Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1446 ggr
[Tisslibiie]
0

Röda tassar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag klippte klorna på mina marsvin igår och fick syn på hanens baktassar! Blev helt chockad, de var rätt röda, men han är rosa i huden men tyckte att de var mer åt det röda hållet.

Iallafall. Hur ska jag göra nu för att det ska bli bättre? Och finns det saker som jag kan göra för att förhindra att det kommer tillbaka?

(Bild visar ena baktassen)

[Tisslibiie]
0

Jag använder Toa-Lätt, kan det bidra till röda tassar? De är inte svullna eller så och han verkar inte ha ont i dem heller.

EvaLuna
0

Tycker tassarna ser helt normala ut. För visst är det en skugga som gör att den högra ser mörkare ut på den stora trampdynan?

[Tisslibiie]
0

#2 Bilden är lite missvisande, men hade ingen annan, och min kamera har tyvärr lagt av! Rynkar på näsan När man ser hans tassar så är det mer "lysande" rött men inte jättekraftigt.

elin85
0

Jag tycker de ser lite röda ut på bilden. Jag skulle väl tippa på att det beror på underlaget. Har du toa-lätt i hela buren? Min syn på toa-lätt är att det nog kan vara ganska hårt att gå på och att det inte suger upp så snabbt. Men smörj med ex aloevera el idominsalva och masera gärna lite i samband med smörjning (för cirkulationen) och se om det gör skillnad. Om tassarna börjar kännas varma och svullna så är det troligen en infektion och då ska du nog kontakta veterinär.

[Tisslibiie]
0

#4 Tack för tipset!^^