Problem med tänderna?
Hej!
Är lite orolig för om jag inte borde åka till veterinären och kolla upp min ena kille. Men så vet jag också att jag är överdrivet orolig när det kommer till mina djur och inbillar mig titt som tätt att dom är sjuka när dom i själva verket är fullt friska. Så skulle vara tacksam om ni som har haft marsvin med tandproblem kunde skriva ner vilka symptom era marsvin haft och gärna vad veterinären gjort åt det och så också :)
Tack på förhand!
Är du orolig tycker jag du ska ringa till en veterinär och beskriva det du tycker känns fel för ditt marsvin.
De största problemen jag kan komma på är att de inte äter normalt, utan lite eller inget alls. Också att de väljer mer lättuggad mat om de har mkt att välja bland.
Vad veterinären gör är att kolla tänderna och ser de något som behövs åtgärdas så sövs (?) marsvinet och tänderna filas ner till rätt storlek.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Tack för svaret! Äter som han ska gör han iaf som tur är. Lika matglad som alltid :) Men jag tycker att tänderna ser lite lite snett slitna ut och det oroar mig. Ska nog ta och ringa veterinären i veckan och se vad dom säger ändå så jag slipper oroa mig.
#2 Så länge han äter bra är det nog inga problem :-) Är tänderna bara lite snett slitna kan du ge marsvinen mer gnagmaterial; grenar, knäckebröd, mer hö. Det bör rätta till det hela. Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#3 Tack för tipsen :) Ska göra det och se om det blir bättre. Hö har han ju redan fri tillgång på och sedan trähus och sånt i buren han brukar gnaga på. Men ska se om jag kan plocka lite grenar till honom så han får lite mer att gnaga på och testa knäckebrödet och se om dom ser rakare ut sedan :)

Bor du kvar i Uddevalla så åk till Blå stjärnan, avdelning exotiska smådjur i Göteborg (Hisingen), de kan kolla tänderna med kamera. rekommenderar Bo Runsten. 031-65 35 15. Telefontid vardagar kl. 11.00-12.00. Går att ta sig dit med kollektivtrafik.
Jag har haft två marsvin med tandproblem, båda dog. Den ena minns jag inte riktigt förloppet, han magrade av snabbt, var då ca 1,5 år. Hade till och från problem med munsvamp. Den andra fick en böld på kinden, hon var något yngre, hade aldrig munsvamp.
Envishet och drömmar
Det är kanonbra att du är uppmärksam, för tandproblem kan ställa till riktigt mycket problem om det upptäcks (för) sent. Hellre då att man gjort ett veterinärbesök "i onödan" än att det inte går att åtgärda. Jag har en hona som håller på att återhämta sig från sitt tandproblem. Det var först i vintras jag märkte att hon började bli lite segare och inte lika uppmärksam, dessutom tappade hon i vikt (inte så mycket just då, men det var en liten minskning varje vecka). Först för några veckor sedan blev jag riktigt orolig, hon bara låg stilla och ville inte komma till kvällsmaten när den serverades. Då hade hon även minskat rätt kraftigt i vikt (runt 90-100 g) relativt fort. Dagen därpå åt hon inte, hade diarré och tänderna var väldigt ojämnt slitna så vi åkte in till veterinären. Där fastställdes att hon hade problem med tänderna, men också en infektion (därav diarrén och även feber). Som nästan alltid när framtänderna har blivit sneda, var kindtänderna boven. Vad som kan orsaka att kindtänderna blir för vassa, för långa eller likn. är svårt att säga, det kan vara något höstrå som fastnat stuckit så de undvikit att tugga på ena sidan, genetiskt tandfel etc etc.
Då min hona var så svag pga. infektionen ville de inte söva henne och åtgärda tänderna just då, utan det gjordes en dryg vecka senare. Nu, två veckor efter sövningen och lite problem med ätandet, har inte tänderna vuxit snett och hon mår så mycket bättre!
Så mitt råd är att, så länge han äter som vanligt kan du avvakta. Jag skulle däremot filat ner tänderna rakt igen så blir det enklare för honom (det är rätt lätt gjort med en vanlig nagelfil, akta tungan bara om det är undertänderna det gäller).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Jag bor inte kvar i Uddevalla längre, men Bo Runsten har faktiskt tittat på honom tidigare efter att han opererat bort ögat och han var även den som kikade på mitt förra marsvin som tyvärr vart tvungen att avlivas pga en böld orsakad av just kindtänderna :/ Men han är ju väldigt duktig iaf :) Numera bor jag dock i Ljusdal.
#6 Ja, vanligtvis känner jag och tittar och klämmer igenom dom ordentligt varannan dag ungefär så jag ska upptäcka tidigt om något verkar onormalt eller konstigt. Jag har också läst att kindtänderna ska vara den vanligaste orsaken till att framtänderna blir sneda, är därför jag blir så orolig för jag kan ju inte själv öppna munnen och titta och se så allt ser normalt ut :/ Hm, undrar om man kan köpa ett sånt där instrument dom använder hos veterinärer tro så man kan ha lite bättre koll själv :P
Än så länge är min Max pigg och matglad iaf och märker ingen försämring alls i hans allmäntillstånd. Tycker mig dessutom se att tänderna blivit rakare av sig själva. Är minimalt snett fortfarande men är knappt märkbart, så jag hoppas dom fortsätter vara såpass raka eller rakare och att hans aptit och allmänna tillstånd håller sig bra. Så får jag ringa veterinären om jag märker minsta lilla försämring på honom. För ja, hellre en gång för mycket än en gång för lite iaf. Hoppas verkligen att detta rättar till sig av sig självt så han inte behöver sövas igen. För han var verkligen inte lätt att få igång med matning och så efter sin förra operation :/