Pälsätare?!
Satt och kelade med Dolly och Doris nyss och la märke till små maskliknande djur bakom deras öron som liksom krälade i deras päls.. sökte lite på google och det ser ut att vara pälsätare?! Såg att man skulle bada marsvinen i något som hette dermocan? Vad är det för något och vart finns det att köpa?
Tacksam för snabba svar!
Dermocan finns att köpa på apotekt, tror det finns i djur affärer med. Glöm inte att behandla 3ggr med 7-10 dagars mellanrum.

Tack så mycket! Tusan oxå, jag som precis hade gjort rent deras bur, och så upptäcker jag maskarna.. så när måste jag göra rent igen? Ska rusa iväg och köpa dermocan så fort pappa kommer hem. Om jag badar alla marsvinen nu idag, måste jag göra rent buren då igen trots att jag gjorde rent den alldeles nyss??
Ser bara ut som Dolly och Doris har maskarna, kollade igenom Wille och Sickan oxå, men där kan jag inte se något.. ska jag bada dom ändå?

Var nyss till både apotek och djuraffär, och på apoteket slog hon upp dermocan på nätet, men det hade utgått för ett år sen.
Och på djuraffären hade dom dragit in på ohyresschampon pga nåt hon mumla om som jag inte hörde.
Nu e frågan vad man gör nu?
Har veterinär numret här framför mig, tänkte ringa nu på en gång och höra vad som återstår att köpa.
Hu! Pälsätare är såå otrevligt!!
Dermocan har utgått, precis som du säger. Frontline borde ta pälsätare, men jag har inte testat så egentligen kan jag inte veta. Det tar dock static och static är mycket mer svårbehandlat är pälsätare.
Annars återstår väl veterinärbesök och få något receptbelagt. Räkna dock inte med att veterinären vet vad pälsätare är när du ringer.

Ringde precis.. hon sa att hon visste att ohyresschampon ska finnas i vanliga djuraffärer, hon hade själv sett det, och så tog hon ett exempel på en djuraffär i Nacka, här i Sthlm.
Det ligger en bit härifrån så pappa kommer o bli riktigt sur nu. Inte min dag idag ;/

Finns inte nåt ohyresschampo nånstans.. känns som jag ska bryta ihop snart. Både ringt veterinär och djuraffärer, finns varken på apotek elr nån annanstans. Fattar inte.. det måste ju finnas?!

Synd att det ska ta sån lång tid att skicka, annars hade jag kunnat skicka mitt dermocan till dig.. :/
Det måset absolut finnas andra alternativ än Dermocan, det slutades ju säljas p.g.a alla gifter. I alla fall, någon klinik eller djuraffär måset ju ha ohyreschampoo! Det är ju inte helt klokt annars. Försök få tag i Frontline som Ida rekommenderar, eller kontakta veterinär och få något (låt veterinär undersöka dem alltså). Det är allt annat än mysigt med små omkringkrälande kryp - både för marsvinen och dig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Det var snällt av dig! Det är ändå tanken som räknas ;)
Pappa fick ringa vidare nu, jag bryter ihop så himla lätt :/

#8 Tack för ditt svar, jaa det var det alla djuraffärer jag ringde sa, att dom drogs in pga alla gifter. Nu ska vi iväg igen, wish me luck :/

#9 Ja, det är väl så=)
Hoppas du hittar något iaf=) Och gör du inte det, så får du höra av dig, så skickar jag det=) Men det dröjer ju några dagar då. Så vi får hoppas på det bästa, att du hittar något=)

Nu e jag tillbaka.. utan nå vidare resultat.
Vi har varit runt på flera djuraffärer och apotek, ringt runt till flera djuraffärer och flera veterinärer. Det finns ingenting nånstans.
Så djuraffären här fick beställa hem ett medel som hette Exner, så om några dagar så kan jag börja behandla marsvinen :(
Vill inte att dom ska ha detdär på sig, det gör ju att jag inte kan kela med dom, så nu får dom vara utan kel i flera dagar.
Vet inte om jag ska vara arg elr gråta, jag är bara så totalt uppgiven! Så himla ledsen och besviken.
Pappa sitter fortfarande och ringer runt.. han har gjort så mycket för min skull, och jag bara sitter här. Shit vad hopplöst det känns. 

Måste bara fråga, är domhär maskarna farliga för marsvinen på något sätt? Med tanke på att vi inte kommer kunna behandla dom förrän i nästa vecka nån gång så kommer dom ju att få bära på domhär äckliga krypen ett tag till :(
De är inte farliga mer än att de brukar klia sig en hel del. Vuxna marsvin brukar inte bli speciellt allmänpåverkade om de inte är väldigt angripna. Ungar är känsligare. Jag har sett ungar som knappt haft tid att äta för att de kliat sig och ryckt loss sin egen päls. Men några dagar är ingen fara!
Exner har jag hört om, men inte testat. Hoppas att det fungerar för det är ju väldigt miljövänligt och så, så det vore ju himla bra om det funkade.

#14 Åh :'( Dom e bara 7 veckor dom små stackarna :'(
Vad jag kan se nu äter, dricker, pratar och rör dom sig som dom ska, så än så länge är det ingen fara, men är rädd att dom snart ska komma upp i det stadiet då dom kliar så mycket så dom inte bryr sig om att äta. Fy så hemskt! Hoppas tjejerna står ut till nästa vecka, känns så hemskt o inte göra nåt, men vad har man för val när man åkt och ringt runt o inte funnit nåt :(

Frontline ska fungera enligt en uppfödare. Hon använde sig av sprayen. Finns på apoteket.

#16 Är det den frontline som är till för hund och katt? För den fanns ju på apoteket :O Vi vågade inte chansa ifall den var för stark för marsvin :/
Det var inte meningen att skrämma upp dig! :/ Några dagar borde inte göra varken från eller till. Du märker ju om de mår bra.

#18 Nejnej, det är ingen fara! Har redan varit så uppskrämd och förtvivlad sen jag såg maskarna i deras päls så det spelar inte så stor roll i vad folk säger, alltså jag lyssnar givetvis, men jag blir inte mer skrämd, för just nu e jag det nog maximalt. Är livrädd.., men det kanske beror på att jag aldrig haft ett sjukt djur förut, detta e första gången.

#17 Ja, det är den som är för hund och katt. Finns i två olika storlekar.
Hon hade behandlat dem en gång och sedan var de väck.

#20 Men åh, haha vad glad jag blir nu! :D Då får jag se till o hinna till apoteket imorn o köpa den. Tack så jättemycket!
Frontlinemänden ges väl i förhållande till vikt?
Så var det när vi hade samojedhund och han skulle få det iaf men de var ett år sen…. Kan tänka att de inte behövs speciellt mkt på ett litet marsvin från en sån pipett, eller hur de nu ser ut i dagsläget.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det här hittade jag om Frontline.
- Spraya mot pälsen på ett avstånd av 10 - 20 cm.
- Blöt pälsen ordentligt och massera in lösningen.
- Täck för ögonen på djuret vid behandling av huvudet.
- Lösningen kan ev. sprayas på handsken eller på en mjuk svamp.
Så snart lösningen torkat in på det behandlade djuret är det fritt fram att klappa och hantera djuret som vanligt.
Mvh Felicia
(jag måste fara efter nått annat, för de var pipetter som skulle sättas i nacken på djuret mot bla fästingar)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#24 Det finns pipetter med de ska inte ges till kattungar och hundvalpar yngre än 8 veckor då säkerhetsstudier för dessa saknas.
Mvh Felicia

Så lite så :)
Mvh Felicia
#25 Okej, vår hund var vuxen

Köpte frontline idag, sprayen, och på instruktionerna står det att frontline inte ska användas på djur under 8 veckor (mina är ju 7) och att det inte ska användas på kaniner eftersom dödsfall rapporterats. Kan det då verkligen användas på marsvin? Och måste jag vänta en vecka med att spraya eftersom dom bara är 7 veckor idag? :/

Jag har själv använt pipetterna till marsvin - ingen dog. Dock inte för behandling mot pälsätare utan det var i ett annat syfte.
Uppfödaren som rekommenderade sprayen har använt det mot pälsätare och ingen dog. Vet ej om hon använt det på ungar.
Marsvinsungar är ju betydligt mer färdigutvecklade än t ex hundar och katter i samma ålder. Jag hade använt sprayen fast de bara är 7 veckor, men är du orolig så är det nog ingen större fara för marsvinens hälsa att du väntar en vecka. Fast det känns väl inte så där jättemysigt att veta att det krälar oönskade gäster i deras pälsar.
Rent generellt kan man väl säga att det finns få (om ens något) läkemedel som verkligen är testat och godkänt för marsvin. T ex Ivomec som man behandlar sellnic med är det inte och det är, mig veterligen, det enda som hjälper mot det.

# 30. Nä precis, Ivomec är ju egentligen avmaskningsmedel för hästar.
Envishet och drömmar
Jag sprayade mina grisar nyligen med frontline mot static, en av dom var då runt 5 - 6 veckor och hon lever och skuttar glatt än idag :)
Hanna

#30 Tack!
#32 Glädjer mig att höra!
Då ska jag sätta igång! :)

Nu har vi sprayat dom, skurat deras bur och diskat deras matskålar och vattenflaska. Hoppas att sprayen tagit död på krypen nu. Det luktade sjukt starkt.. Behöver man bara göra detta en gång eller måste man göra om det igen om några dagar?

Maskarna är vel större en dom där vita prickarna?
hmm har aldrig behandlat med frontline så jag låter nån annan svara på det. :)

hur gick det med behandlingen med frontline?
är inte så jättesugen på att åka till veterinären med mina som också fått pälsätare. det skulle isåfall kosta 580:- för en undersökning + 300:- för artbestämning och 70:- för medicin.
KUL
provade att bada mitt ena marsvin idag, men det var det värsta jag varit med om. stackarn sprattlade som aldrig förr så det vill jag helst undvika.
måste man blöta ner dom när man använder frontline?
#37 - Fontline sprayar man på torr päls och hela pälsen bör bli åtminstone fuktig av sprayen. Dock tycker jag att det är betydligt mysigare att tvätta av marsvinen när behandlingen är avslutad, frontline luktar inte gott och det är inte mysigt att gosa med en frontlinegris.
Hanna

#37 Behandlade frontline två gånger med ca 5 dagars mellanrum och pälsätarna försvann :)
#39 Härligt! Vad bra :)
Mvh Felicia

bra!
vad tycker ni?
ska jag ta dom till veterinär och få medicin därifrån, eller går frontline bra?
jag vet ju att det är pälsätare..

Jag hade behandlat med Frontline och gjort något roligare för veterinärpengarna.

#41 Behandla med frontline, det tar död på pälsätarna direkt! Är bara onödigt o ta dom till veterinär när det finns medel som tar kol på krypen. Säger som Arcticas, gör nåt roligare för veterinärpengarna! :)

jag fegade och tog dom till veterinär.
känns mycket bra eftersom jag upptäckte symptom på skabb hos dom också, så nu har jag fått medel mot skabb istället.
usch, tycker så synd om dom. men nu slipper dom bada och bli friska i stället!

#44 Pälsätare PLUS skabb?! Usch då! Inte mysigt. Bra att du fått medel mot skabb iaf, och hoppas att det hjälper.

ja, tack! dom kliar sig supermycket nu, eftersom skabbet är på väg ut.
uäh.. men jag vet ju att det gör gott till slut
Jag har också pälsätare nu… Tänkte först behandla med Stronghold men det hade kostat kring 1400kr för mina 15 marsvin (alla har de inte men vill ändå behandla alla).
Veterinären sa att Ivomec är billigare och då hade det kostat kring 5-600kr för medicinen och behandligen men att ta alla 15 till vetten kändes jobbigt…
Så idag tog jag tjuren vid hornen (dvs mig själv) och vågar testa med Exner krypfri som ska ta löss, loppo, fjäderbitare, pälsätare osv. Så nu har jag 10 blöta marsvin som luktar filaktigt. Alla lät precis likadant när jag sprayade över ansiket men dem har ju päls där också och de ska vara helt giftfritt så jag valde att göra så. En flaska på 500ml kostade 189kr och den räckte precis till mina tio, det går ju mindre på riktigt korthåriga marsvin.
Ska bli kul att se i förstoringsglas (eller inte) sen och se om maskarna fortfarande lever. 10-20 min ska de sitta i pälsen och sen är det bara att torka dem eller borsta ur det om det behövs.
Tänkte först ta PCL ohyreschampo men de luktade så snuskigt illa.

Tycker inte PCL luktar så illa, har precis behandlat två marsvin, det är ju lavendel i det också, så det luktar ganska gott. Snabbt gjort, fast lite bökigt, shamponera, låt verka 3 minuter, skölj och torka.
Den är dryg flaskan, har använt den nu på 9 stycken plus att den är använd tidigare och det har gått mindre än en fjärdedel.

Envishet och drömmar
#48 jag tyckte i affären att den luktade starkt. Men Exner luktar också äckligt när man stått å andats in de ganska länge… å hela badrummet stinker!
Blev så besviken efter 20 minuter när larverna fortfaranade levde jag trodde att dem skulle dö direkt… Blir not Stronghold ändå.
(gör så snabla ont när grisarna sparkas på min nygjorda handledstatuering och de sviiiiiiiiiiider när nått kommer på den. )