Varför "dödar" hon sin mat?
Marilyn mitt ena marsvin är jättematglad, men nu till det konstiga, när hon får grönsaker som gurka eller någonting som är lite tyngd i verkar hon vilja skaka omkring det och liksom "döda" det så som katter kan skaka på möss när de har de i munnen, varför gör hon så? Det ser verkligen roligt ut men kan det vara nåt fel? Hon mår bra i övrigt och äter bra och allt verkar normalt….
Haha, jag har ett par sådana hemma också, som ska döda vitkålen innan den går att äta. Marsvin är ju inga jätteintelligenta djur, kanske känner dom att det är nödvändigt att skaka livet ur grönsakerna innan det är ätbart.
Hanna
hehe jo så är det nog, =)
Mina gör också det, men bara när dom ska backa.
Jag tolkar det som något slags glädjefnatt över goda maten.
Ett par av mina grisar har "hölyftarbeteende". Dom väljer ut ett lite grövre höstrå lr en kvist & lyfter den så långt de kan. Ibland viftar dom med framtassen samtidigt. De låter strået/kvisten falla & så börjar dom om igen… Detta kan pågå i 5 - 10 minuter.
Nån som sett nåt liknande? Förklaring?
Trasan lyfter ett galler där han brukar sova middag. Trodde första gången, att någon av dom hade fastnat någonstans! Men det var "bara" Trasan som var irriterad.
Mina två pussnosar brukar "döda" gurka och vitkål.
Mina gör så de med, men jag tolkar det som #4 säger, att de blir så glada över maten :p
#5 Har sett det ett par ggr jag med, jag tycker det ser ut som att de bara vill gnaga sönder det tjocka strået (vilket mina ju gör också) och de vill hålla foten på strået men når inte riktigt så de sprattlar med frambenen :p
haha men min gör det med tunga stora gurkbitar och morötter och tomatP: