Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1058 ggr
[nono39]
0

mat?

hjälp jag läste att pelets inte är bra för marsvin och att de ger marsvin skador på tänderna ?? är de sant ? vilken mat använder du ?

elin85
0

Var läste du detta?

[nono39]
0

# 1 marsvinssidan.se

[nono39]
0

Förebygg genom att ge mycket hö, lagom med grönsaker, lite pellets och ingen gnagarblandning till dina marsvin så slipper de utsättas för detta!

så stog de

[Tisslibiie]
0

Stämmer det att man ska ge 1 matsked pellets om dan till ett marsvin?

elin85
0

Det står ju ingenstans att det är pelletsen inte är bra för marsvin och att pelletsen ger skador på tänderna. Tvärt om står det ju att man ska ge marsvin lite pellets i kosten, däremot inte gnagarblandning för det kan de bli tjocka av. I övrigt står det ju att de ska ha ordentligt med hö och att man kan ge knäckebröd eller/och pinnar för att motverka tandproblem. Så som svar på din fråga: Nej, pellets i sig är inte skadlig för marsvinens tänder. Jag ger massor av hö till mina killar och en blandning av oxbow pellets och havregryn, ½dl för två växande marsvin/dag.

elin85
0

#4 Det beror ju helt på vilken pellets och vilket marsvin det handlar om :)

[nono39]
0

#6 igår köpte jag till mina marsvin en pellets som är från ickan och heter kanin pellets men på bilden så är de ett marsvin och kanin på

[Tisslibiie]
0

#6 När min yngre bror skulle köpa pellets till sitt  marsvin så sa personalen att man ENBART skulle ge 1 matsked/per marsvin om dagen! Jag försöker intala både honom och mina föräldrar att inte köpa saker i djuraffärer … Antar att det var sån pellets man köper i lösvikt … Var inte med.

[nono39]
0

zooman är märket på de pellets jag köpte är de bra ?

Linnet
0

#8 1-2 matskedar pellets, men naturligtvis även hö och grönsaker. Tror knappast att dom menade att man bara skulle ge pellets utan att man bara skulle ge den mängden.

[Tisslibiie]
0

#10 Jag påstod aldrig att de menade så heller. Jag var bara nyfiken!

[Maijah]
0

Pellets är som sagt inte skadligt för deras tänder.

#9 Jag har använt Zooman en kort period, då min hona vart oplanerat dräktig & jag inte hittade något bättre för tillfället. Men nä, det är egentligen ingen speciellt bra marsvinspellets. Ett bra märke är t.ex Oxbow Cavy Cuisine, som är speciellt framtagen för just marsvin. Denna är dock ganska dyr om man har många grisar, och finns inte att få tag på överallt.

Hur gamla är dina marsvin? Om de inte: växer/är dräktiga/eller är tunna så är det onödigt med pellets. Jag ger inte mina något, utan massor av hö+ grönsaker+ kligröt (ibland). Jag har även två växande killar, och de klarar sig fint med massor av hö. Så pellets är inte ett måste.

[nono39]
0

##12 mina marsvin är ca 11 mån 1 år kan man säga 

det är första gånggen jag använder märket zooman för att   jag inte kunnde åka till djuraffären köpte jag från ikan istället

elin85
0

#8 Det går inte säga generellt att man ska ge 1 msk pellets till marsvin. Det beror ju helt på marsvinets ålder, hur aktiv, kroppsbygdnad mm och självklart beror det på pellets. Personalen på djuraffären hade kanske fått information om att marsvin ska äta 1 msk pellets per dag av just den sorten. Eller så var det bara ett försäljningsknep att kunden ska tycka att "oj, behöver marsvinet bara äta 1msk pellets per dag så blir det ju jättebilligt i längden".

#9 Zoomans innehållsförteckning tyckte jag inte såg något vidare ut när jag kollade en gång. Men du kan ju låta dem äta upp den påse du köpt och sedan köpa något annat.

#13 Håll dig undan från djuraffärernas gnagarblandningar bara :) Och ge bara lite pellets om dagen om dina marsvin är så pass gamla.