Ang. badning
Kan man bada sina marsvin i vanligt parfymfritt mjällschampoo, typ Head and shoulders? Har läst det någonstans på internet, men det är bra att veta vad ni tycker… :)

Hmm, använd hellre barnängens eller smådjursschampo, bara det är väldigt milt ..
Jag tror man kan använda hundschampoo.

Mjöllschampo är aldeleds för starkt för att använda på marsvin de skulle nog svida ordentligt på dem om man prova.
Vet att många använder Head and Shoulders men jag skulle inte göra det själv eller rekommendera att göra det. Använd milt hundschampoo eller gnagarschampoo :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Varför skulle det svida? Marsvinen har inte känsligare hud än oss på det sättet. Mycker schampooingredienser är ju testat på smådjur…
Däremot innehåller just head & shoulders ett ämne som är direkt miljöfarligt och därför skulle jag aldrig köpa det. Jag gillar inte att hänvisa till aftonbladet i vanlig fall, men de hade en ganska bra och lättförståelig artikel om det:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,470487,00.html
Jag har tre olika sorters schampoo, Dermocan, Smådjurs schampoo och hund schampoo, och om det krisar tar jag barnängens :)
Okej, tack för alla svaren, jag har inte badat dom än, men jag ska köpa schampoo idag, så nu vet vilka jag ska köpa / inte köpa. TACK! :)
Jag har ett schampoo för hundar och smådjur - milt och naturligt :) Inte just som det på bilden utan med Golden Retriever på flaskan ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus