Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 641 ggr
SaraB
0

Ang. badning

Kan man bada sina marsvin i vanligt parfymfritt mjällschampoo, typ Head and shoulders? Har läst det någonstans på internet, men det är bra att veta vad ni tycker… :)

Chippers
0

Hmm, använd hellre barnängens eller smådjursschampo, bara det är väldigt milt ..

[natalie742]
0

Jag tror man kan använda hundschampoo.

MiaLemon
0

Mjöllschampo är aldeleds för starkt för att använda på marsvin de skulle nog svida ordentligt på dem om man prova.

FeliciaS
0

Vet att många använder Head and Shoulders men jag skulle inte göra det själv eller rekommendera att göra det. Använd milt hundschampoo eller gnagarschampoo :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Varför skulle det svida? Marsvinen har inte känsligare hud än oss på det sättet. Mycker schampooingredienser är ju testat på smådjur…

Däremot innehåller just head & shoulders ett ämne som är direkt miljöfarligt och därför skulle jag aldrig köpa det. Jag gillar inte att hänvisa till aftonbladet i vanlig fall, men de hade en ganska bra och lättförståelig artikel om det:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,470487,00.html

[MatildaW]
0

Jag har tre olika sorters schampoo, Dermocan, Smådjurs schampoo och hund schampoo, och om det krisar tar jag barnängens :)

SaraB
0

Okej, tack för alla svaren, jag har inte badat dom än, men jag ska köpa schampoo idag, så nu vet vilka jag ska köpa / inte köpa. TACK! :)

FeliciaS
0

Jag har ett schampoo för hundar och smådjur - milt och naturligt :) Inte just som det på bilden utan med Golden Retriever på flaskan ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus