Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1096 ggr
Dolly-Fifi
0

Byta chef?

Godkväll!

Jag är lite nyfiken på om marsvin kan byta chef? Alltså att den som inte är den dominanta helt plötsligt försöker vara dominant.

Här hemma har Dolly dominerat sen första början och har kurrat och vickat på rumpan och irriterat Fifi. Men nu de senaste veckorna har Fifi också börjat kurra och vicka på rumpan.
Och Fifi har gått om Dolly i vikt. Fifi är ett litet matvrak, hehe. Kan det vara så att de känner av det? Att Fifi börjar bli större än Dolly (även om Dolly är ca en vecka äldre än Fifi)?

Tacksam för svar =)

[Tisslibiie]
0

I min flock är det Tissla som bossar runt med de andra två. Men lite då och då gör de andra "uppror" mot henne. Flört

Dolly-Fifi
0

Ah okej =) De vill också prova på att bossa =P

FeliciaS
0

Jadå, rangordningen kan ändras beroende på olika omständigheter, t.ex. om någon går bort, blir sjuk (alltså svagare), om en till gris flyttar in osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

parsley
0

Går de i en större flock så finns det ibland en ledare medan de andra verkar mer jämnställda. I en av mina honburar vet jag vem som är ranglåg, den yngsta honan, men inte vem som är ranghögst. Den som är äldst eller den som är mest enveten.

FrippeKurre
0

Mina bytte rangordning i början, men nu är dom mer jämnställda:)