Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1169 ggr
elin85
0

Blir det bråk?

Jag har en liten fundering…

Jag har funderingar på att ha två hanpar i en avdelad bur. Min tanke är då att ha en glasskiva mellan burdelarna för att få bättre insyn i den "inre" delen av buren. Kan detta skapa bråk? Jag tänker alltså, kan marsvinen bli triggade till att bli aggressiva mot sin burkompis pga att de ser andra hanar genom glasskivan? Eller bryr de sig inte om varandra när de inte kommer åt varandra? Någon som har erfarenheter av hanar som ser andra hanar (vägg i vägg)?

PernillaS
0

Ingen erfarenhet av det men jag har 4a hanar på 1år i samma bur och det funkar bra.

Lite kiv ibland när dom bråkar om hängmattan men annars är det lungt

Tina
0

Jag förstår inte riktigt hur din burdelning ska se ut då du skriver om en "inre" del. Du har sett hur jag delat av en bokhyllebur till mina hanar, men som jag tolkar det ska du göra på ett annorlunda sätt. Har du någon bild att visa?

Då jag skulle dela av min bur blev jag tipsad om att inte avskilja burdelarna med galler, det skulle nästan garanterat leda till bråk. Mina marsvin reagerar inte på varandras dofter och jag har svårt att spekulera i om endast synen av en annan hane skulle trigga igång dem.
Jag har haft två gallerburar med hanar nära varandra, de kunde utan problem se varandra men jag uppfattade aldrig att de blev störda eller triggade av varandra.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

HLJB
0

Jag hade mina 4 hanar i en bokhyllebur som jag hade delat av på mitten med en plexiglasskiva så dem kunde se varandra. Två grabbar på vardera sida och mina bråkade då inte de minsta.

elin85
0

#2 Nja, inre del blev kostigt skrivet. Den kommer att bli LITE som din i grunden, men uppdelad ca 20/80 (istället för 50/50). Det paret som får den lilla delen kommer att få en stor övervåning istället och den kommer att vara som ett tak ovanför stora delar av det andra parets del. Så "par A" kommer att ha största platsen på sin övervåning med bara en liten del där nere som ska vara mysavdelning eller mathörna, har inte bestämt. "Par B" kommer därmed att ha överdelen som tak över stor del av sin burdel och därmed skrev jag den som den "inre" delen. När jag sitter i soffan (där jag brukar sitta och titta på mina raringar) så är jag rädd att jag kommer att ha svårt att se marsvinen (par B) om jag sätter upp en ogenomskinlig vägg på 25cm. Så därför skulle jag vilja ha en genomskinlig vägg så jag kan se dem, samtidigt som de slipper bli så "instängda".

#1 Har dina hanar bott tillsammans hela livet (sedan de föddes)? Hur stor är buren. Jag blir så avundsjuk! Skulle VERKLIGEN vilja ha en stor hangrupp!

#3 Låter ju jättebra! =)

elin85
0

Ytterligare en fråga: Är det någon som provat ha flera hanar tillsammans och sedan vid bråk separerat dem och satt dem ex 2 och 2, men så att de fortfarande kan se sina "ovänner" ex genom galler på nära håll? Hur har det funkat i så fall?

Tina
0

#5 Det har jag i princip provat.

Jag försökte sammanföra 3 hanar, varav två var vuxna och en var unge. De 2 vuxna kom inte överens och de blev åter placerade i separata gallerburar som jag nämnde i #2. De kunde klart och tydligt se varandra men reagerade inte på det. Nu bor bor de vuxna i varsin del av min avdelade bokhyllebur.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

elin85
0

#6 Låter super! Då kanske jag provar att ha dem tillsammans först och om det inte fungerar så spärrar jag av med glasskiva :)

FeliciaS
0

Ha i åtanke att det är väldigt individuellt för olika grisar, bara för att det har funkat/inte funkat för någon betyder det inte att det blir så för dig och dina hanar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#8 Nja, fast då kan man ju inte skaffa marsvin alls om man ska tänka så. Självklart kan det alltid gå fel oavsett vilka marsvin man köper. Men två marsvin tillsammans brukar ju gå bra iaf. Det behöver ju inte gå dåligt för mig heller menar jag :)

godisgrisen
0

Jag har inte provat glas mellan burar men haft både hanar och honor ute på golvet och rastat sig precis vid gallret till burar med hanepar i och det har triggat till bråk inne i burarna tyvärr. Jag uppfattade det som att andra hanar på andra sidan gallret satte i gång värre bråk än honor.

jennyKristina
0

Jag har tre hanar tillsammans. En hane sattes ihop med en unge och har levt tillsammans i 3 år. Sedan satte jag in en tredje hane, på 3 år. De lever nu tillsammans utan problem i en stor bur på 180x70cm.

FeliciaS
0

#9 Men det är ju inte samma sak som det du frågade efter, då det är betydligt ovanligare. Annars lär du väl inte ha frågat..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PernillaS
0

Först köpte jag 2 stycken sen satt vi in en till :-) efter ett tag köpte vi den 4e pojke.

Men alla har varit ca 7 veckor när dom har satts ihop