säker på att jag kan hantera det först eftersom det i så fall skulle vara min första kull.

godisgrisen
0

#6 Självklart får du det! Fast obesläktad till Minerva kan det inte bli just nu då det är hennes mamma och halvsystrar som är "i gång". Till Luna kommer det att passa perfekt med Uffe+Zezima eller James+Alecto den tredje kullen har ju Lunas pappa Nougat fixat till. Alecto och Luckybucket är toktjocka Zezima är lite smalare men det sparkas mycket i alla magarna och mammorna är pigga och hungriga. Nyfiken så jag snart spricker! Hoppas att det blir något för plattan till oss båda!

Jag önskar dig rutor och inga förluster. Nyfiken på dina också förståss!

Sandra-B
0

Jag har en kull på G- väntas runt den 11 januari och planerna är att behålla en liten flicka därifrån om det blir någon, gärna en roan.
Jag tar inte heller, som godisgrisen skriver i #1, någon kull om jag inte har ambition/planer på att behålla något ur kombinationen själv.

Har även tingat en (tycker jag) supersnygg ungefär årsgammal teddyhona som jag troligtvis kommer att få hem till våren. Planerna är att ta en kull på henne till hösten och behålla en bebis där också.

Planer på fler tillskott har jag inte under kommande år.

Idag fick jag dessutom hem marsvinen som min systerdotter fick av mig i julklapp förra året, bland annat på grund av att hennes pappa inte klarar av höet längre.

Jag känner mig som en väldigt udda uppfödare nu- har för tillfället tio hanar (dock en som är till salu och en som är av "fel" ras) och "bara" sju honor (varav en går att använda i avel) :-P

Vad kul :-)
Från vilken uppfödare är det?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

#9 - Men dina hanar är så charmiga ;) Och de är åtminstone av "rätt ras" majoriteten av dem, det är ett plus i kanten! *s*

Hanna 

fia-mia
0

Inga direkta planer. Däremot om marsvinen fortsätter sköta sig utanför buren blir de kanske frigående och då aktuellt med flera, gärna en omplacering.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Sandra-B
0

Det håller jag med dig att de är- men tio hanar är ändå för många eftersom de inte vill bo mer än två-tre ihop, blir många burar :-))

Ja, teddysar är ju 16/17 grisar vilket är toppen.
Är faktiskt lite glad att jag fick tillbaka Marvin eftersom hans kullsyster Annie inte blir dräktig trots att hon gått med två olika hanar.
Tänker sätta honom med nån hona i framtiden så att jag får behålla min linje :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Royalz
0

Jag ska hämta mina 2 första marsvin den 14/1 :) 2st honor.

Fiona
0

Boll ska paras nu i sluet av Januari (lutar det åt i alla fall, är liiite rädd att det blir försent att para henne i början av mars) med Jessicas (jejjas här inne) skinnyhane "nisse".

Om transport löser sig så ska jag ta hem två marsvin från Stockholm, en kastrerad hane & hans syster. Så hoppas på det!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Strawberi]
0

under 2010 ska jag ta hem några nya marsvin hade jag tänkt.. Bror på vad mamma säger. Och sen troligen har jag ungar nu i januari/februari/mars bror ju lite på.

FeliciaS
0

Under 2010 har jag inga planer på ökning av flocken. Visserligen är jag fodervärd åt en liten gris, så hon åker troligtvis hem till sin matte.

Men i framtiden har jag bestämt exakt vad jag ska ha för marsvin *s* En Crested saffron (eller möjligtvis buff) från Luneas, e. Krokas (min honas avkomma). Sedan har jag alltid velat ha ett ljust lockigt långhår, samt en roan abby. Detta blir antagligen när jag inte bor hemma längre, eller när någon utav mina nuvarande grisar vandrar vidare (på naturlig väg såklart - men tanken känns hemsk).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#16 - Jag tror att du behöver en dew också, det blir jättefint till saffrongänget ;)

Hanna 

FeliciaS
0

#17 Ja, det skulle passa in snyggt i färgskalan ;) Fast egentligen en pew om man skulle vara petig :P

Mvh Felicia

[jejjas]
0

Mina planer för 2010 är först å främst att få upp en gris till Sthlm, swn ska jag ha hem en hane från skåne, Nisse ska i väg på en flurt runda Tungan ute, ska även ta 3 kullar under 2010 =)

godisgrisen
0

#16 Jag tror du behöver en magpie också… jag tror alla behöver det faktiskt!

