Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 4924 ggr
csilla75
0

blandras

Hej alla
Är ny på sidan eftersom vi inte har någon marsvin ännu. Förberedelserna är dock igång, läser böcker, googlar på nätet osv. :-)
Nu till min fråga…. Min dotter önskar köpa en blandras, nämligen en blandning mellan virvel och långhårig. Har kikat på annonserna ett tag, antingen säljer folk renrasiga eller så står det inte vad det är för ras på de. Hade tänkt sätta ut en annons och vänta på svar….
Är det svårt att hitta just den blandningen? Har ni foto på virvel + långhårig-blandning kanske? Hade velat se hur de ser ut…….
Jättetacksam för svar!

/Csilla

PS: bor förresten i Malmö om det nu skulle spela någon roll. :-)

[Strawberi]
0

Du vet väl du bör ha 2 marsvin? *s*

Abico
0

Välkommen hit!
Kika hos olika omplaceringshem, jag tror att chansen är störst att hitta blandraser hos dom. Eragons och Marsvinshjälpen är dom största men ligger en bit från Malmö.

Hanna 

elin85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild på en långhårig virvel, blandras. Dock är hon klippt. Ni vet väl att det finns långhåriga marsvin med virvlar som är rasrena? Det är ju lite samma sak :)

csilla75
0

#1: japp, vi vet att man helst ska ha 2 st och det är tanken också. vi vill dock börja med en i taget för att sedan köpa en till så småningom.

#2: vet att det finns omplaceringsmarsvin, min dotter vill dock ha en bebis och det har de inte så ofta, eller?

#3: vad söt hon är! långhårig renrasig med virvel? t.e.x angora menar du? kom gärna med förslag…. vi är ute efter ett marsvin med lagom långt päls men även en del virvlar på kroppen.

/Csilla

freddiie
0

#4 Vad jag vet så finns det ingen marsvinsras som heter Angora, men Peruan kanske är något för er då. För att få den där pälsen som ni vill ha får man klippa med en bra sax.

FeliciaS
0

Välkommen hit :)
Roligt att ni planerar att skaffa marsvin! Tänk däremot på att de enligt lag måste bo minst två, det är jätteviktigt eftersom de är flockdjur och vantrivs ensamma. Att då köpa en liten bebis och ha helt själv är väldigt hemskt mot marsvinet, när de är bebisar och flyttar till nya hem är det extra viktigt att de får mycket trygghet och sällskap av varandra - något en människa aldrig kan ersätta. Så se er om efter två marsvin på direkten istället, annars är det bättre att ni skaffar något djur som kan bo ensamt.

Det finns ingen halvlånghårig marsvinsras med virvlar, utan vill ni att de ska se ut så får ni vända er till något omplaceringshem där de har blandraser, eller till någon privatperson. På vissa ställen har de även ungar. Abessinier är en marsvinsras som har ca 4-5 cm päls med virvlar, deras päls växer inte ständigt som på långhårsraserna.

Hoppas ni hittar två lämpliga grisar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#4 Tror inte det finns halvlånghåriga marsvin, typ som mitt på bilden ovan. Antingen är de väl långhåriga med päls som växer ständigt eller så kan de ha 4-5 cm lång päls, vissa blandraser eller abessinier. Ni kan ju googla på ex abessinier, peruan och lunkaraya och se om någon av de raserna kan passa. Det blir nog väldigt svårt att hitta ett sådant marsvin din dotter söker. Men, annars får ni väl söka på blocket eller djuraffär är jag rädd (förespråkar inte att köpa från djuraffär!). En blandras som "bebis" vet man inte heller hur lång päls den kommer att få.

Sedan måste jag bara också understryka det som FeliciaS säger om att marsvin aldrig ska behöva bo ensamma. Det är inte snällt mot dem.

[Strawberi]
0

Om du ska ha långhår i malmö kan ajg tipsa om lejonhjartas.se ^^

Binajis
0

Att hitta en långhårig virvel ska inte vara så svårt, eftersom det är en klassisk blandras :-) Både virvlar och längre päls kan dyka upp mellan två helt otippade föräldrar. Om ni ska köpa en (två, men återkommer till det) bebis så kan ni inte veta hur lång pälsen blir, hur snabbt den växer osv. Det är omöjligt, ens om man kollar på föräldrarna. Jag säger som de andra; vuxna omplaceringar, abessinier eller peruan… eller att chansa :-)

Varför ni ska köpa två är självklart eftersom det dels är lag på det, dels för att det är så mycket shysstare mot de små förvirrade bebisarna som måste byta hem. Hur mkt det påverkar tamheten råder det delade meningar om och det är dessutom väldigt individuellt.

Personligen tycker jag att ni ska fokusera på att köpa två abessinier. Det blir inte så lång päls, men mycket virvlar och de är garanterat söta! Kanske kan ni ändå försöka hitta en blanding mellan t ex en abessinier och en halvlånghårig långhårsblandning, eftersom det är störst chans till "lagom" då. Men det är ju en chansning, som sagt.

Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

csilla75
0

hej

tack alla för jättebra svar!

#9: gillar hur du tänker, tål absolut att tänka på! Glad

Bra förklarat, bra motivering, cool!

/Csilla

Millie
0

Här har dom en till salu som är en blandras mellan sheltie (vanligt långhår) och abbesinier :)

uppfödaren finns ungefär vid halmstad, är ju inte så långt ifrån malmö .

Binajis
0

#10 Glad att jag kunde hjälpa till Skrattande

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

csilla75
0

#11: Tack för tipset, vi ska dock inte köpa några ännu. Vill läsa på ordentligt om de först, träffa folk som har marsvin, köpa bur, tillbehör osv. Så tidigast efter sommaren.

Har förresten fastnat för peruan (de med många virvlar på kroppen) så jag får leta efter uppfödare i närheten (=Skåne och Blekinge).

Har någon förresten koll på vad det är för rykte Frankrike har i fråga om marsvinhållning. Fåglar är de jättebra på, ingen aning hur det ligger till med marsvin… Man kanske ska importera, bor nämligen i Frankrike för tillfället.  Bara en tanke….    Glad

/Csilla

Linnet
0

Man ska inte bara "helst" ha två, det är lag på att man ska ha två, så det är ju bäst att skaffa två på en gång.

[Maijah]
0

#13 Menar du inte Abessinier då? Peruaner har ju bara två virvlar på baken.. Man måste ju köpa två från början, både olagligt och hemskt mot marsvinet att bara börja med en. Nä har ingen koll på frankrike…men ska du flytta tillbax hit till sverige snart då? Om du ändå ska flytta hit igen snart så är det ju kanske lite onödigt att importera två marsvin, och sen flytta tillbaka till sverige igen med dem:P

FeliciaS
0

#13 Om ni ändå flyttar till Sverige tycker jag det är snällast mot marsvinen att köpa dem här, annars måste de transporteras osv. vilket känns som en onödigt stressig situation.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

csilla75
0

#12: nää, jag menar peruaner, ibland har de fler än 2 virvlar, stämmer inte det? 

#13: bra synpunkt det här med transporten. å andra sidan transporterar folk djur hela tiden, till utställning, vid försäljning, om man ska på semester osv.

ja, det är kanske enklast att köpa de i Sverige, så att de är "på plats" så fort de kommit hem.  

/Csilla

[Maijah]
0

#17 Jo det finns peruaner med flera virvlar, men de "ska" inte ha det egentligen. Då kan de ju inte ställas i ras eller så, men om man ska ha dem som "bara" kelgrisar spelar det ju ingen roll^^

Abico
0

#17 - Transporten kan bli omtumlande för dom men framförallt krånglig för er, marsvinen tror jag faktiskt inte påverkas så jättemycket om dom ses efter under resan och får komma till ro när dom väl kommit fram.

Däremot tycker jag att det är en mycket stor fördel att köpa i Sverige om ni flyttar hit så att ni har uppfödaren i närheten och kan rådfråga o.s.v. om det är någonting.

Hanna 

csilla75
0

#18:  vi ska "bara" ha de till kel så det spelar ingen roll, tycker de är sötare ju fler virvlar de har :-)

#17: ja, närhet till uppfödare ären fördel såklart….

idipidi
0

Ingen seriös uppfödare säljer ett ensamt marvin som ska få en kompis "sen". Det finns ingen som helst fördel med att skaffa en ensam först. De blir inte tamare utan bara mer osäkra när de inte har någon kompis.