Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 621 ggr
shintaida
0

Vanlig pellets till hanar?

Hoj!

Vi har slutat att ge vanlig pellets till våra hanar. För mycket salt - den ena fick antaglingen urinsten.

Har sett om LOTTIE-mat. Är det pellets? Hur mycket salt är det i det, då?

// Shintaida

KajsaM
0

Lottie kanin och marsvin. Är pellets, tyvär vet jag inte om det innerhåller mycke salt.

[MatildaW]
0

Hm, Lottie är jätte bra enligt mig! Och vad jag har sett och tror så innehåller det inte så där jätte mycket salt, men jag kan titta på innehålls förteckningen :)

KajsaM
0

Jag tycker också att det är jättebra! www.doggy.se är Lottie´s hemsida :)

[MatildaW]
0

"NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg. "

Står det på deras sida :) den sort jag kopierade var morot och äpple, de tycker jag är den bästa sorten av dom tre som finns.

[MatildaW]
0

Maskros och Linfrö "NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 4%
Växttråd 13,5%
Kostfibrer 20%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Lucern, korn, vetekli, havre, maskros, linfrö, soja, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg. "

[MatildaW]
0

Havre och vetekli "NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

[MatildaW]
0

Havre och vetekli "NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

FeliciaS
0

Lottie är bra :)

Är dina marsvin lite kraftigare kan du ge de Lottie Äpple och Morot.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Lottie innehåller lika mycket kalcium (som oftast är boven i dramat med urinsten) som andra "vanliga" pellets. Det är inte bättre på något sätt, tyvärr.

idipidi
0

Alla pellets som har lucern eller grönmjöl (samma sak) som största ingrediens ska man se upp med.

[MatildaW]
0

Idipidi, vad rekommenderar du för mat/pellets då?

_Anna93
0

den matr jag tycker att du ska ge dina marsvin ä r Carrier elr royald canin. men detta är mina råd. andra kanske tycker att andra sorters mat är bättre

[MatildaW]
0

#12. Har Royal canin marsvins mat?

idipidi
0

Om man absolut vill ge pellets av någon anledning så är det bara Oxbow som har riktigt bra innehåll för marsvin. Det gäller då vuxna hanar och vuxna djur som inte går i avel. För avelsdjur kan dessa pellets fungera bra.

Mina äldre djur äter hel havre, vetekli, lite vetegroddar och annat smått och gott.

[MatildaW]
0

#14. Vart kan man köpa vetegroddar? :)

Jag utfodrar:

• 6 msk havre (uppdelat på en dag)
  • 4 msk pellets (uppdelat på en dag, 2 msk/marsvin)
  • Grönsaker - olika mycket
  • Hö - fri tillgång
  • Godis - nån gång ibland bara, t.ex på lördagar ;)
_Anna93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

13# nej men jag har kanin det är många uppfödare som jag känner som har den maten den är jätte bra dom får bra päls och fin tänder och där är dom vitaminer som marsvinen behöver

[MatildaW]
0

#16. Hur mycket kalcium finns det i det? Och vart går det att köpa? :)

_Anna93
0

råprotein 12 %

råfett 2.5

råfiber 14%

råaska 6.0 %

vitamin A 10,000 iu/kg

vitamin D3 1,000iu/kg

Vitamin E 75 mg/kg

koppar (som koppparsulfat) 20 mg/kg

den innehåller

gräs, vete, havre, hö, korn, ärter, majs, soja, örtväxter, torkade moötter, mineraler och frukter.

jag köper detta fodret hos vetrenären men det är inte så lätt att få tag på man får fråga i djurafärer elr be dom att köpa in.

_Anna93
0

morötter*

djuraffärer*

FeliciaS
0

#16 Som Idipidi säger är det bara Oxbow som är riktigt bra ;) Tror inte på den där du "rekommenderade" tyvärr…

#18 Majs, Soja och ärtor ska man helst inte ha i fodret vad jag vet.

Mvh Felicia

idipidi
0

#15 Vetegroddar (inte samma sak som groddat vete…) finns i matbutiker bland mjöl och sånt eller i hälsokosthyllan. Det innehåller mycket E-vitamin.

Jillsan4
0

Vilken mat rekomenderas till marsvin förutom grönsaker och hö? Jag ger mina i dagsläget pellets och krossad korn.

FeliciaS
0

#22 Oxbow pellets är väldigt bra. Rekommenderad av veterinärer världen över… :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Alltså, jag använder Lottie åt mina, och dom är väl ca 10 - 11 månader nu, jag ser dom alltså fortfarande som små. Just nu tänker jag använda Lottie åt dom eftersom det är mitt andrahandsval (efter Oxbow) i o m att jag inte har egen inkomst och därav inte har råd att köpa foder för ca 250 kr (eller var det 150?) och enbart få 1.5 kg. Så Lottie duger mer än bara bra för mig just nu. Om (och när) jag lär mig att bli lite mer balanserad med mina pengar (de är de som är problemet, jag lägger ut pengar på lite mindre nödvändiga saker åt mina marsvin), DÅ kan jag börja köpa Oxbow (om jag hittar det). :)

FeliciaS
0

#24 Jo, Lottie är bra det med tycker jag. Marsvinen gillar det med ;) (iaf mina)

Just nu har inte mina någon pellets faktiskt… Var över till Djurkliniken idag men de hade stängt t.o.m 19/2 *morr*

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#25. Så du tänker byta till Oxbow nu?

FeliciaS
0

#26 Mm, kliniken ligger 2 mil närmare än Granngården ;)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#27. Ok ;) om min månadspeng räcker den här månaden ska nog jag också byta :)

FeliciaS
0

#28 Kuligt :)

Mvh Felicia

idipidi
0

Oxbow är väldigt drygt, de behöver bara äta väldigt lite av det. Därför blir det inte så dyrt som man först tror när man ser priset per kg.

[MatildaW]
0

#30. Så om jag ger nu 4 msk per dag uppdelat på marsvinen, kan jag då ge med Oxbow 2 msk/dag?

idipidi
0

#31 Jag förstår inte hur du menar med "ge med"?

[MatildaW]
0

#32. Menade "kan jag då ge 2 msk oxbow istället?"

idipidi
0

Rekommendationen är 0,3 dl per marsvin/dag och det är samma sak som 2 msk om jag tänker rätt… Jo, men det gör jag… :)