Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4269 ggr
Royalz
0

Rött öga

Kollade precis på mitt ena marsvin och hans ena öga var rött om man drog ner huden lite nedanför ögat och så har det runnit.

Vad kan det vara? Ytterdörren har stått uppe några dagar nu för det har varit fint väder. Kan det vara därför ögat blivit rinnigt?

Skinnysarna är det inget fel på och tycker dom borde vara känsligare än en pälsad.

Han bor i en gallerbr direkt på golvet. Har ingen stans att ställa upp den. Kan jag läggaen handuk eller något över så det inte blir så dragit?

FeliciaS
0

Jag har aldrig märkt att de blir röda i ögonen av drag eller kyla, däremot ska man undvika drag av andra orsaker (vädra gärna ur och ha öppna dörrar, men se till att det inte drar på marsvinen). Det är mer troligt att han fått något litet skräp under ögonlocket, är det bara lite rött kan det ha åkt ut av sig själv - men kolla för säkerhets skull (dock kan det vara svårt att upptäcka ibland).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Han har inte fått in något skräp i ögat då? Kanske ett höstrå? Tycker inte att ett rött öga brukar vara tecken på förkylning…men kan ha fel.

Royalz
0

Det är rött och ögat är grumligt och så kommer det vit vätsta ut ögat. Men ska kolla honom lite nogare.

Royalz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kommit på att han har nysit några ggr dom senaste dagarna. Så ha kanske är förskyld stackarn?

Royalz
0

-

elin85
0

Det kan vara var, en ögoninfektion. Jag tror hellre på det än förkylning.

Royalz
0

Det vita luktar inte speciellt gott.

Får ringa till veterinären och höra med dom. Men troligtvis finns det ingen tid fören efter helgen. Så vad kan jag göra mer än att tvätta ögat?

Har lagt en handduk över buren och lagt in en fleece filt så han kan krypa ner i den om han vill.

elin85
0

#7 Att det luktar låter som en infektion. Du kan tvätta ögat med koksaltlösning, du kan koka 1dl vatten och blanda i 1 krm salt, röra om och sedan låta svalna. När det är rumstemperatur kan du tvätta ögat med det :) Men beställ tid hos vet efter helgen, kvarstår problemen så åk dit så kan han/hon säkert skriva ut några ögondroppar med antibiotika eller nåt sånt.

Royalz
0

Har tvättat med koksalt nu. Men det kletet kommer tillbaka lika fort.

elin85
0

#9 Tvätta 4-5 gånger dagligen tills du kan åka till veterinären och se om det blir någon skillnad :)

FeliciaS
0

Kanske att han har någon infektion, annars är det möjligt att han har fått in något i ögat som han försöker tvätta bort. Sånt där vitt bildas ju när marsvinen tvättar sig, så det är inget konstigt i alla fall.

Jag tycker inte det är så akut så du behöver kolla upp det hos någon veterinär, avvakta och se hur det ser ut imorgon.

Mvh Felicia

elin85
0

#11 Men är du säker på att det inte kan komma var ur ögat om de har infektioner. Det gjorde det iaf på ett marsvin jag hade, det rann hela tiden och det gör ju inte "putsvätskan", den kommer ju bara när de tvättar sig.

FeliciaS
0

#12 Det kan det säkert göra, men jag har inte sett marsvinet i verkligheten och på beskrivningen låter det som om han fått något skräp i ögat. Visserligen nyser han också, så det kan vara att han dragit på sig en förkylning pga. draget också. Eller en infektion…

Men rinner den vita vätskan hela tiden ur ögat alltså?

Mvh Felicia

Royalz
0

Tvättar man bort det så kommer det tillbaka efter en stund igen. Det är ju inte så att det rinner direkt men det kommer tillbaka.

Har försökta att kolla, det är rött när man drar ner huden runt ögat. På den normala sidan är det inte alls rött.

Har iaf sätt en filt över buren och har dörren in till marsvinen stängd när ytterdörren står öppen.

Så får hoppas att det går över av sig själv.