Abico
0

#18 - Det ska nog gå att ordna det också ;)

#20 - Ja, det skulle jag också behöva en tror jag! Men det får bli någon gång när jag har betydligt färre av "fel ras" här hemma och majoriteten är av "min riktiga" ras :P

Hanna 

FeliciaS
0

#20 Haha, ja det vore inte dumt! :)

Mvh Felicia

Creation
0

Jag drömmer fortfarande om en merinohane i mitt stilla sinne och hoppas att jag kan skaffa en nu i år. Men det beror på hur det blir i skolan. Det har varit fullt upp under höstterminen 2009, är det lika tufft nu under vårterminen 2010 tror jag att jag får ta och skjuta upp planerna lite ytterligare. Detta är planer jag haft i 1½ år nu tror jag… men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. ;-)

Merinohanen skulle ju behöva sällskap, så kanske blir det en till coronethane därtill… eller ännu bättre - två merinos! Men med tanke på hur ont det är om merinos till salu just nu så tvivlar jag på att det skulle vara möjligt.

Får som sagt se hur det blir med det. Jag genomför planer på löpande band just nu, så snart kanske det är den planens tur. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

neverendingstory
0

I borjan på veckan ringde jag Ewa på SMF 22 Polka Pigs. Ska ringa om ett par veckor igen, och eventuellt blir det att hämta en liten ch-teddy där om ett tag :)

Marsvinlove
0

#24 å va kul! ch-teddysar är ju superfina!:) En sån skulle jag gärna ha, i framtiden perhaps?;)

FeliciaS
0

#24 Jätteskoj! Det är så mysigt att gosa med massa mjuk päls ;) (inte för att min hona tycker om att gosa precis, tvärtom *s*)

Mvh Felicia

neverendingstory
0

Ja ska bli superskoj! :) Väntar med spänning på o se om hon får några små tjejer :)

Svea-
0

får jag önska så vill jag ha lite som jag har nu.. väldigt gott & blandat hemma… å lite mera honor & mindre hannar eftersom dom kan gå i hop på ett annat sätt..

kul å läsa om era planer..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

luneas
0

#16 Tja, du har ju Nagara som bara sitter och väntar på dig här. ;-) Det är ju inte säkert att det blir just en tll crested saffronhona efter Krokas men förhoppningsvis blir det väl det när du har plats för en till gris. :-) Nagara är annars en väldigt mysig och pigg liten (eller tja, rätt stor faktiskt, går i farmors fotspår? ;-p) tjej, påminner mycket om Frideborg, när hon var liten, till sättet. Selfsystrarna är mer "normala" marsvinsbebisar. ;-)

FeliciaS
0

#29 Haha :P Det vore toppen om hon kunde komma hit, särskilt om hon går i sin farmors fotspår, men jag har tydligen satts på marsvinsstopp.. Någon mer Crestedhona efter honom hoppas jag verkligen att det blir bara - när det är rätt tillfälle ;)

Mvh Felicia

Abico
0

Nu är lånehanen nästan på väg till mig :) Vi plockar upp honom på väg hem från Idre på lördag, so far so good med mina planer alltså.

Hanna 

Atensia
0

#31 Så skoj att allt verkar gå som det är tänkt :)

Fiona
0

#31 Vilken väg åker ni från Idre? =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[jejjas]
0

Nu är ena kullen helt planerad ungarna kommer födas runt den 14/3 om parningen tagit sig vill säga =)

Moctezuma
0

Imorgon ska jag hämta hem två marsvin och en ny bur :D Få se hur Puff (min 7-åriga abessinier) reagerar på nykomlingarna…

Fiona
0

Den kastrerade hanen & hans syster har nu anlänt till mig :)

Jenny

freddiie
0

Imorgon kommer en liten skinnyhane hem till mig :) Ser verkligen framemot det, han är urgullig Kyss

Abico
0

Snyggaste Mosaiques Ice-Scream är här nu, det kommer bli pangbebbar mellan honom och Kira ;)

Hanna 

Marsvinlove
0

Nästa lördag kommer jag hämta två honor från Cavia här inne:) De ska få flytta in med min ensamma hona. En Alpaca & en nonself, lääängtar:P Måste bara bygga ihop två burar också, och just nu bor alla marsvinen på övervåningen, men det ska "flyttas" lite olika rum i vår så då får de nog flytta ner tror jag. Det börjar bli lite trångt där uppe nu nämligen. Och min syster klagar på att de låter mycket när hon vill sova (inte jag såklart, tycker det är mysigt att somna till kutter:) men det blir nog bäst där nere också, för jag gillar att vara på nedervåningen med marsvinen på dagarna. Och grönsakerna är nära:P

Sandra-B
0

I fredags kom kullen- blev dock varken någon hona eller någon roan, lutar dock åt att en saffron/ white hane får stanna.

Upptäckte även att jag har en dräktig hona till! :-D
Trodde inte att hon blivit dräktig eftersom hon gått med hane sen i höstas (två olika) utan att det blivit något.
Men nu är hon iaf dräktig och bebisarna bör komma om några veckor.
Mamma är Sweet Dream's Princess of Joy "Annie" (black/ golden/ white) och pappa Sweet Dream's Neon Tiger "Benjamin" (lilac/ white/ golden).

**SMF 237 Sweet Dream's 

Abico
0

Jag vill ändra mina planer i #2, det går ruskigt fort i mina planändringar ;) Det blir nog ingen dansk dew i år… tror jag. Men eventuellt ganska troligt blir jag med en halvssvensk dew hane istället.

Hanna 

godisgrisen
0

#41 Jag har skrivit det förr men det skadar inte att tjata, jag är så glad att du ger dig på de fina dew! Så kul att de finns sånna här finingar! Lycka till med allt!

Abico
0

#42 - Ja än har jag ju inte lyckats få fram en enda dew själv men jag har åtminstone försökt ;) Det är tanken som räknas.

Hanna 

Creation
0

Hur går det med allas marsvinsplaner? Några ändringar eller verkar allt gå i
lås? Några nya planer?

Här verkar det i alla fall vara på god väg till att bli något. Skrattande I sommar kommer jag ha två grisar till här hemma. Dubblat antal, inte illa… ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Det går bra ^^ Kira går jättedräktig här hemma, lånehanen (den ena av dom) åker hem idag. Utöver det har jag fått en engelsk eng. crested dew hona och en engelsk self dew hane, även om den sista bara är till låns.

Hanna 

Abico
0

#44 - Det är inte schyst att du fortfarande inte berättat vad det är som flyttar hem till dig ;)

Hanna 

[Strawberi]
0

Här går det nog bra.. Visst har man en plan att ta in ett till marsvin rätt snart.. Har fått hem Odelia min älskade buff flicka, även har en av sophies ungar flyttat hemifrån. Så det knallar på rätt skapligt ^^

Atensia
0

Mina planer har väl ändrats lite, blir nog inte några hanar i år iallafall. Men jag väntar fortfarande på en skinny/lakeland hona :)

[jejjas]
0

Just nu sitter jag och väntar på en Lakelands hona med bäbis vid sidan om :) hon kommer i kväll eftermidag =)

Atensia
0

#49 Nää nu blir jag avundsjuk! ;)

NinaS
0

Väntar en kull korthår, som föds om ett par veckor om allt går vägen. *hoppas* Förhoppningsvis kan det bli en self kull till hösten, om jag hittar en lämplig hane till min tjej. Helst en dew, men pew eller cream kan också vara av intresse. Någon som har nån att låna ut? :)

queenlinnea
0

Åh, om jag får som jag vill så ligger två buff honor väldiiiigt högt upp på listan i höst.

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på honan jag väntar på =)tagen av Maria på Opp´s

Anki som kommer med sin dotter Kajsa sen =)

ho0mii3z
0

Jag planerar på att hitta 2 honor, och en större bokhylle bur.. Ja vet jag tjatar om den jävla buren hela tiden :) men de är på g!!

Så jag kikar runt här på ungar,

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Tisslibiie]
0

Jag väntar på min lilla skinnytös Wanda (Oops Naked Wanda), hon skulle kommit hem idag, men hon väger på tok för lite så jag får hem henne i.o.m nästa Landskrona utställning den 15:e Maj. Rynkar på näsan Skrattande

FeliciaS
0

Jag har en liten Self buffhona som jag längtar efter att få hem från Luneas :) Hon är barnbarn till min egen goa Frideborg och faster är Kurkuma, Frideborgs dotter, som också bor här. Än så länge är hon inte leveransklar, men förhoppningsvis kommer hon om ett par veckor i alla fall.

Mvh Felicia

Lyan
0

Jag väntar på att min gigantiska pe cuyhona ska födas! Hon är tingad sedan någon månad tillbaka, men än har ingen pe tittat ut.

Sedan fick jag hem lilla Vivi dräktig idag :-D Rubinögd lilac sheltie+grey coronet *mums*

Kanske blir en kull till här i år också :-)

[Tisslibiie]
0

#53 Jag äger hennes dotter Snövit!^^

[jejjas]
0

#58 Skrattande nu sitter jag med min anki i knät =)

[Tisslibiie]
0

#59 Awww gud vad mysigt!^^ Visst är dem lite läskigt lika? Förvånad ^^

[jejjas]
0

#60 ja lite förutom på färgen Flört

[Tisslibiie]
0

#61 Precis!^^

Lexxi
0

väntar med spänning på att en teddykull ska födas om 1-2 veckor.. blir det någon hona ska jag ta hem en :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Fiona
0

Boll väntas föda när som nu och som sagt så har dom två marsvinen från Stockholm anlänt för ett bra tag sen :)

Jenny

Atensia
0

Om allt går som det är tänkt så ska jag om ca 4 veckor hämta en skinny hona :) Visserligen lite överbehårad men otroligt söt!

Lyan
0

Blev två oplanerade honor som kommer på söndag. En satinsheltie och så hennes dotter. Jag har fött upp mamman till satinen och plockade in mamman från Danmark så de kommer ju "indirekt" från mig.

De kommer gå som kel och vara vackra att titta på bara. Får se hur dottern utvecklar sig men hon är ju satinbärare så därför inte lämplig för avel hur fin hon är blir :-(

Millie
0

Snart en liten virvel/sheltie blandning och en ch-teddy :)