Vilken ras?
Ja om ni läst min andra tråd, så funderar jag på att skaffa marsvin :D! Dock vet jag inte vilken ras ;( vill ha en ras SOm går att ställa ut ( inte bara i pet då.) den ska vara korthårig.
Tycker lakeland är GRYMT fina! Men har hört att dom är skinnybärare och inte en riktig ras? stämmer det? isånnafall finns det nån ras som liknar dessa fast med stamtavla då :P
Skicka gärna med bilder på era marsvin! :D
MvH sara
Är Self och lakeland samma ras?
Kollar just nu på Svenska marsvinsföreningens hemsida och tycker att Nonself, self är grymt fina! :D
Vad är det för skillnad på lakeland,nonself och self?
Mer om utställning och raser: Svenska Marsvinsföreningen (SMF)
Alla rasrena marsvin (som har stamtavla och är registrerade) går ju att ställa ut i rasklass, men alla rasrena djur lämpar sig inte för rasklass då de kanske har några "skönhetsfel" som för ljus färg eller fler öronveck eller så. Då kan de istället ställas ut i Petclass, där hur bra skött djuret är bedöms..för att ställas i Petclass behövs ingen stamtavla eller att djuret är rasrent.
Hur Lakeland ställs vet jag inte, ost eller guide kanske… De är väl mer en variant av Skinny än en egen ras, men de kan också ha stamtavla och ställas men tror inte de ställs i rasklass. (jag är inte så duktig på detta med utställningar, ställer inte ut själv;) Lakeland ser ju ut som t.ex Self eller nonself fast deras päls ska vara sträv inte mjuk.
Här är min ena tjej (enda korthåriga jag äger) hon är en nonself golden dutch=)
okej jätte fin!! :D
Okej då är det ju Self och nonself :) Vad är det för skillnad på dom 2 raserna? dom heter ju nästan lika dant..

Du kan ställa en lakeland i ostklass.
En self är ett enfärgat marsvin, t ex golden eller black För att få ställas i rasklass ska en non-self ha en viss bestämd teckning, t ex dutch eller roan. Både self och non-self måste trimmas innan utställning. Trimningen innebär att långa strån plockas bort ur pälsen.
Det finns inga regler för hur en lakeland ska se ut. En lakeland kan ställas både som ost och som pet och behöver inte trimmas.
Abessinier, dvs rasrena virvelmarsvin, behöver inte trimmas och ställs i rasklass.
Som Maijah redan sagt, kan även lakelands ha stamtavla. :-) Deras päls är lite strävare än nonself-/self-marsvin. Den har ännu ingen guidestandard eller riktig standard och går därför än så länge bara att ställa ut i klassen för ostandardiserade marsvin.
Jag kan ju citera SMF's hemsida, så kanske du ser skillnaden mellan self och nonself:
_"En self är ett enfärgat, släthårigt (korthårigt) marsvin."
"En nonself är ett flerfärgat, släthårigt (korthårigt) marsvin."_
Den enda korthåriga marsvinet jag har haft var en nonself av teckningen tort'n'white. Finaste teckningen på marsvin, enligt mig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mina avatargris Morris räknas som non-self men han har ingen godkänd teckning, utan är bara flerfärgad.
Kolla på SMF:s hemsida vilka uppfödare som finns i närheten av där du bor, samt vilka utställningar som anordnas. Utställningar är ett bra ställe att köpa marsvin på eller att få marsvin levererade till.
Personligen tycker jag att goldenmarsvin är bland de trevligaste marsvinen, antingen de är selfar eller roanade.
Lakeland brukar också ha bra temprament.
aww gud så fina marsvin ni har!!! Blir så avensjuk 
Okej tror jag börjar fatta :p
Vad är ost för klass x3? vad innebär det?
I Ost ställs de marsvin som ännu inte är godkända för att ställas i ras, rätta mig om jag har fel.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Okej :) hanna förklarade lite igår..
Man kan ställa ut lakeland i ost ocg gudie. Och lake land är ingen riktig "ras" för den kan se ut lite hur som helst, och är skinnybärare. och när det börjar komma fram lakeland´s som ser ungefär lika dana ut, då kan dom börja sätta en rastandard! Har jag fattat det rätt med lakeland´s?
Self är enfärgade släthåriga marsvin och NON-self är 2färgade eller tecknade marsvin :D?
Self och nonself går tt ställa ut i rasklass :)
Och på alla marsvin kan man sätta stamtavla bara dom ser ut som en ras
rätt?
Öch sen om marsvin, Deras bas föda är hö. Så hö ska dom ha HELA tiden. och vatten såklart. Pellets är ingen stor idé att ge igentligen för dom blir bara knubbiga av det
istället kan man ge havrekross, dock kan dom bli lite knubbiga av det med.. Grönsaker ska dom ha varje dag, litegrann då dom behöver C-vitaminen.
Marsvin behöver ALLTID ha en kompis. Om man har honor i grupp, så kan dom små bråka lite, och för att lätta på stämingen kan man ha en kastrat i gruppen :)
Det är ungefär det som fasnat rätt bra i min hjärna och vad jag kommer på för tillfället 
MEn låter det bra? är det rätt?
Hahaha oj silket långt inlägg det blev!
hahahah oj silken charmtuss! :D haha ja jag ahr sett massa bilder på lakeland, och man kan inte tro att alla är samma "ras" :P
#10 - Just nu kan du bara ställa ut lakeland i ostandardiserad. Men nästa steg är guide, jag vet inte hur långt ifrån ändringen rasen har kommit.
På alla marsvin kan du sätta stamtavla, oavsett ras. Som sagt så är det ju bara ett papper över föräldradjuren :) Registrera tror jag du tänker på, det är möjligt att registrera alla marsvin som ser någorlunda rastypiska ut.
Främsta anledningen till att jag inte ger pellets annat än till dräktiga honor är för att det är så mycket konstigt i som jag inte anser är nödvändigt för att ett marsvin ska må bra, tvärt om kan många pelletssorter medföra dålig hälsa. Havre- eller kornkross tycker jag är bättre och känns nyttigare om man vill ge torrfoder.
Jag har aldrig haft problem med honor som bråkat i större grupper. Men skulle det vara så kan en kastrat hjälpa.
Hanna
#13 okej :D! nu fattar jag, bättre :P
#12 Ja, jag ställde henne en gång och domaren blev lite konfunderad kan jag säga :-P En människa trodde mig inte när jag sa att hon var en lakeland, inte ens när jag sa att hon fått skinnyungar. Utan det kanske var burkamraten som fått, hmm, ja, den dagen en hane får ungar så är nog världen upp och ner :-O
) Oops Wojvoj, satincoronetlakeland :-D