Kom på nu att min hund fick något likande när vi hämtade honom som valp. Han satt i drag och dagen efter blev ögat kletigt och grumligt.

FeliciaS
0

#14 Okej, så det kommer utan att han tvättar sig eller likn.?

Du skulle inte kunna ta kort på det röda och visa, så ser man ungefär hur långt upp det är rött?

Mvh Felicia

Royalz
0

Här syns det. Det är rödare i verkligheten.

Royalz
0

-

FeliciaS
0

#16 Det där ser helt normalt ut, även om det är rödare - så ser det ut på mina grisar i alla fall :)

Då är det kanske bara en förkylning, orsakad av draget, trots allt.

Mvh Felicia

Royalz
0

Fast på andra sidan är det inte alls lika rött.

Men får hoppas det bara är av draget.

elin85
0

#17 Jag tycker det ser ut som en infektion, men å andra sidan kommer väl inte "varet" därifrån utan inifrån ögat liksom? Men om det inte slutar komma "gegga" i ögonen skulle jag ta honom till vet. Men det verkar ju inte vara själva ögat det är fel på som jag trodde.

Royalz
0

Idag var det inte alls lika mycket. Men fortfarande lite.

Men ska tvätta det nu några ggr och så får jag hoppas på att det blir bättre :)

luneas
0

#17 Nu blev jag nyfiken eftersom jag ser att det är en self buff(?)! Vad är det för gris? varifrån kommer han? :-)

Royalz
0

#22 Han heter Sitanes Spellerberg och ja han är en Self buff :) Köpte honom av Åsa Bengtsson & Helena Rehnström.

luneas
0

#23 Okej! Vad har du för planer för honom då? Ska du avla på honom?

Royalz
0

#24 Jag köpte honom för att ha som sällskap till min lilla svarta skinny hane. Han sitter nu med min ena skinny hona och förhoppningsvis blir det lakeland ungar. Men sen ska jag inte avla på honom något mer. Utan han blir bara som sällskap och kanske någon utställning.

freddiie
0

#25 Marsvinen bara väller fram hemma hos dig Royalz! :-D Om jag bara hade haft mer platshade det varit en hel marsvins-farm här hemma nu :P

Tycker inte att ögat ser så värst rött ut, men om det är rödare än det andra ögat så är det nog något fuffens med det. Hoppas att det blir bra snart!

Royalz
0

#26 Haha ja, men nu är det stopp på ett bra tag ;)

Royalz
0

Tvättade det nu och det ser bättre ut :) Dock lite klet kvar och rött men mindre än igår.

Royalz
0

Det är fortfarande kletigt i ögat, fast inte jätte mycket.

Nu låter han även täppt i näsan ibland. Inte hela tiden men några ggr i timmen kanske.

Här omkring finns inga bra veterinärer tyvärr. Var hos vetten med en utav mina hamstrar förra sommaren och vetten bara " Oj vilket litet marsvin, är det en unge?" Så jag ni märker att dom inte kan en smack om smådjur.

Jag har lagt en filt över buren och stänger alltid dörren in till djuren om jag har öppen dörr. Ha bor ju som sagt i en gallerbur på golvet. Har ingen annan stans att ställa upp den nu för tillfället.

Har läst att vid förskylning finns det inte så mycket en veterinär kan göra utan man får hålla buren så dragfri som möjligt, stämmer det?

Han har iaf en fleece filt han sover under så där blir det varmt och skönt.

FeliciaS
0

#29 Det låter som förkylning, och nej - en veterinär kan inte göra något åt det utan se till att han bor helt dragfritt och får lite extra mycket c-vitaminrik grönkost (gräs och maskrosor är kanon nu!) :)

Mvh Felicia

Royalz
0

Jag hittade en stor låda att ställa upp buren på och sen en fleece filt över.

Gräs och maskrosor får han dagligen och såklart c-vitaminrika grönsaker. Han äter bra så aptiten är det inget fel på :)

Så får hoppas han blir bra snabbt.

FeliciaS
0

#31 Så bra, då blir han nog bra snart :)

Mvh Felicia