Problem med ny flockmedlem
Jag har en kastrerad hane (Kummin) och en hona (Mynta) sedan tidigare och tog nu över en treårig hona (Sally) till. Hon kom för drygt två veckor sedan men de har fortfarande inte lugnat ner sig. Kummin funkar skitbra med båda, men Mynta jagar runt Sally. Hon nafsar henne över ryggen och jagar henne, till synes utan anledning. Kan tex fixera sig vid henne från andra sidan rummet och springa på henne. Sally skriker och springer i panik,
De har en stor ombyggd bokhyllebur med en extravåning och är ute på golvet dagligen. Plats borde alltså inte vara problemet. Jag badade dem inte innan jag satte ihop dem men de fick träffas på golvet på en nytvättat filt.
Min fråga är: Hur mycket ska man ta? Är det ok att det går till såhär, eller är det för mycket? Vi har möjlighet att lämna tillbaka Sally om det inte funkar. Råd, tack!
Det tar tid för en grupp att bli lugn och harmonisk. Är hon på henne hela tiden? Eller är det till och från?
Jag skulle låta dom vara. Rangordningen måste ordnas och därefter kan lugnet lägga sig.
Men vilken fjantig hane du har ;) Att han inte går in och leker macho…
Hanna

Hrm. Kummin är inte så macho direkt, han är en riktig liten fröken. Han och Sally turas om att rida på varandra.
Mynta är tyvärr på Sally rätt mycket, men absolut inte hela tiden. Mer när de är ute på golvet kanske, men det kan bero på att de oftast håller sig på olika våningar i buren. Kanske 10 ggr om dagen hör jag henne skrika till.
Sally gör ingenting emot, hon blir bara runtjagad. Skriker och springer iväg. Varför behöver Mynta då fortsätta? Knäppisar. Bara så himla tråkigt om hon inte kan bo kvar, vi tycker väldigt mycket om henne.
Men vad tycker du/ni är ok, alltså om det inte blir bättre?
Jag tycker du ska tolka den nya honan. Verkar hon vara livrädd även då din gamla hona inte är på henne?
Att Sally blir skärrad just när Mynta "attackerar" är inte konstigt, men inte heller något att egentligen oroa sig över så länge hon inte är påverkad av detta hela tiden. Att hon sitter och trycker, rädd för att röra sig, äter dåligt samt andra tecken på att hon mår mindre bra av Myntas behandling. Märker du inget sådant tecken kan man bara anta att Mynta gör vad hon anser behövs. Vem vet, kanske går Sally runt och utmanar henne fast du som människa inte märker det.
Men visst, det ska inte behöva pågå i all oändlighet. Någonting säger mig att Sally kommer svara upp någon gång och de gör upp en gång för alla (nu låter det som att de ska ryka ihop, men så behöver det inte bli). Jag hoppas de lugnar sig snart, jag förstår att du är orolig. Det bör lugna ner sig inom 2 veckor, sen är det väl dags att börja fundera.
:)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tack för svaren! Sally äter bra, rör sig men "fryser" när Mynta kommer nära. Hade hon suttit och tryckt hela tiden hade jag skickat tillbaka henne med en gång. Hon är rätt aktiv, och så har hon ju övervåningen där hon verkar känna sig trygg.
Jag hoppas nästan att de ska ryka ihop så att det går över. Tänkte också att Sally säkert hittar på en massa saker som jag inte ser. Jag ger det en månad sammanlagt och sen bestämmer jag. Kom gärna med fler tankar!