Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 887 ggr
zickan
0

Västerås samt frågor

Jag har ställt upp som jourhem åt två fina tjejer. Som KAN vara tjuvparade. Tänker inte omplacera dom innan jag vet exakt. Halva tiden är nästan gången och det ser ut att vara nått. Ägaren har lite flytt stress och bebis på g som hänger. Välvårdadeoch snälla  annars. Lite oseriöst att en hane smitit in, samt omplacera. Men så är det. Tänkte bara kasta in liten klutt här ifall att.

Berädd på att bli idiot förklarat som tagit på mig detta ansvar och ägaren som valt sitt. Men hoppas jag kan få ställa lite dumma frågor om det dyker upp och hitta hjälp om det behövs. Ni får flyga på mig ;-)
Inte ute och cyklar helt. Men marsvin har aldrig varit ett favorit djur. Haft inne förr i jourhem och hjälpt kompisar.
Annars seriös uppfödare av råttor och kunnig av mycket runt det. Även fött upp kanin på försök att bli seriös med reggning. Men det är en egen sorlig historia.

Finns det någon seriös kunnig person i Västmanlands län(helst västerås) som jag kan adda på min msn eller tracka lite med mail. Ev senare dra hit för köns bestämning och färg om det blir.
Och ja jag kan numer till veterinären ;-). Men även där. Få tips på vilken som kan marsvin bäst.

De kom typ just innanför dörren :-P. Jag är bara lite osäker av mig, även om jag redan läst ting. Fakta kan vara fel skrivet och erfarenhet är bättre än printad fakta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Abico
0

Välkommen hit, även om det kanske är lite ofrivilligt eller hur man ska säga ;) Dumma frågor finns det inga, så det ska nog går bra :P

Jag bor inte i Västmanland men du får gärna mailbomba mig eller tracka mig på msn om du vill ändå.

Hanna 

zickan
0

Hoppas givetvis slippa. Men precis allt kan ju gå och skita sig.

Fick inte med så mycket foder. Så jag måste fixa i morgon. Men om de är med ungar. Finns det något pellets som rekommenderas mer än annat?
Öka på c-vitamin?

Abico
0

Oxbow är det bästa, dock kan det vara knepigt att få tag i för det säljs inte överallt. Jag ger Lottiepellets och tycker att det är helt okej, fast mina dumma grisar ratar det ;) Dom äter inte annat än havrekross…

Du får ge extra mycket grönsaker bara, det behövs inga mängder. Paprika, persilja, broccoli och vitkål är bra.

Hanna 

zickan
0

Det dök upp en kompis ur det blå, som fött upp marsvin förut :-D. Iof bor hon utanför västerås. Men skönt att ha någon som kan slänga sig i bilen hit..hehe

Men lite frågor som dykt upp

* ena ena tjejen verkar inte gå upp så mycket mer. Iof kan hon ha en unge. men andra går upp och lär ha nått på g. Hur nära nedkomst bör jag ge dom varsin bur?

* Jag har plockat in lite gräs, maskrosblad osv. Dessa tjejer är vana att vara ute en hel del sedan innan. Men när vågar jag ta med dom ut en stund i solen. Och vågar jag ta med den som jag vet är gravid. Även efter ungarna kommit, hur fort vågar jag ta ut mamman ur buren och kanske ta med henne en kort stund till gräsmattan? borde ju ge bra med energi och vitaminer med att äta gräs ute. Eller hoppa tanken och plocka med in?

* om det blir ungar. hur gör jag med vattenflaskan?. ska jag köra på en skål med vatten som byts. Eller försöka snickra ihop någon liten pall/ramp så ungarna når?

* vad vågar jag ge för mat när ungarna börjar äta fast föda. precis det mamman kan äta?. vad bör jag skippa eller ev lägga till?

* Ja viktigaste frågan!.. haha.. OM allt skulle skita sig helt. Mamman stöter undan ungarna, har inge mjölk eller skulle avlida. Fungerar kattmjölksersättning?
- Isf hur ofta ska dom matas
- faror jag bör tänka på?.. kaniner kan ju sätta i fel strupe och istället få lunginflammation osv.

Nej nu kom folket tillbaka….

Mari
0

#4 Försöker svara så gott jag kan så får någon annan inflika om jag svarat galet :-)

1. Jag tror inte man behöver sära på dem, vad jag läst och hört så brukar de hjälpa varandra med sina ungar så borde bara vara en bra avlastning för dem båda. Även om ena inte är med ungar så vill de nog ha sällskap av varandra.

2. Jag skulle låta de vara så mkt som möjligt innan ungarna kommit, då gravida marsvin som blir stressade kan få toxis eller vad det heter vilket inte alls är bra. Jag vågar inte svara på om ungarna borde följa med ut eller ej. Jag skulle ha plockat in gräs åt dem istället. Se bara till att vänja den försiktigt.

3. När jag fick marsvinsungar gjorde jag inget speciellt förutom att sätta den så långt ner det gick. De dricker ju mjölk från mamman och sen när de börjar äta och dricka mer av sig själv så söker de upp vattenflaskan. Du kan ju alltid sätta en tegelsten eller liknande vid vattnet så de når upp lättare.

4. Ungarna äter precis det som mamman gör, så du behöver inte byta eller lägga till något speciellt. Se bara till att de får rikligt med grönsaker som innehåller c-vitamin.

5. Kan inte svara på allt men de ska väl matas varannan timme har jag för mig, väldigt lite åt gången så de inte sätter i fel strupe. Tror det finns någon eller flera trådar om stödmatning för ungar om man söker.

Känner du några fosterrörelser nu? Är du helt säker på att de ska få smått? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

zickan
0

Inte en blekaste aning. Var min kompis som fött upp som sa att hon anar att ena har ungar på g och andra kan ha men då max en unge eller ingen alls.

Mari
0

#6 Hur länge har du haft dem? Isåfall borde man kunna räkna ut på ett ungefär hur lång tid det kan vara kvar. Vid 5v (??) eller vad det nu är så känner man fosterrörelser, jag lovar dig att de känns tydligt.
Har du marsvinet i knät och händerna runt den runda magen så känner man att det bor något däri :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se